Verversing versnellingsbakolie handbak

VAG-man

Forumguru
Betreft 1.8 TSI.

Tot mijn verbazing kwam iets van 1 liter olie uit de versnellingsbak en tijdens het vullen van de nieuwe kreeg ik ook niet meer dan 1 liter erin. Dit zou het dubbele moeten zijn.
De auto had ik tijdens het aftappen en bijvullen nagenoeg horizontaal.

Iemand een idee?

Aftapplug is te zien linksachter. Vulplug is voorop de foto te zien.

IMG-20221228-WA0039.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Misschien een stomme vraag, maar had je de vulplug open bij t aftappen? Transmissie-olie is nogal dik, kan me voorstellen dat niet alles eruit loopt als er geen beluchting is.
 

EdK

Forumguru
Neem aan dat je voor je ging vervangen wel een stuk had gereden met de wagen zodat de olie wat dunner zou zijn door de warmte !?
En dan weet ik nog wel van me motortijd met de cardan olie dat je de boel rustig een uur kon laten uitlekken.
Deed dit dan met een elektrisch kacheltje erop gericht om de boel warm te houden ( vloeibaarder )
Met vullen van de nieuwe olie dan vulde ik dus de boel tot uit vulplug kwam, en enkele dagen later na wat ritten gereden te hebben dan vulde ik nogmaals bij.
Op één of andere reden vloeide de boel niet lekker door ( blijkbaar door de dikte olie )
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

VAG-man

Forumguru
Ja beide pluggen had ik er af gedraaid en de auto had ik goed warm gereden. De olie was lekker dun. Te vergelijken met bijvoorbeeld zonnebloemolie. Heb een kwartier laten uitlekken.
 

PizzaPieter

Forumguru
Hey guys...ben ff niet in de lucht geweest....desalniettemin weer beetje aan het topiclezen en ik zag deze.

Is het nodig/verstandig om handbakolie te verversen? Preventief?
Nog nooit van gehoord
 

VAG-man

Forumguru
Volgens de fabrikanten niet, maar ik merk zelf dat boven de 200k aan km's het niet overbodig is. Ik had zelf wat problemen met heel snel schakelen. Dit lukte gewoon niet.
 

VAG-man

Forumguru
Met veel moeite heb ik er nu ongeveer 1,5L in kunnen krijgen, door de auto aan voorzijde iets op te krikken.
Stel dat er nu 2,5L in zit, kan dat kwaad?
@catch me of @Antera kunnen jullie hier iets over zeggen?
 

Eltjo

Forumguru
In mijn 6 bak gaat volgens opgave 2,3 liter olie. Ze hebben dat er bij de garage met een handpomp met slang erin gepompt totdat het via de vulopening eruit liep. Hoe ver de slang in de vulopening stak weet ik niet, maar dat zal best een stuk geweest zijn.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Vanaf fabriek is het officieel 2,1L en bij service (verversing) moet het ongeveer 1,9L zijn.
Het maakt niet uit hoeveel de vulslang erin gaat, mag diep of net over de rand van de vulopening. Onzinnig om het er diep in te doen.
 

EdK

Forumguru
Zou lekker wat ritjes maken en dan volgend week de wagen op brug of vlakke ondergrond zetten en dan de vulopening openen.
En alles wat er dan teveel inzit er lekker uit laten lopen !
Teveel olie is ook niet altijd goed.

Zakelijk moeten wij de vertragingsbakken van slagbomen ook wel van nieuwe olie voorzien.
Dit moet er alleen uitgezogen worden omdat de fabrikant er geen aftapplug ingebouwd heeft !
Maar goed ook dan krijgen wij nooit alle olie er uit, maw we krijgen nooit de hoeveelheid olie er in die erin behoort te zitten.
 

Eltjo

Forumguru
Vanaf fabriek is het officieel 2,1L en bij service (verversing) moet het ongeveer 1,9L zijn.
Het maakt niet uit hoeveel de vulslang erin gaat, mag diep of net over de rand van de vulopening. Onzinnig om het er diep in te doen.
Je hebt gelijk, als die wat dieper steekt floept de slang er minder makkelijk uit. De auto stond op de brug en wij eronder.
De bak schakelde daarna een klein beetje soepeler
 
Bovenaan Onderaan