Vocht in de kofferbak/ natte ramen

whisperT

Nieuw lid
Ik heb de octavia van mijn vader gekregen.
Het is al een oud dingetje van 11 jaar
Hij heeft al heel lang last van vocht in de kofferbak en een voorruit die flink nat was.
Is al vaak bij de dealer geweest maar die hebben het niet voor hem opgelost.
Na een dag zoeken had ik het gevonden!!
Deze wagen heeft een dakraam en nu komt het simpele, in de hoeken zit een klein gaatje en daaraan zit een slangetje die binnendoor naar de deur opening loopt.
dit slangetje word door de deur behoorlijk gehinderd zodat het water en zeker het vuil er niet goed uit kan lopen. het zat op een gegeven moment dus zo vol met vuil dat het water bijna niet wegliep en dus een andere weg zocht.
Dit was onder meer naar achter om aan de zijkanten in de kofferbak te lopen of in het dakgedeelte, hierdoor werd het zo vochtig in de auto dat het glas besloeg en in de winter op vroor . Oplossing is om de gaatjes met lucht goed door te blazen tot al het vuil er uit is, of op 1 of andere manier met een stofzuiger (liefst een water zuiger) het slangetje leeg te zuigen.
Nu weet ik het niet zeker, maar mogelijk is dat als er geen dakraam is die gaatjes ook in de goot zitten van de dakrails.
Ik heb dit voor deze winter schoongemaakt en heb geen 1 keer meer last gehad van vochtige ramen of vocht in de kofferbak.
 

Rick Blaine

Actief lid
Hoi,
Inderdaad zijn verstopte afwateringskanalen een veelgehoorde oorzaak van lekkage / vochtoverlast in auto's. Mooi dat je het zo snel gefixt hebt, ik hoop dat er niet teveel paddestoelen groeien inmiddels! ;)
 

Ronnie

Forumguru
Toch blijft het oppassen bij het doorblazen met perslucht; Wanneer de zaak goed vertopt zit kun je de afvoerslang eraf blazen, of doen scheuren.
(kun je de hele dakhemel eruit slopen....)
 
Is er ook een schema van alle afwaterings-kanalen van de Yeti?

Dan kan ik alle kanalen op verstopping controleren..ik heb last van een natte en bevroren raam aan de binnenkant...reeds een vochtvreter geplaatst..

er staat nergens water in de auto..

Jan

Yeti 1.8
 

Ronnie

Forumguru
Misschien heb je hier wat aan....
(Bowdenkabel= buitenkabel van fiets/bromfiets ofzo)
 

Bijlagen

  • Yeti Afvoerslangen reinigen.doc
    91,5 KB · Weergaven: 33

Simon1984

Senior Member
Graag zou ik hier iets meer over weten, ik heb een skoda fabia met dakraam en ik heb achter in de auto in de kofferbak water lopen (nouja water lopen).

Het is wel meer dan 3 druppels, maar lopen doet het nu ook weet niet.

Wel heb ik last van beslagen ramen tijdens regen buien, ik moet inderdaad de achter portieren nog dicht (laten) kitten.

Maar dat betekend niet dat ik vocht in de kofferbak moet hebben toch?

Mvg Simon
 

Simon1984

Senior Member
Ik heb hier 2 foto's meegestuurd, heeft iemand een idee waar dit vandaag komt (water) ik heb namelijk geen flauw idee!

DSC_0484.jpg

Het vocht zit tussen de twee plastic componenten horizontaal / verticaal. als ik het openmaak kan ik niet goed zien waar het vandaag komt.

Voor de duidelijkheid:
DSC_0487.jpg


Het kan dus toch niet van deze "luchtafvoer" zijn wat voorheen wel eens werd genoemd, want de reserveband bak is droog.

Thnx!
 
Bovenaan Onderaan