Verwijderen wielboutdopjes

Bart_G

Lid
Ik zit met een heel simpel, praktisch probleempje, namelijk:
Hoe verwijder je de wielboutdopjes zonder dat je daarbij de velg of de dopjes beschadigt?

Een week terug zijn mijn winterbanden er onder gezet door een niet nader te noemen bandenboer. Hij heeft de wielboutdopjes er af moeten halen om de wielbouten los te kunnen draaien, maar daarbij zijn bijna alle wielboutdopjes beschadigd...:disc:
De volgende keer wil ik ze er dus zelf van tevoren af halen, maar hoe doe je dat tactisch? Ik heb het al geprobeerd met 1 of 2 schroevendraaiers en dan die als hefboom gebruiken. Dat is echter ook niet zo'n succes, omdat dan de schroevendraaier op het oppervlak van de velg leunt en dan krassen of erger kan veroorzaken.
 

MarcoO2

Forumguru
Heb je daar geen speciaal "gereedschapje" voor bijgeleverd gekregen? Ik had bij mijn *kuch* peugeot 206 *kuck* een soort tangetje van plastic, waarmee je ze er zo aftrok. Zat ergens bij het reservewiel.
 

Bart_G

Lid
een reservewiel zit er überhaupt niet bij:winkie:
zal s ff in de kofferbak gaan rommelen

Ter illustratie:
wielboutdopjes.jpg

Dit is een van de ergeren. Helemaal rechts op de foto zie je dat van dat dopje ook een stukje af is.
 

MarcoO2

Forumguru
Juist!! Dat bedoelde ik! Daar kan je dealer je wel aan helpen lijkt mij (en ook wel aan nieuwe kapjes).
 

van_der_P

Senior Member
Je kunt er een smalle spitse tang voor gebruiken. Daar doe ik het mee, die heb je ook in en gebogen uitvoering. Soms vind je die in zo'n bak bij de uitgang van de bouwmarkt.
Dat hoeft niet zo'n beste kwaliteit te zijn voor die plasticdopjes. Als je maar tussen de velg en de dopjes kunt komen.
 

Bart_G

Lid
Tnx. Bij mij zat die er dus niet bij!
Zal er mee te maken hebben dat een Greenline niet standaard een reservewiel heeft? Die heb ik er ook niet los bij besteld, dus zo'n gereedschapssetje heb ik ook niet. (alleen de compressor, zo'n busje rotzooi, reservelampjes, kentekenplaat en een sleepoog...
En het is maar net hoe je zo'n ding noemt, maar als de een het een dopje noemt en de ander een kapje kun je lang zoeken :tongue: En overigens werd dat in dat topic behandeld terwijl dat off-topic was. En nu word ik daar heen verwezen. Hoe ironisch ;)
 

Combiron

Actief lid
Bart: moet erbij zitten, ik heb ook geen reservewiel als optie genomen. Maak eens een foto van de bak waar je compressor in zit.....
 

Bart_G

Lid
Zal morgen even kijken of ik een plaatje kan schieten.
Maar de compressor (een blauwe, rechthoekige doos) zit in een stuk schuim onder de kofferbakvloer. Daar zit ook een busje met schuim ofzo en een doosje met reserve lampjes. Dat heb ik er allemaal uit gehad en daar zat niets bij wat er op leek. Ook in de compressor (Achter een klepje zitten het slangetje enzo) zat dat ding niet.
 

Monteurtje

Forumguru
Als die echt niet in de bak ligt. Dan heeft de dealer vergeten deze erin te doen na het monteren van de wielboutdopjes. Deze moeten bij aflevering op de bouten gedrukt worden. En bij de dopjes zit ook een haakje. Dus even langs de garage en er eentje ophalen.
 

Bart_G

Lid
t kan er wel 10 keer in staan, maar dat ding zit niet in de auto en feit blijft dat die verrekte bandenboer m'n dopjes heeft verne*kt
 

FredV

Banned
Je hebt nu een extra goed argument voor je dealer, waar is dat stukje gereedschap van blz 194:)
Ik ga zelf ook nog maar even neuzen in de bak of die er bij mij ook wel meegeleverd is
 

skodaboy

Forumguru
in m'n 02 4x4 zit ook zo'n pincet bij het reservewiel,als de auto bij de dealer is geweest (en de wielen zijn eraf geweest) wel ff zien of je ' nog alles' hebt van het boordgereedschap (pincet,antidiefstalslot enz..)...het gebeurd wel eens dat een mecanieker vergeetachtig is en iets niet terug legt...en dan sta je voor jan-l*l als je een wiel moet wisselen...:smiley29:
 
Bovenaan Onderaan