Vervangen slot klikt twee keer en automatische vergrendeling werkt niet meer.

gjhu

Senior Member
Vorige week was ik aan de beurt. De bestuurdersdeur wilde niet meer op slot. Gisteren is het slot (onder garantie) vervangen maar viel het me op dat bij het op slot doen van de auto ik nu 2 klikken snel achter elkaar hoor ipv 1 en ik heb het idee dat de spiegels even haperen met het inklappen (tegelijk met die klikken). Ook werkt de automatische vergrendeling niet meer. Ik krijg twee korte tikken te horen maar de portieren worden niet vergrendeld en ook het lampje gaat niet branden. In de instellingen van de auto staat het wel goed aangevinkt. Heb de garage al gebeld. (Hij gaf al aan dat ze in bij de auto na het plaatsen van het nieuwe slot niet de foutcode hadden gewist)en die gaan over 2 weken weer kijken,aar heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Kan ik dat meegeven aan de garage en kunnen ze misschien gericht gaan zoeken. Alvast bedankt!
 

Cordoba

Forumguru
Gewoon bizar dat ze een slot vervangen, maar dat je de auto na vervanging nog steeds niet op slot kan zetten. Ik vraag me af of het slot wel ooit kapot geweest is, en of er bijvoorbeeld niet gewoon een draadbreuk in de kabelboom zit, waardoor de deur niet op slot gaat.
 

gjhu

Senior Member
De auto wil wel weer gewoon op slot gelukkig, maar hoor 2 klikken ipv 1 klik. Daarna we gewoon op slot. Maar de automatische vergrendeling werkt dus niet en ik vind het vreemd dat ik 2 klikken hoor. Maar zou het kunnen dat dit komt omdat ze de foutcodes niet hebben uitgelezen?
 

Cordoba

Forumguru
Dat komt zeker niet door de foutcodes, die geven alleen maar aan welke onregelmatigheden de ECU registreert, maar uitlezen verandert niet iets (maar kan wel helpen de oorzaak te vinden. Het lijkt er dan op dat het slot direct een extra vergrendeling activeert, in plaats van dat pas te doen als je 2x achter elkaar de auto op slot zet. Dit lijkt meer op niet juist programmeren of iets dergelijks, mogelijk dat de persoon die dat bij deze garage kan, een paar weken met vakantie is, en dat het daarom pas dan kan.
 

gjhu

Senior Member
Dank voor je antwoord. De auto is bij een dorpsgarage geweest, super aardige mensen maar misschien idd niet vaak genoeg met de slechte sloten van de VAG groep te maken gehad.
 

EdK

Forumguru
Fijne garage, die pas over 2 weken tijd heeft voor iets wat nog geen kwartier werk is en wat ze de eerste keer al hadden moeten doen..!

:sterretjes:
Daarom bel ik in dat soort situaties niet maar rij ik er meteen weer naar toe en mogen ze hun fout meteen oplossen en niet over 2 weken.
Verwacht toch wel dat men een probleem meteen oplost, ohhh drukte ??
Ohh dus door drukte raffelen jullie alles af met probleem dat ik nog een keer moet terugkomen en dus weer vrije uren moet opnemen....
 

gjhu

Senior Member
Als 't maar op te lossen is. Ben blij dat de auto op slot wil maar het is net alsof ik 2 sloten aan het werk hoor. Zit al te zoeken op internet en het lijkt wel alsof ze ook niet alle stekkers in de deur (de safe lock?) hebben aan gesloten. Wil het idd zsm opgelost hebben. Als ik het allemaal zo lees zou na het vervangen van het slot alles gewoon moeten werken en niet zoals nu met 2 klikken. Op slot en gaan automatische vergrendeling. Moet gewoon opgelost worden. Niemand ervaringen met een niet werkende automatische vergrendeling?
 

Thijs4motion

Forumguru
mijn 1e vraag zou zijn, is er een nieuwe origineel slot ingezet.
of aftermarket misschien wel een 2ehandse.

zoals gezegd foutcodes beinvloeden de werking niet. constateren alleen een fout.
de automatische vergrendeling, bedoel je die als je wegrijdt?
 
  • Leuk
Waarderingen: gjhu

gjhu

Senior Member
Ja idd die. Staat in het menu van de auto wel aangevinkt en klikt ook tijdens het rijden maar blijft om de paar minuten klikken omdat hij hem niet pakt. Het lampje met het slot in de middenconsole gaat ook niet branden
 

Tees

Donateur
Dan is er toch iets niet goed gegaan bij die vervanging. Zal niet aan de software liggen, maar ik vermoed eerder dat ze idd een slot hebben gebruikt dat niet helemaal up to specs is. Dat verklaart vermoedelijk ook de foutcode, de ECU herkent dat er iets niet in orde is (die autos zijn tegenwoordig slimmer dan sommige monteurs ;))

Aftermarket is op zich niet erg, zolang ze maar kwaliteit gebruiken, en sommige garages beknibbelen daar graag op om lagere tarieven te reken aan de klant. Voor mij een no-go als ik zie dat een garage B-merken gebruikt, zeker als ze dat niet expliciet vermelden.
 
  • Leuk
Waarderingen: gjhu

gjhu

Senior Member
Als ik weer naar de garage ga dan blijf ik erbij. Kijken of de juiste slotmodule erin zit. Dat zou dan een foutcode moeten genereren denk ik?
Auto zit nog in de garantie gelukkig
 

gjhu

Senior Member
Heeft iemand misschien de code of 't artikelnr van de slotmodule? Dan kan ik 't evt. Controleren
 

Tees

Donateur
U vraagt wij draaien @EdK! Helaas is bij moderne auto's zélfs het slot afhankelijk verschillende uitvoeringen (en dus PR codes). Ik zal er een paar posten: tot 2017 was t 5E1837015B, daarna 5TB837015. Andere optie (afhankelijk van uitvoering) is 5E1837015A, of 5E2837015 of met een A erachter....
De keuze is reuze dus, en dus ook goede kans dat een niet geheel hiermee bekende garagist de verkeerde gepakt heeft...
 

gjhu

Senior Member
Geweldig! Bedankt voor de hulp. De auto is van september 2016. Een amibiton business (volgens mij de basis van wat je toen nieuw kon kopen)dus dan zal het waarschijnlijk 5E1837015B moeten zijn. Ben benieuwd wat erin zit. Je zou toch zeggen dat aan de hand van het Vin nummer altijd de juiste module besteld zou moeten worden.
 

gjhu

Senior Member
Even een update : blijkt idd een fout slot in de auto te zitten. Besteld door de garage via vin nummer en ze gaan nu een nieuwe bestellen a.d.v de oude die ze gelukkig nog hadden liggen.
 

Tees

Donateur
Bijzonder dat ze een slot wat ze gedemonteerd hebben 2 weken later nog hebben liggen :pieker:
Maar fijn dat ze de fout erkennen en het (neem aan voor hun kosten?) oplossen!
 
Bovenaan Onderaan