Vin antenne ipv antenne met spriet

Een scoda octavia wordt al sinds het begin geleverd met een antenne met spriet op de achterkant. Door de tijd heen is deze antenne steeds wel iets veranderd; de laatste uitvoering is een vin met een korte spriet erop.
Is deze antenne te vervangen voor alleen maar een vin net zoals op de Superb? In mijn nieuwe O2 komt een Columbus.

Wie weet dit en wat moet je dan hebben?
 

Monteurtje

Forumguru
Ja dat kan wel. Maar, je auto heeft 2 radio antennes. 1 op het dak, de spriet. En 1 in het achterste zijruitje of achterruit. De vin heeft geen radio antenne. Alleen GPS en telefoon. Als je die monteert heb je nog 1 antenne voor de radio en dat kan eventueel het ontvangst beinvloeden. In de praktijk valt het reuze mee, maar dat je het wel even weet.
 
of draai gewoon de spriet eraf en ga zo rijden, heb het meer dan 1 jaar gedaan zonder hinderlijk slechte ontvangst, mijn Columbus had altijd een goed ontvangst....

Grt,

Tom
 

Monteurtje

Forumguru
Spriet eraf draaien kan ook. Maar een vin van een Superb staat toch net iets mooier en is ook iets kleiner. De vin kun je bij de dealer kopen. Kost wel wat. Tegen de 50 euro. Weet niet zeker hoor. Maar zit er niet ver naast denk ik. Montage is wat lastig.
 

Jochie

Lid
Kan alleen maar mijn ervaring geven. Heb dus ook een vin erop gehad. Heel mooi. Vin was van VW afkomstig. Slechte ontvangst. Als de radio dan toch een opstond, stoorde ik mij altijd aan het krakende geluid, kwam niet zuiver genoeg door. dus terug de originele erop gezet, maar met een spriet van ene Polo zei mijn broer. Zo een korte rubbere. En het valt goed mee qua uitzicht. En ik heb prima ontvangst. In de superb zit de antenne in het achterraam en octavia niet.
 
een vin met antenne op het dak geeft ook voor de boefjes aan dat er een navi, bijv. Columbus aan boord is...
 

ddejonge

Actief lid
Op mijn O2 (oktober 2010) heb ik onlangs de antenne van het 2011 model laten plaatsen. Ziet er een stuk beter uit (haaievin icm. een veel kortere rubberen spriet) dan de oude antenne.
Was helaas niet alleen het overzetten van de 'spriet', want de vin van het nieuwe model schijnt ook iets anders te zijn.

Ik heb ook een tijdje rond gereden zonder spriet, maar dan is het ontvangst m.i. erg slecht dus dat was van korte duur.
Met de huidige configuratie ben ik zeer content, ik ergerde mij behoorlijk aan die lange spriet achterop...
 

hemi24

Forumguru
Méér in de auto gaan rijden, dan zie je de spriet niet en hoef je je er ook niet aan te ergeren...
 

Octavarium

Actief lid
Als je je ergert aan de spriet: Je kan hem losdraaien en een 'knopje' (een korter sprietje) ervoor in de plaats monteren. Staat iets netter en je hebt volgens mij +- dezelfde radio ontvangst.
Aan de andere kant: wat is er mis met dat sprietje? Het stoort mij iig niet: odz. uiterlijk is niks, vermogen is alles :-)

Ik heb trouwens geen navi (alleen een 'swing'), maar wel een (nep?)vin + spriet in dezelfde unit...
 
Bovenaan Onderaan