verwarming wordt koud bij laag toerental

rjdelft

Nieuw lid
Sinds kort een vervelend probleem geconstateerd met de verwarming/airco van mijn Octavia I. Als ik 's morgens of 's middags wegrij wordt er (zoals het hoort) verwarmde lucht ingeblazen. Dit gaat goed zolang ik gewoon kan doorrijden. Als ik echter in een (langzaam rijdende) file kom te staan komt het toerental vaak niet boven de ca. 1000rpm. De ingeblazen lucht wordt dan gewoon koud. Als ik vervolgens weer een stukje door kan rijden wordt er weer warme lucht ingeblazen.
Met de winter voor de deur heb ik geen zin in een koude auto in de file
Kan iemand mij een verklaring en/of oplossing geven voor dit absurde fenomeen.

Rob

Ronnie

Forumguru
Sinds kort een vervelend probleem geconstateerd met de verwarming/airco van mijn Octavia I. Als ik 's morgens of 's middags wegrij wordt er (zoals het hoort) verwarmde lucht ingeblazen. Dit gaat goed zolang ik gewoon kan doorrijden. Als ik echter in een (langzaam rijdende) file kom te staan komt het toerental vaak niet boven de ca. 1000rpm. De ingeblazen lucht wordt dan gewoon koud. Als ik vervolgens weer een stukje door kan rijden wordt er weer warme lucht ingeblazen.
Met de winter voor de deur heb ik geen zin in een koude auto in de file
Kan iemand mij een verklaring en/of oplossing geven voor dit absurde fenomeen.

Rob
Komt vaker voor.... Koelvloeistof niveau goed? anders waterpomp (laten) vervangen, schoepen van de pompas los of versleten.

dirk jan

Nieuw lid
hallo ik heb het zelfde probleem maar heb 2maanden geleden de termostaat vervangen dus ik denk aan lucht want als ik de kachel slang los maak me lopende moter heb ik hier geen water en de auto schakelt later over op gas de verdamper zit in de zelfde slang en die blijft dus ook koud de moter is ook op bedrijfs temp en niveau is ook goed
dirk jan octaaf 1 1.6g3 186000 km 2001

rjdelft

Nieuw lid
oorzaak bekend

Mijn dealer heeft beperkte diagnose uitgevoerd. En het blijkt dat een stelklep (V71?) niet goed functioneert. Deze klep regelt aanvoer koude en/of warme lucht.
Bij een volgende beurt zal ik het euvel wel laten verhelpen. voorlopig valt het nog wel mee met koude voeten in de auto.

PS.
dirk jan,
Dat er met draaiende motor geen vloeistof uit een losgetrokken slang komt is volgens mij niet goed. Ik heb bij problemen met koelvloeistoflekkage bij de gasverdamper (LPG) een slang losgehaald zonder draaiende motor en ben volkomen verzopen in de koelvloeistof. Weet je wel zeker dat je een slang van het koelsysteem hebt losgehaald? Het lijkt er anders op dat er bij jou wel een heeeeeeeeele grote luchtbel in het systeem zit. Of je pomp is defect, maar dan zou de temperatuur ook in het rode gaan.

dirk jan

Nieuw lid
bedankt voor de reactie
maar heb het euvel al verholpen namelijk de kachelradiateur was verstopt
beide slangen dus los en door gespoelt met water en lucht

ps ik heb nu blaaren op mijn voeten!!!!

oscar2

Nieuw lid
@ Dirk Jan 18-12-2009 09.45:
Waar zitten die slangen en is het een moeilijk klusje of kan een onhandige vent dat zelf ook met enig beleid? Hoe dan?

Bij voorbaat dank!

Oscar2

Bovenaan Onderaan