Vocht in de kofferbak !!

gallier

Nieuw lid
Hallo lezers,

Heeft iemand van jullie ervaring met water in de rechter zij bak in de kofferbak?
Heb er de laatste tijd veel last mee. De bak loopt ook vol als de auto gewoon stilstaat bij een regenbui. Heeft iemand hier een oplossing voor.
 

EdK

Forumguru
Is het rubber soms versleten, en sluit deze daardoor niet meer goed aan ?
Zou het anders ook niet weten
 

Roel

Lid
Geen last van water in de kofferbak, behalve als ik tijdens of na een regenbui de kofferbak open doe: dan loopt het via de achterspoier zo de bak in.....
Ik zou inderdaad ook de rubbers controleren als ik jou was.
 

purk

Senior Member
rubber afdichting van het achterlicht kan dubbel zitten waardoor het niet meer afdicht.....ff het achterlicht eruit schroeven en kijken of beter nog ga er eens inzitten als het regent.
 

doerak

Nieuw lid
Bij mijn Octavia 19 tdi combi is het vochtig gewest aan de linkerzijde in de kofferbak. Er is ook enige roestvorming. Ik heb er momenteel kranten ingelegd om e.e.a. te absorberen. Toch is mij daarna echt lekkage niet opgevallen. De tip m.b.t. het rubber van de achterlichten zal ik wel controleren. Maar omdat ik momenteel ziek ben zal het nog wel even gaan duren. Als ik meer weet hoor je het. Veel succes
 

manfred

Nieuw lid
Hallo lezers,

Heeft iemand van jullie ervaring met water in de rechter zij bak in de kofferbak?
Heb er de laatste tijd veel last mee. De bak loopt ook vol als de auto gewoon stilstaat bij een regenbui. Heeft iemand hier een oplossing voor.
dat ding wat in je watergoot zit losschroeven en ff kitten. Dat was bij mij het probleem in ieder geval
 

Gbn

Actief lid
Vergeet niet de rubber lucht doorlaat dingen te controleren.
Deze zitten links en rechts in/onder die bakken en zorgen ervoor dat de lucht die teveel de auto ingebracht wordt door je ventilator, weer naar buiten kan.
Deze willen nog wel eens dicht gaan zitten, of de afdekrand wil nog wel eens gaan lekken.
In het laatste geval loopt de auto in de bak vol.

Gerard
 

r de graaff

Nieuw lid
dat ding wat in je watergoot zit losschroeven en ff kitten. Dat was bij mij het probleem in ieder geval

Hoe kan ik dat ding in de water goot demonteren? Ik heb ook lekkage in de kofferbak aan de linkerkant, na wat zoeken komt het water uit de stijl die langs de achterruit loopt dus moet het probleem bijna wel in de watergoot zitten of de scharnier punten. De rubbers sluiten allemaal naadloos.

Iemand ervaring hiermee?
BVD Ruud
 

Joske

Forumguru
kan je daar eens een foto van trekken? (want ik probeer me in te beelden wat er nu eigenlijk met "ding in watergoot" bedoeld wordt?)
 

Joske

Forumguru
Bedankt, ik zal vanavond eens kijken in Elsawin. Weet niet vanbuiten, dacht via blauwe clips loste maken maar die dienen mss voor dakdragers te installeren.
 

r de graaff

Nieuw lid
Bedankt, ik zal vanavond eens kijken in Elsawin. Weet niet vanbuiten, dacht via blauwe clips loste maken maar die dienen mss voor dakdragers te installeren.
Voor zover ik weet moeten daar idd de dakdragers in bevestigd worden. Dit is mijn eerste scoda en heb er nog niet veel ervaring mee en heb ook de dakdragers er nog niet op gehad
 

turboturbo

Forumguru
Dat 'ding in de watergoot' is een (dak)sierstrip, waar idd de fixpoints voor een dakdrager onder zitten (bereikbaar via een soort klepjes in/op die sierstrip)

Ik heb die onlangs ook verwijderd van mijn Fabia, waar ongeveer een complete biotoop zich schuilhield in het half vergane rubber. Ik vroeg me al af waarom ik daar altijd mosgroen aan het wegpoetsen ben bij het autowassen. Ik moet er nog steeds nieuwen voor gaan bestellen en die dan terugzetten. Het kan echter (denk ik) niet te maken hebben met lekkage, want die sierstrip 'doet' niks met water. Al zou er water in blijven staan, het kan nergens heen (iig niet in je dak) tenzij daar misschien een lek of gaatje zit (bijv. door roestvorming.
 

r de graaff

Nieuw lid
Dat 'ding in de watergoot' is een (dak)sierstrip, waar idd de fixpoints voor een dakdrager onder zitten (bereikbaar via een soort klepjes in/op die sierstrip)

Ik heb die onlangs ook verwijderd van mijn Fabia, waar ongeveer een complete biotoop zich schuilhield in het half vergane rubber. Ik vroeg me al af waarom ik daar altijd mosgroen aan het wegpoetsen ben bij het autowassen. Ik moet er nog steeds nieuwen voor gaan bestellen en die dan terugzetten. Het kan echter (denk ik) niet te maken hebben met lekkage, want die sierstrip 'doet' niks met water. Al zou er water in blijven staan, het kan nergens heen (iig niet in je dak) tenzij daar misschien een lek of gaatje zit (bijv. door roestvorming.
Ik heb begrepen dat er onder die dak strip verschillende schroefgaten zouden zitten waar deze lekkage vandaan zou kunnen komen. Ik heb ook geen open dak waardoor het zou kunnen lekken. Dus van die schroeven in die goot klonk in mijn oren inderdaad logisch. Ook omdat hij ook als hij geparkeerd staat bevind te lekken en het echt alleen uit de stijl komt die langs het achterraam loopt. Als ik in de bak lig en de stijl in kijk zie je dat het echt van boven af naar beneden loopt. De scharnieren van de áchterklep zou ook nog een mogelijkheid zijn denk ik, maar dan zou het aan twee kanten de bak in lopen vermoedelijk en dat doet het niet. Maar hoe heb je die sier rand verwijderd? Zit dat geschroefd of moet dat van binnenuit? Alvast bedankt

Gr Ruud
 

Joske

Forumguru
Zo Ruud,

beetje laat, maar eindelijk tijd gevonden voor eens in Elsa te kijken voor jou :-)

ik heb (aangezien ik nog niet meer info van jou had) een O1 Combi uit 2007 genomen, de handleiding zit in bijlage. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf momenteel ook nog niet helemaal aan uit geraak.. Dus ik hoop dat je met de tekening en uitleg zelf aan de slag kunt. Misschien dat nog andere leden inpikken en eventueel nog raad bij de daad hebben ;).
 

Bijlagen

  • dakstrip octavia 1 uitbouwen.pdf
    32,5 KB · Weergaven: 33
Bovenaan Onderaan