Vervangen trekhaak na aanrijdschade

bluskabouter

Forumguru
Hallo medeforummers:

allereerst aan iedereen de beste wensen voor 2012, ik hoop dat jullie deze beter zijn begonnen als ik.
afgelopen zaterdag moest ik een noodstop maken voor een auto die van recht mij geen voorrang verleende en dus voor mij langs schoot.
ik zelf kwam op tijd tot stilstand echter de auto achter mij niet, gevolg een flinke klap.
bumper goed kapot, achterklep scheef, trekhaak een opdonder gehad, { auto klapte met +/- 35/40 km/uur op mij}.
vrouw afgevoerd met ambulance aangezien ze lage rugpijn met uitstraling naar haar benen had na de klap.
dit is gelukkig volgens de dokter alleen spierpijn dus dat valt gelukkig mee.
Nu mijn vraag, moet de trekhaak na deze aanrijding worden vervangen of is dit niet nodig.
hier lopen de meningen van de dealer en de schade hersteller uiteen.
wil natuurlijk straks wel veilig met de sleurhut op vakantie.

b.v.d.

eddy
 

MarcoO2

Forumguru
Toch kan alleen de expert (die de auto daadwerkelijk gezien heeft) antwoord geven op deze vraag. Wij kunnen daar niets zinnigs over zeggen, behalve dan dat je ook alert moet zijn op niet direct zichtbare schade.

Overigens: beterschap voor je vrouw en hopelijk is het inderdaad alleen spierpijn. Succes met de afhandeling!
 

Fabia

† In Memoriam
Dat is een slecht begin van 2012. Sterkte toegewenst aan je vrouw. Ik zou zeker de trekhaak goed laten nakijken en dan zeker de bevestigingen aan de auto.
 

Antera

Donateur
zoals hier gemeld goed de bevestigingspunten van de trekhaak bekijken en of deze nog onder de originele hoek staat. is deze verbogen op welk punt dan ook dan meteen vervangen
 

Noord26

Forumguru
Altijd een expert erbij halen. De auto kan stiekem wel eens lichtelijk krom zijn en dan lopen de kosten hard op.
Datzelfde geldt ongeveer voor je vrouw, maar dat is inmiddels al geregistreerd omdat ze met de ambulance mee gegaan is. Mochten er later klachten komen kan dan te maken hebben met die aanrijding.

Mijn zus dacht een jaar geleden ook alleen wat blikschade te hebben bij een zachte aanrijding van achteren. Maar die heeft sindsdien na een aantal minuten op een paard te rijden (haar grote hobby) meteen zware hoofdpijn. Ga dat maar eens verklaren aan je werkgever oid; toen is er nooit melding gedaan bij een arts.
 

joergarms

Senior Member
Balen man (en vrouw) Zo wil je het jaar niet uit of ingaan. Maar in geen geval is het prettig.
Wat betreft de geluksknobbel, door een expert laten controleren, opmeten en bij de minste twijfel aandringen op vervanging. Nu zal een trekhaak, ook al is ie een beetje krom, echt niet zomaar afbreken. Maar wat betreft het juiste schadeherstel, zou ik niet met 99% genoegen nemen. De auto was goed, de auto WORDT weer goed.
Succes met de afhandeling, hou ons maar op de hoogte.
 

Ronnie

Forumguru
De trekhaak moet er toch onderuit wegens de defecte bumper........
Ik zou hem dan kruislings opmeten (van langsdragers naar de kogelkop) dan weet je het zeker......
 

bluskabouter

Forumguru
allemaal bedankt voor jullie antwoorden en zeker het medeleven.
auto gaat naar een schade-garant bedrijf,{hanterink in enschede}.
zal jullie commentaar meenemen als de auto donderdag 12-01 daar heen gaat voor herstel.
kan hem erg snel{ vrijdag 13-01} weer ophalen.

b.v.d

eddy
 

Canon-Eye

Forumguru
Een niet onbelangrijk nadeel van een trekhaak is, dat hij een flink deel van de botsingsenergie "om de kreukelzône heen" leidt.
Anders gezegd: dikke kans dat je auto begint op te rollen vanaf het punt waar de trekhaak eindigt (van achter naar voren gezien). Die schade kan behoorlijk lelijk uitpakken - nog los van de vraag hoe de trekhaak zelf uit de strijd is gekomen. Dus wel iets om attent op te zijn, bv. sluiten de deuren nog netjes, met dezelfde naden als voorheen?
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst sterkte voor je vrouw, en zoals anderen ook al gezegd hebben, wees bedacht op latere klachten, dus absoluut geen papieren van de tegenpartij tekenen dat ze hersteld is (ook al denk je dat het wel zo is).

Wat de auto betreft: zoals anderen ook al hebben gezegd, oppassen dat de auto niet krom is, of de bevestigingspunten niet meer kloppen. Ook al zijn de bevestigingspunten in orde, dan moet ook de trekhaak zelf nog recht zijn: als de kogel van de trekhaak 3 cm opzij (uit het midden) is verplaatst, kan ie waarschijnlijk nog steeds de sleurhut achter zich aan trekken, alleen merk dan continue dat de caravan de auto naar één kant trekt. (omdat ie niet in het midden achter de auto hangt).

En natuurlijk voor 2012: dat het vervolg maar stukken beter mag zijn.
 

Rallye

Forumguru
@Canon-Eye; ik kan mij voorstellen dat dit een klein risico is, maar vooral als de trekhaak onjuist bevestigd is. Ter voorkoming van grote krachten buiten de kreukelzone om, is zo heb ik altijd begrepen, een trekhaak voorzien van breekbouten?
 

Canon-Eye

Forumguru
@Rallye: Kan zijn, maar vertrouw daar niet te veel op, want:
(1) Je moet maar hopen dat ze inderdaad zijn toegepast - ook ingeval van montage door kwikfitters en andere non-dealers.
(2) Voordat zo'n bout afbreekt is er dus toch een behoorlijke tik uitgedeeld - tenslotte moeten ze wel sterk genoeg zijn dat je niet je caravan achterwaarts de berg ziet afrollen omdat je nèt iets te enthousiast een onverwachte kuil pikte...
Kortom: scherpe inspectie blijft noodzakelijk volgens mij.
 

joergarms

Senior Member
Heb nog nooit van breekbouten gehoord ter bevestiging van de trekhaak. Lijkt me ook niet logisch.
Wie ooit een trekhaak gemonteerd heeft, weet dat het eigenlijk een simpele balk is die de breedte van de kokerbalken van de auto heeft. Hieraan zit aan elk uiteinde een zware strip, die schuift meestal in de kokerbalk. Ip die strip zitten 2 of 3 moeren gelast, die komen precies uit bij de "gaten" die af-fabriek in de auto zitten.
Even de rubberachtige coating wegschuren, bouten erin draaien, tectyl erover en klaar.
Een breekbout zou dus geen enkel nut hebben, aangezien bij een aanrijding de trekhaakbalk over de hele breedte naar voren geduwd wordt, zelfs al zou je er geen bouten inhebben ten tijde van het ongeval, dan slaat de balk alsnog naar voren en drukt afhankelijk van de zwaarte van de klap, het hele zaakje krom.
 

Canon-Eye

Forumguru
@joergarms: jouw redenering sluit gevoelsmatig beter aan bij wat ik eigenlijk al dacht - maar de constructie van de bodemplaat bepaalt uiteindelijk hoe en waar de trekhaak wordt bevestigd.
Dat heb ik nooit zelf gedaan, maar wel eens de onderkant van diverse auto's met trekhaak gezien. Sommige zitten inderdaad aan een brede dwarsbalk achteraan (en dan komt de volle impact van de botsing dus op de kokerbalken terecht en in veel mindere mate op de rest van de kofferbak).
Maar ik heb er ook wel gezien die aan een soort vork zitten die een metertje of zo naar voren (ergens net achter de achterwielen) bevestigd zit plus uiteraard midden-achter, voor de verticale krachten. Om te beginnen betwijfel ik of daar überhaupt breekbouten zijn toegepast - denk het niet eigenlijk. En bij een goeie klap van achteren gebeuren er dan toch rare dingen bij die voorste bevestigingspunten.
Hoe dan ook, de kans op extra schade vanwege de trekhaak is aanwezig (bij een goeie aanrijding) - maar voor mij weegt dat wel op tegen de veel kleinere kans op achterschadetjes op drukke parkeerterreinen, ponten e.d. En de eerste categorie is doorgaans makkelijker te verhalen dan de laatste...
 

Cyrus

Actief lid
Iedereen heeft het hier over eventuele schade aan het chassis van de auto, maar wat massaal vergeten wordt, is dat de trekhaak zelf haarscheurtjes opgelopen kan hebben als gevolg van de aanrijding. Ik heb het één keer meegemaakt: aanrijding van achteren op de trekhaak en het schadebedrijf heeft toen uit voorzorg de trekhaak "gewoon" vervangen. Dat is standaardprocedure.

Want je wil niet weten wat er gebeurt als die trekhaak verder scheurt als je een aanhanger trekt....
 

hemi24

Forumguru
even serieus, ookal lijkt er niks mis met de haak, de bouten vervangen is wel het minste wat ik, in geval van O2/S2 zou adviseren. Gezien de manier van bevestiging zouden deze als door een knipschaar afgeschoven kunnen worden...
 

bluskabouter

Forumguru
UPDATE:

auto is weer terug van de schadehersteller. na een teleurstellende eerste reparatie{zat "sinaasappeleffect" in de lak} terug geweest voor tweede poging.
dit keer een keurig gespoten auto terug gekregen.
vervangen zijn: de trekhaak, bumper, pdc beugeltjes achter de bumper en de stekkerdoos.
doordat de auto nog vrij nieuw is zijn er nog geen emblemen van de tsi en fabia leverbaar, worden nageleverd, weet alleen niet of ik deze laat monteren.
vindt het wel mooi zo zonder de emblemen.
hoop nu dat ze het "volg de skoda rijder" niet meer al te letterlijk nemen en voldoende afstand houden!!

groetn uut twente.
 
Bovenaan Onderaan