Vliegwiel? Bak? Iets anders?

mennor

Forumguru
Laatste tijd niks bijzonders aan de hand gehad, maar sinds kort:
Bij warme motor: behoorlijk stevig trillen in hogere versnellingen rond 1900 rpm, rare ratel in het geluid bij alle toerentallen. Klachten zijn heviger bij flinke vermogensvraag.
Bij koude motor geen last. Geen waarschuwingslampjes in het dashboard. Handgeschakelde 2.0tdi uit 2010, 347000 km en ik wil eigenlijk nog wel ff door met deze.

Wat kan het zijn? Vliegwiel? Versnellingsbak? Koppeling? Iets anders?
 

Bakkertje

Forumguru
Als ik er geld op in moest zetten zou ik zeggen de drukgroep maar dat is een gok.
Tweede gok zou het tweemassa vliegwiel zijn..
 

mennor

Forumguru
Ratel inmiddels ook vanaf kort na starten te horen, dus nog ruim voordat de boel goed opgewarmd is. Ontkoppeld en in z'n vrij is die ratel er niet. Bij warme motor hoor ik die ratel sinds een week of zo, trillen was verleden vrijdag voor het eerst.

De koppeling zit er al wel weer een tijdje in, met vliegwiel nog nooit eerder problemen gehad, bak is ook origineel.

Afspraak bij de garage gemaakt, we zullen zien.
 

mennor

Forumguru
Oei…
Monteur was met even luisteren al vrij zeker van z’n zaak: een van de cilinders doet niet meer lekker mee. Met foutcode op luchtmassameting en voelbare drukpulsen aan inlaatzijde die er niet horen is de verdenking vrij ernstig.
Klepdeksel moet eraf voor verder onderzoek. Kon wel eens een dure worden, hopelijk gunstiger nieuws morgen of overmorgen.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klinkt niet logisch als het geluid met het bedienen van de koppeling veranderd lijkt me?

Wat bedoel je precies met drukpulsen? En als er een cilinder niet lekker meedoet zou je dat ook in het vermogen moeten merken toch?
 

mennor

Forumguru
Als-ie zo trilt dan trekt-ie ook niet best, dat klopt wel. Ik ben dat trillen direct gaan vermijden door anders te gaan schakelen.
Ik rij vrij rustig, wat minder vermogen valt me niet per sé op. Trillen daarentegen wel.

Ontkoppeld/in z'n vrij en met flink gas hoor je de ratel (nu) ook, en inmiddels dus ook als de boel nog niet op bedrijfstemperatuur is. Koude motor op stationair toerental klonk niet bijzonder.
Monteur wijt de drukpulsen aan compressieverlies in een cilinder. Die zou dan dus naar de inlaatzijde van de cilinder lekken. Mogelijk slijtage rond een pompverstuiver, of een niet goed sluitende inlaatklep (mogelijk slijtage van de nokkenas c.a.).

Bij het laatste onderhoud (een 10dkm geleden) was er kennelijk nog niets opvallends, toen geen opmerkingen gehad over oliepeil (te hoog of te laag), schrale olie (teken van lekkage van diesel naar het oliecircuit), vreemde geluiden of wat dan ook. Dus het moet wel iets zijn wat onlangs is ontstaan dan wel over een drempelwaarde heen gekomen waardoor er nu wel echt wat loos is.

Lang geleden (nog onder de 120dkm) een lekke tandempomp gehad, rondom die actie is er ook het een en ander bijgewerkt rondom de verstuivers. En dat was bijvangst van onderzoek naar een ander probleempje, met andere symptomen.

Hopelijk valt het mee deze keer. Zit niet echt te wachten op revisie of vervangen van cilinderkop/nokkenas en zo.
 

mennor

Forumguru
Helaas... gereviseerde kop nodig. Een te zeer versleten nok op de nokkenas, aantal andere slijtages.

Kost een klein vermogen. Maar dat doet het elders ook (al gecheckt, prijs is niet onredelijk). Met een andere auto voor dat geld weet je niet wat je te wachten staat, met deze weet ik dat-ie het verder gewoon goed doet, al brengen leeftijd en km-stand natuurlijk ook onzekerheid met zich mee. Distributie zou nog makkelijk een paar jaar vooruit moeten kunnen, geen signalen dat koppeling of vliegwiel op hun eind lopen, remmen zijn in orde, regulier onderhoud is op orde. Als-ie het gewoon doet, is het een hele fijne auto.

Ik vraag nog na of niet wéér de tandempomp opspeelt, om te voorkomen dat ik alleen maar symptomen laat bestrijden.

Is het zinnig om de pompverstuivers te laten testen? Die zijn nog origineel, bij de eerdere problemen zijn wel nieuwe montagesets gebruikt. Nieuwe zijn nog tamelijk duur.
 

Bakkertje

Forumguru
Hmm dat is toch wel balen, als ie verder goed is en je hebt de kosten ervoor over dan zou ik hem lekker doorrijden.

Wat zou er gebeuren als je er gewoon mee doorrijd eigenlijk? Is misschien ook nog het overwegen waard?
 

eriktv

Forumguru
Testen kan nooit kwaad natuurlijk. Aan de andere kant: je merkt het vanzelf als een verstuiver de geest gaat geven. Ik heb ze in mijn 2012 2.0TDI vorig jaar laten vervangen na een kleine 250dkm, omdat één als slecht uit de test kwam en de andere als matig. En ik rijd de auto vooral in het buitenland en vaak ook ‘s nachts, dus betrouwbaarheid is me ook wat waard. Plus de auto blijft nog wel wat jaartjes, hopelijk.
 

EdK

Forumguru
Zoals erik al zegt testen kan geen kwaad maar het zal niets zeggen voor toekomst.
Met me bedrijfswagen ook gehad dat de eerste de geest gaf en vervangen moest worden.
Andere 3 hebben ze getest en kwamen als goed er uit.
3 a 4 maanden later was toch nummer 2 aan de beurt......
En een 8 maanden later had ik nummer 3 als dwarsspuiter ....
maar nummer 4 heeft het gewoon gedaan totdat hij werd ingeruild met de rest van de wagen....
Dus ja als er nu al een slechte bijzit komt dat met testen wel naar voren maar het garandeert niets mbt de andere
 

mennor

Forumguru
De verstuivers beginnen alle te druppelen als oude mannetjes. Daar wordt het niet vrolijker van.
Met 4 gereviseerde verstuivers loopt de teller rap richting 6k. Dat maakt de afweging toch wel dusdanig dat we de vergelijking met een jonge Octavia op benzine maar eens moeten maken. De zekerheid van deze uitgave en de termijn waarin ik die weer afschrijf, plus de onzekerheid van wat me nog te wachten staat met deze (twee-massa vliegwiel en diverse andere nog originele delen zouden ook zomaar een keer kunnen komen), plus het gegeven dat diesel rijden allang niet meer voordelig is...
 

Bakkertje

Forumguru
@mennor de vraag naar diesels begint juist weer toe te nemen las ik laatst ergens ..
Het zijn lastige overwegingen, zeker ook omdat je nooit weet wat je ervoor terug koopt (of je moet een auto van een bekende kopen, wat ik zwef niet snel zal doen)
 

Tees

Donateur
Tsja, 6 k€ is wel erg veel geld idd. Best vaak zeggen we hier dat je voor het bedrag van een reparatie geen nieuwe koopt, maar voor 6k kom je aardig in de buurt van een andere Octavia.
Tis ook geen schande om de auto weg te doen met die km-stand trouwens, t beestje heeft een goed leven gehad me dunkt
 

gehaktbal

Forumguru
zeker ook omdat je nooit weet wat je ervoor terug koopt (of je moet een auto van een bekende kopen, wat ik zwef niet snel zal doen)
Als je er eentje van een bovag bedrijf koopt met 6 mnd garantie zit je toch vrij safe lijkt me.. vraag is dan alleen of je niet (veel) meer dan 6000 euro bij moet leggen, gelet op de occasieprijzen van 2023
 

Tees

Donateur
Even snel gekeken: je gaat wel snel naar de 10 k€ als je een benzine O3c wilt hebben. En dan nog ga je naar km-standen boven de 150k km.
Als je een O2c neemt, dan scheelt dat wel weer wat centjes. Was voor mij de reden voor een O2 te gaan ipv een O3.
 

mennor

Forumguru
Kogel is door de kerk: het wordt vervangen. Een mooie titan blue octavia uit 2020. Eens zien of we daar ook weer een decennium mee vooruit kunnen.

Had graag nog een paar jaar doorgereden met de Superb, maar gezond verstand is het deze keer met het ministerie van Financiën thuis eens. Brandstof en houderschapsbelasting samen geven de Octavia een aanzienlijk voordeel, verzekering ontloopt elkaar amper (tig jaar schadevrij korting), de 'what's next'-factor is voor de Sup veel groter.

Je raakt toch wat gehecht aan zo'n ding :wavecry:
 
Bovenaan Onderaan