Vlekken en zwarte puntjes in witte lak

Hallo allemaal,

sinds een paar dagen rij ik een witte octavia 3 en hij bevalt reuze.
(Wat een zee van ruimte, ik kom van een grande punto.)

Ik heb hem overgenomen van een collega die hem zegmaar niet vaak waste.
Na een grondige wasbeurt kwam ik rare vlekken tegen die ik er met gewoon wassen niet uit gaan. Het lijken vette vingers, vooral op de achterklep en bij de deuren/hendels.

Ook op het dak zitten kleine zwarte vlekjes die er niet allemaal uitgaan, maar bijv. met mijn nagel wel.

iemand tips en tricks hoe ik ze beide eruit kan krijgen?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties.

groetjes
Alanimo
 

Bijlagen

  • 20191201_162854.jpg
    20191201_162854.jpg
    650,3 KB · Weergaven: 110
  • 20191201_161959.jpg
    20191201_161959.jpg
    584,9 KB · Weergaven: 118
  • 20191201_162848.jpg
    20191201_162848.jpg
    654 KB · Weergaven: 101

EdK

Forumguru
Kleien , en misschien ligt polijsten en weer in wax zetten zou ik zeggen...
 

emilio3333

Forumguru
Kinderhandjes die ingesmeerd zijn geweest met zonnebrand.
Dit brandt er gelijk in.
Een witte auto moet je eigenlijk jaarlijks kleien, zeker na een periode van pekel om alle kleine plekjes eruit te halen.
Voor de zonnebrand vlekken is polijsten het enige wat helpt.
Even werk maar gaat wel goed komen. :)
 

CDK

Forumguru
Zoals gezegd waarschijnlijk zonnebrand, op onze witte Fabia ook dwars door de blanke lak heen en er dus niet uit te polijsten, het is wel minder geworden. Zwarte puntjes zal teer zijn. Wasbenzine doet wonderen. Of een middel wat 20 x zo veel kost met dezelfde ingrediënten maar met extra parfum toegevoegd ;)
 

Cordoba

Forumguru
Zwarte puntjes op het dak is waarschijnlijk geen teer @Corné de Kluijver, maar er zijn diverse mogelijke oorzaken. Ik zou zoals al door anderen genoemd is, beginnen met de complete auto kleien, en kijken wat je dan kwijtraakt. Ik weet niet of de auto regelmatig bij spoorrails (of tramrails) geparkeerd stond? Het zou vliegroest kunnen zijn, en dat kun je met speciale ijzerverwijderaars wegkrijgen, dat heb je ook nodig om je velgen netjes te houden, dus komt altijd van pas.

Voor het verwijderen van ingebrande zonnebrand, zou ik een licht polijstmiddel adviseren, met wat geluk is het niet te diep ingebrand en zo weg gepolijst.
 
Bovenaan Onderaan