Verwarmingsradiator lek, enkele ideetjes. Help?

arievh

Actief lid
Toch maar weer eens m'n auto buiten gezet (staat al een paar jaar binnen). En weer eens kijken naar de lekkerij...3 weken niks, tot vandaag, ik liep er langs en zag opeens een plas er onder liggen. Nu zag ik eindelijk waar hij lekt, blijkt bij de bijrijdersstoel. Eenmaal daar gekeken zag ik dat de vloer roze was. Dus koelvloeistof, en nu weet ik eindelijk wat en waar het lekt! De radiator van de verwarming is dus defect. Bijna onmogelijk om dit bij een octavia 1 combi te vervangen (halve auto moet uit elkaar zag ik??). Nu dacht ik als ik nu gewoon bij de motor de 2 slangen die er heen gaan met een koppelstuk aan elkaar zet, dan heb ik geen lekkerij meer, maar ook geen verwarming meer. Wel een blazer. En als ik het goed heb werkt de airco dan nog wel (als ik deze laat vullen)aangezien de airco niks met de verwarmingsradiator te maken heeft. Is dit een goed idee? En mogelijk ? Of is er toch een makkelijkere manier om het juist te herstellen ?

Auto: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 150PK Turbo
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Je hebt dan geen lek meer. Maar waarschijnlijk wel wat storingen in de automatische airco. Of die het dan blijft doen weet ik zo niet, maar dat weet je snel genoeg. Hou er dan wel rekening mee dat de auto ook vochtig wordt en ramen gaan beslaan. Een elektrisch kacheltje kan werken, maar die dingen op de 12v aansluiting geven heel weinig warmte.
Als je toch besluit om het hele dashboard eruit te halen zou ik ook de verdamper van de airco vervangen nu die toch leeg is. Als je alles weer dicht heb en die gaat lek, kun je weer beginnen. En dat geldt misschien preventief ook voor de kachelmotor. Qua onderdelen is het te doen, maar de uren maken het zo duur..
 

arievh

Actief lid
Duijzer
Ja ik dacht aan een elektrisch kacheltje of zo. Of de auto naar de sloop, dan krijg ik er nog wat centen voor. Ik zie het niet zitten om het te repareren, veel te veel werk. Zit al aardig wat werk in, maar de problemen blijven maar opstapelen. Wel jammer want de motor draait als een zonnetje. Het laten repareren is ook veel te duur, gezien het aantal uren dat dit kost.
En heb ook nog een cabrio(oldtimer, geen skoda) staan waar ik mee bezig "moet".
Ik baal dat het zo extreem onlogisch in elkaar zit en dat er voor zo'n kleinigheidje zoveel gedaan moet worden. Bij de mk2 is het veel simpeler .
 

arievh

Actief lid
Ik heb er een L stuk tussen gezet en de verwarming afgekoppeld ...ik ga wel even kijken voor een elektrisch kacheltje voor de eventuele condens in de koudere dagen..in een auto heb ik toch verder altijd de verwarming uit. Tevens heb ik stoelverwarming voor de kouwkleum die naast mij gaat zitten.lol
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb ergens nog wel een horror foto geplaatst van de monteur die voor mij de lekke kachel radiateur vervangen heeft. Idd moet het hele dashboard eruit. Reken op 700 euro als je dit laat doen. Een OEM radiateur was trouwens zeer prijzig kan ik me herinneren, ik mocht zelf een aftermarket variant aanleveren. Ik had een van de betere merken gekocht, en toch paste die niet meteen zei de monteur. Hij had er met een Dremel wat aanpassingen aan moeten doen om het passend te krijgen. Zorg dat er een A kwaliteit radiateur terug geplaatst wordt (vaak maar een fractie duurder dan de goedkoopste, maar wel net even betere kwaliteit)
En als je er dan toch bent, pak je natuurlijk ook de beide stelmotoren even mee die kapot gaan bij hoge leeftijd en km stand. De verdamper is idd ook zo een.
 
Bovenaan Onderaan