Vervangend onderdeelnummer achters schokbrekers Combi greenline?

tim_j

Senior Member
Goedeavond!

Heb gepland zelf de achterste schokbrekers te vervangen ivm een lek exemplaar. Nu lees ik het volgende onderdeelnummer af van de huidige schokbreker: 5Q0 512 013HE.

Nu kan ik dat onderdeel NERGENS vinden op internet. Alleen bij demontagebedrijven. :arghh:
Wie weet het vervangende origineel onderdeelnummer?
Hiermee wil ik een 'aftermarket'' merk zoals Sachs van bestellen. (Of het moet nog bij de dealer te verkrijgen zijn voor niet te ver boven de 50 € per stuk)

Auto:
Octavia 'greenline' combi 1.6 TDI van oktober 2014.
 

Tees

Donateur
Even in ETKA gekeken, maar een en ander hangt nogal af van de PR code die bij dit onderdeel hoort, ik zie o.a. 1JA, 1JC, UC7, UC8, en dan nog allerlei combinaties met andere PR codes. Google anders even op CarProg2, en zoek het zelf na :jaja:
 

tim_j

Senior Member
Ik lees inderdaad PR-0N1 en PR-0N4. Ben er nog niet achter waar dit voor staat, weet iemand dit? Oud en nieuw type(facelift)?

1jb lijkt voor de Scout, daar staat het als enige bij.
 

Tees

Donateur
Dat heeft te maken met de opties die op je auto zitten. Ik denk dat er voor jouw auto nog net een sticker achterin de kofferbak zit (bij t reservewiel) en voorin t onderhoudsboekje, helemaal vol met 3-cijfer/letterige codes. Zo niet, dan heb je al een digitale, geen idee waar je die kan vinden dan...
 

tim_j

Senior Member
Heb de sticker in de koffer vergeleken met de codes die hierboven zijn genoemd, helaas niks lijkt erop. Hoop dat iemand het weet.

zie net dat er nog een code op de schokbreker staat: *166 VAAEIQ1P36*
 

Joman

Actief lid
Hier heb heb ik ook enorm om zitten zoeken. Ook schokbrekers achter onder de auto met het zelfde Oem nummer. Uiteindelijk kwam ik via de catalogus van Monroe en het nodige meetwerk er op uit dat de Monroe 376194sp zou moeten passen.
Nog niet besteld dus ik weet het nog niet 100% zeker.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210915_223830_com.google.android.apps.docs.jpg
    Screenshot_20210915_223830_com.google.android.apps.docs.jpg
    580,7 KB · Weergaven: 23

tim_j

Senior Member
Thanks Joman, ik zal vanavond eens kijken daarnaar.
ben gisteren nog aan het puzzelen geweest met de PR codes op de sticker.
Het enige wat met onderstel te maken heeft is de code 2UA. Dit staat voor 'Standard Design'.

bron: (russische site) https://vwts.ru/index.php?p=complect
 

EdK

Forumguru
Misschien eens contact opnemen met @Antera ?
Misschien dat die je verder kunt helpen met die code's en je een knappe set kunt aanbieden voor een nette prijs incl montage.....:pieker::koffie:
 

Antera

Donateur
Kijk op de site van Bilstein b en je moet alleen weten of je een torsie of multilink achteras hebt als het om achterdempers gaat en of je eventueel sportonderstel hebt of niet

maar torsie/multilink is het belangrijkste

voorzijde diameter veerpoot

Ik kan alles leveren en monteren indien gewenst
 

hemi24

Forumguru
Ik lees inderdaad PR-0N1 en PR-0N4. Ben er nog niet achter waar dit voor staat, weet iemand dit? Oud en nieuw type(facelift)?

1jb lijkt voor de Scout, daar staat het als enige bij.

0N1 is de torsie-as;
0N4 is de onafhankelijk geveerde as.

toevoeging 1JB is inderdaad scout en 1JN is met DCC
 

tim_j

Senior Member
Ik ga er deze week weer induiken, beetje druk met werk gehad afgelopen week. Dank voor alle reacties, daar kan ik wat mee:jaja:
 

tim_j

Senior Member
Jaartje verder, had via de lokale onderdelenzaak Fource een huismerk genaamd ‘Anschler’ in de juiste maten. Had eerst Sachs meegekregen maar dat pastte echt niet. Te kort, te dunne zuigerstang van 11mm en een 59mm oog aan de onderkant. (multilink) dat moet 44mm zijn voor mijn torsie as 1.6tdi.
Jaartje mee gereden maar ben niet happy met het demp-gedrag: Het is onrustig rijden op niet vlakke wegen, het lijkt een beetje te stug. Met dieper inveren zoals drempels reageren ze weer wat soft naar mijn mening.

Toch maar weer op onderzoek uit en uitgekomen op Bilstein B4 typenr 19-232157. Deze hebben de juiste afmetingen.
Met droog weer ga ik ze monteren, Ik heb hier wel vertrouwen in.
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb "gewone" Bilsteins B5? aan de voorkant samen met nieuwe veren. Bij Autodoc eerst laten controleren met VIN. Dat moeten bij een andere materialenhandel toch ook kunnen?
 
Laatst bewerkt:

tim_j

Senior Member
Was denk ik een foute gok.
Vandaag de Billstein b4 eronder gezet en het is weer 10 punten. Gelijk aan origineel.
Opgelost!
 
Laatst bewerkt:

tim_j

Senior Member
Half jaar later en vele kilometers verder, nog steeds- gelijk aan origineel. Weten we dat ook weer voor de toekomst
 
0N1 is de torsie-as;
0N4 is de onafhankelijk geveerde as.

toevoeging 1JB is inderdaad scout en 1JN is met DCC
Hoe kan ik zien of ik een vaste as of een onafhankelijk geveerde as heb ? ik heb dezelfde skoda en zoek ook nieuwe achterdempers, ben ook aan het zoeken naar nieuwe dempers en heb de PR nummers (boekje) maar ik kom alleen de code G01 tegen (voorvering) en niet de 0N1 of 0N4 code of uberhaupt een code die begint met een nul. Ik heb wel achter ieder achterwiel een veer met demper zitten. PS Er staat bij mij ook 2UA in het boekje


 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Kijken onder de auto en als er een dikke balk met 2 bochten van wiel naar wiel gaan is het torsie. Hebben de wielen een aparte draagarm die naar het midden onder de auto gaat een onafhankelijke
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Code 2UA is voor zover ik heb kunnen nagaan “standard design”, dus dat brengt je weinig verder…
 
Chips, heb de Bilstein B4 typenr 19-230542 gekocht maar die heeft ook een as van 11 mm i.p.v. 13 mm, past dus niet. Nu had ik de Bilstein B4 typenr 19-232157 niet gekocht omdat daar off-road suspension bij staat. Ik las echter wel in het artikel van tim_J dat deze een 13mm as heeft. Iemand enig idee waarom overal bij de schokdemper Bilstein B4 typenr 19-232157 off road wordt genoemd ? Kan ik deze dan toch gebruiken op mijn Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 2014 ?
 
Bovenaan Onderaan