Virtual cockpit werkt maar halftijds...

Goeiedag allen,

Ik rij naar algemeen grote tevredenheid met een O3FL RS245 uit 2019. Sinds een aantal weken heeft de virtual cockpit kuren. 's Ochtends werkt deze perfect maar zet je vanaf na een half uurtje rijden de motor uit en herstart je daarna weer (maakt niet uit of het 1 of 8 uur later is) blijft het scherm zwart. Dit probleem doet zich ook voor als de auto in de zon heeft gestaan. Als het regent en bij korte ritjes blijft het werken... Mijn initieel idee was dus een kabelbreukje (kabeltje dat geen contact meer maakt als de behuizing opwarmt en dus uitzet) ergens, maar er komt geen enkele foutcode uit VCDS en als de cockpit bij openen van de auto werkt, blijft het ook werken ongeacht de lengte van de rit. Het flikkert ook niet, en alle andere zaken blijven werken, ongeacht of het scherm beeld geeft of niet.

Elke ochtend is het scherm op de één of andere manier gereset en werkt het altijd weer.

De skoda-dealer is hierin (nog) niet echt hulpvaardig en stelt zonder boe of ba dat er een volledig nieuwe unit in moet, a rato van approx €2000... Coulance is volgens hun niet bespreekbaar omdat de auto niet tweedehands in het skoda-netwerk is gekocht of wordt onderhouden maar bij een onafhankelijke vakgarage. Ben trouwens naar die officiële dealer gereden op doorverwijzing van mijn garagist, omdat de wagen daar in 2019 nieuw werd afgeleverd...

Zijn hier leden die dit probleem ook al hebben voorgehad, en indien ja, was er bij jullie een andere oplossing dan vervanging van de hele unit? Elke gefundeerde bijdrage wordt op prijs gesteld!
 

PizzaPieter

Forumguru
Technisch gezien kan ik je niet helpen, maar het klinkt nogal als dikke bullshit dat coulance niet van toepassing is om de genoemde redenen.

Ervanuitgaande dat er geen onderhoud gepleegd wordt aan een virtual cockpit en deze dus ook niet een 'afleverbeurtje' krijgt als je hem wél bij een Skoda-netwerk had gekocht, klinkt dit als een PON-opmerking.

Slim overigens om de knappe koppen hier ff te vragen i.p.v. rücksichlos €2000 neer te tellen bij de dealer (waarbij volgens mij nog geeneens zeker is dat t probleem ook is opgelost als ze niet kunnen aantonen wat het probleem eigenlijk is).
 

Duijzer

Donateur
Ik zou er zeker geen nieuwe unit zomaar in zetten. Allereerst eens onderzoeken wat er kapot is, want het lijkt in ieder geval warmte gevoelig te zijn. Een connector die niet goed vast zit in combinatie met een kabel die ergens langs loopt wat uitzet kan al voor dit soort storingen zorgen. Een weerstand die warm wordt, etc. etc. Er zijn bedrijven die dergelijke units kunnen doormeten en repareren, daar zou ik eerst eens langs gaan. En deze dealer vooral links laten liggen....
 

JeSko

Forumguru
Weer typerend goeie dealerservice. Coulance kennen ze vaak niet neen, garantie tot aan de deur en je meteen de duurste optie mogelijk willen aansmeren, sukkels.
 

Cordoba

Forumguru
Een bijzonder mankement en bijzondere benadering door de officiële Skodakanalen. Als het enkel warmtegevoelig zou zijn, zou ik verwachten dat na een rit van een aantal uren het ook tijdens het rijden op zou treden, of als de auto in de volle zon staat dat het ook bij een 'koude' start op zou treden. Ik heb daarom het idee dat het niet warmtegevoelig is, maar dat als het scherm lange tijd actief is, er (statische) oplading plaats vindt, die eerst weg moet vloeien voor het scherm weer goed werkt.

Het standpunt van de dealer dat er geen garantie is, omdat er geen onderhoud door de dealer is gedaan is onhoudbaar voor de rechter, maar dat soort onzin verkopen VAG-dealers wel vaker. Overigens hebben dealers het vaak over wel/geen coulance waar het gewoon wettelijk verplichte garantie betreft.

Naar mijn idee heb je een paar mogelijkheden: de verkopende partij officieel in gebreke stellen door het verkopen van een auto met verborgen gebreken (het is de taak van de verkopende partij om het op te lossen). De andere optie is om je verlies te nemen en bijvoorbeeld een bedrijf als KMS in Apeldoorn benaderen om het op te lossen.
 

Bert79

Nieuw lid
Leuk vooruitzicht voor mij. Heb ook een skoda met virtual cockpit uit 2019.
Tot nu toe werkt het nog steeds zonder problemen en alle tevredenheid.
Kan me niet voorstellen dat dat ding 2000 euro kost. De optie destijds was 390 euro voor de style business uitvoering.
Voor een lagere uitvoering ik meen iets van 700/800 euro. Dat weet ik niet zeker meer.
Ik zou eerst online eens forums raadplegen naar dit euvel voordat je klakkeloos door een dealer dit laat vervangen.
De dealer weet ook dat je dit ooit moet laten vervangen. Die kunnen woekerprijzen vragen omdat je een auto niet weggooit vanwegen een defect scherm.
 

Cordoba

Forumguru
@Bert79 De prijzen die je noemt zijn méérprijzen, de normale klokkenwinkel die niet nodig is bij een virtual cockpit gaat dan van de prijs af, en in de fabriek is er mogelijk ook minder werk om een virtual cockpit te monteren dan een conventionele klokkenwinkel, dus mogelijk dat dit de meerpijs ook nog lager maakt.

Bij vervangen moet eerst de oude er uit, en dan ook de nieuwe gemonteerd worden, en dat is voor een dealer geen alledaagse klus, dus zal niet supersnel gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Iedereen bedankt voor de vele reacties alvast!

Ik was inderdaad niet van plan deze herstelling zomaar te aanvaarden, en wil eerst wel zeker weten wat eraan scheelt.

Van enkele (Duitse en Belgische) Octavia bezitters die het probleem ook hebben gehad geleerd dat het toch een gekend probleem zou zijn bij wagens die geproduceerd werden tussen week 22/2018 en week 12/2019 (daar zit de mijne dus netjes middenin :D). Met een update van de regelapparatuur (navigatiesysteem) kan het probleem zomaar verholpen zijn.

Ik blijf er sceptisch in, maar heb de update ondertussen in handen, en ga die vanavond in de auto uploaden. Op hoop van zege.... :dankje:
 

EdK

Forumguru
Het scherm alleen al kost een 1200 euro…
JA heren dan praten jullie over verkoopprijs voor de klant!! incl BTW
Maar als we ff de winstmarges etc eraf halen dan blijft echt max de helft over hoor !
Door de grote oplages die VAG afneemt van zijn leveranciers verkrijgen ze zoveel kortingen die makkelijk oplopen naar 75%.

Ik zie dit zelf ook in mijn branche, ook daar hebben we bv op kabels een 75+ procent korting doordat je op jaarbasis een minimale afname doet....
En dan is het aan jou als leverancier aan je klanten hoeveel je ze laat meedelen in die kortingen.
En dit zal bij nieuw te leveren in de wagen ( in dit geval) een hogere korting zijn, maar zodra het ter reparatie is dan is die korting opeens een stuk minder tot niet !

En tsja een Skoda heeft 4 jaar garantie, dus tsja het zou gewoon gerepareerd moeten worden door hen.
Maar ja je bent een beetje stout door niet bij een Skoda dealer je onderhoud te laten doen en daarmee proberen ze je nu mee dwars te zitten.
Dus zal een verhaaltje rechtsbijstand aanspreken worden of ze helemaal negeren en bv zoals al genoemd contact opnemen met KMS in Apeldoorn opnemen en kijken wat die kunnen betekenen.
Weet wel dat ze veel kunnen en op hun reparaties 2 jaar garantie geven al ga je naar kees de beun daarna voor je onderhoud
 

PizzaPieter

Forumguru
@EdK kan me uit mijn vorige leven een bezoek aan een bepaalde autofabrikant herinneren in Ingolstadt, die navigatiesystemen inkochten voor €250-300.

Dat was nog in de tijd dat navigatie net een beetje standaard werd .
 

hemi24

Forumguru
JA heren dan praten jullie over verkoopprijs voor de klant!! incl BTW
Maar als we ff de winstmarges etc eraf halen dan blijft echt max de helft over hoor !
Door de grote oplages die VAG afneemt van zijn leveranciers verkrijgen ze zoveel kortingen die makkelijk oplopen naar 75%.

Als jij TS dan even het adres geeft waar hij deze korting kan krijgen, heb je er een grote vriend bij…

:arghh:
 
Even een tussentijdse update:

De parallel ingevoerde update heeft het probleem niet opgelost. Deze bleek niet 'uitgebreid' genoeg, maar verdere uitleg hieronder.

Naar aanleiding daarvan ben ik (met de intentie het scherm te laten vervangen) naar een andere officiële Skoda-dealer een dorp verder gereden en deze blijkt wel meer dan behulpzaam. Na uitlezen van de boordcomputer en diagnose van de onboard-systemen blijkt dat alle onderhoudsrichtlijnen netjes zijn opgevolgd en geüpload en dat de auto wat hen betreft wel degelijk in aanmerking komt voor een eventuele tussenkomst van Skoda in de herstelling. 'Gelukkig' ben ik met werkende virtual cockpit binnengereden en deed hij na daar een uurtje in de zon te hebben gestaan niks meer, en konden ze het probleem first hand waarnemen en documenteren. Uit nazicht bleek dat er wél al voorgaande gevallen bekend waren (dealer 1 beweerde bij hoog en laag dat ik de eerste met dat probleem was... :banghead:) en dat het waarschijnlijk met een volledige (niet vrijgegeven) fabrieksupdate kan opgelost worden. Dit verklaart ook meteen waarom mijn standaard-update geen zoden aan de dijk heeft gebracht, alweer een lesje geleerd dus. :)

13/6 gaat hij dan ook daar binnen voor oliewissel/onderhoud en de vermelde update, ik hou jullie verder op de hoogte.
 
Bovenaan Onderaan