Vervangen remblokken/remschijven octavia 3 (2013)

feestbeestzaandam

Senior Member
Voordat mensen gaan afraden om er aan te beginnen ivm al die vragen, ik ga het LATEN DOEN door een kennis en mee helpen en kijken.
Deze kennis woont 5 kwartier bij mij vandaan en ik wil alles in orde hebben en geen verkeerde onderdelen als we alles los hebben.

Ik heb een octavia3 van 2013 en ik heb de diameter van mijn achterremschijf opgemeten.
Deze is met een duimstok gemeten 25.4 cm (254 mm).
Op de technische data (link hier op het forum) Octavia III 2013 ➤ Brake systems - Edition 12.2012 staat:
Rear brake disc - ∅ mm 272.
Dat zou inhouden dat ik 18mm verkeerd zou hebben gemeten, lijkt mij wel heel veel.
De centreer diameter is 65 mm
Mijn achterschijf is nu nog iets minder dan 9 mm dik.
De slijtage rand aan de binnenkant (kant van naaf) is 0.6mm dik, (de buitenkant, niet kant van naaf) heeft geen opstaande rand.
Als ik uitga van 0.6mm aan de zichtbare kant van de schijf (kant wielmoeren) dan zal aan de achterkant ook wel 0,6 zijn en dus samen 1.2mm samen met resterende (minder dan 9mm) kom ik uit op 10 mm.
Dit klopt wel met de technische gegevens (Brake disc, thickness mm 10.)
Brake disc, minimum thicness 8mm.
Nu denk ik er aan om de remschijf ook te vervangen ivm minstens 2,5 jaar oud en 30.000 km (zal al op auto toen ik hem kocht)

Maar als ik op autodoc kijk dan zie ik bij mijn auto (Scoda octavia 3 hatchback 5e3 nl3 nr3 tsi 1.2 benzine 105 pk 77kw ) verschillende grote voor onder mijn auto.
onder andere die bij mijn opgemeten maat in de buurt komen (253,255,256).
En ik zie 5 gaten en 9 gaten, mijn huidige schijf heeft 9 maar kan en mag 5 gaten ook (zie foto's) en waar moet ik dan op letten.
Ik wil niet de goedkoopste schijf maar ook niet de duurste, ik ben een rustige rijder max 150 in Duitsland en geen heftige remmer.
Gaan duurdere langer mee (ivm minder slijten) of is het alleen de naam.

Ik moet ook nog remblokken kopen voor achter (en voor maar daar heb ik nog niet het wiel vanaf gehaald).
Op dit moment zitten er remblokken op van Galfer 4553-2 JT5IT (zie foto) waar nog 5,5 mm op zit dus deze moeten zeker vernieuwd worden.
Hoe weet ik dat ik van een ander merk de juiste koop, ivm vorm en afmetingen.
Ik kan dus zoals het nu lijkt niet uitgaan van de technische data die ik zie in de pdf ,ik zal dus voor de voorremmen ook moeten meten en vragen etc. 20220226_121944-min.jpg
 

Bijlagen

  • 20220226_121956-min.jpg
    20220226_121956-min.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 24
  • 20220226_122005-min.jpg
    20220226_122005-min.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 22
  • 20220226_122044-min.jpg
    20220226_122044-min.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 25
  • 20220226_133127-min.jpg
    20220226_133127-min.jpg
    1 MB · Weergaven: 22
  • 20220226_133958-min.jpg
    20220226_133958-min.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 24
  • 20220226_134008-min.jpg
    20220226_134008-min.jpg
    1 MB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik vind in ETKA (Google eens op Carprog2, dan vind je degene die ik gebruik) voor achterschijven: 253x10mm, artikelnummer 5Q0615601F. Blokken zijn 5Q0698451M.

Voor zou 276x24mm moeten zijn, nummer 5Q0615301E. Blokken 5Q0698151C.

Je kan deze nummers intypen bij een webwinkel naar keuze (Autodoc of Winparts bijv) dan zou t goed moeten zijn. Neem een merk en soort naar keuze, afhankelijk van budget en wensen. A-merken zijn o.a. Brembo en TWR.

Dit was trouwens een makkelijke, meestal zijn er een stuk of 4-5 opties aan maten schijven, nu maar eentje (bij MY 2014). Maar nameten is altijd een goed idee, je kan blijkbaar netjes meten ;). Overigens kunnen schijven meestal een stuk langer mee dan blokken: als vuistregel geldt dat je 2 sets blokken per schijf verbruikt. En als je 9 mm dikte meet, dan zit je idd pas halverwege hun levensduur (10 naar 8 mm). Voor schijven, zeker achter, is t niet raar om daar 100k mee te doen (bij m'n vorige Fabia heb ik de schijven voor pas na 150k vervangen, en zelfs toen waren ze nog niet eens helemaal op).

En schijven en blokken vervangen is niet heel moeilijk hoor, was een van de eerste klussen die ik zelf aan m'n (vorige) auto gedaan heb, en dat ging prima. Vooraf wat filmpjes op internet gekeken en rustig in ELSAwin gelezen hoe t officieel hoort, en ik had t best soepel gedaan. Rustig de tijd nemen is altijd verstandig en een brug tot je beschikking hebben helpt ook.
 
Laatst bewerkt:

Thijs4motion

Forumguru
Enkel dingen om niet te vergeten.

Maar de dragers goed schoon zodat je blokken soepel glijden in de klauw. Een beetje kopervet ol het soepel te houden

het juiste gereedschap om de handrem terug te stellen.

En vergeet vooral niet de remmen op te pompen zodra je klaar bent
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik heb dit terugstel apparaat gekocht https://www.amazon.nl/dp/B00GV9Q35K/ref=pe_28126711_487805961_TE_item
en dit soort vet: https://www.amazon.nl/dp/B0034O27EG/ref=pe_28126711_487805961_TE_item
Natuurlijk remmen reiniger.
Maar ik zit nog met de vraag wat betreft de remblokken en schijven, 100% zekerheid krijg je nooit maar als je op een zondag de boel loshaalt en 5 kwartier van huis bent wil je niet tegen problemen aanlopen van verkeerde spullen.
Dus hoop nog meer bevestiging en of opties te krijgen voor juiste keuzes.
 

Tees

Donateur
Ik weet niet waarom je nog twijfelt @feestbeestzaandam, ETKA is de enige VAG waarheid, en je kan t zelf nazoeken als je wilt. Bovendien klopt de maat in ETKA met wat je zelf gemeten hebt, dan is t een 1+1'tje.

Wat betreft terugstellen van de blokken: bij m'n autohobbyclub gebruiken ze een grote waterpomptang, dat werkte perfect! Die terugstelsets hebben ze wel, maar dit was 3x zo snel en net zo effectief. Alleen bij heel grote remcylinders of draaiende cylinders zou dat (misschien) niet lukken.
 
Laatst bewerkt:

feestbeestzaandam

Senior Member
Dan heb ik nog wel een paar vraagjes:
Is duurder beter (zowel schijf als blokken) bv minder slijtage, of alleen het merk?
Heb ik remblok met antikreukplaat nodig?
Wat bedoel je met:
Dit was trouwens een makkelijke, meestal zijn er een stuk of 4-5 opties aan maten schijven, nu maar eentje (bij MY 2014)
Ik vind de schijven niet HEEEEL duur.
Is het raar/zonde om nu met hulp beide te vervangen zodat ik weer langer door kan en ik het niet snel zelf hoef te doen?
 
Laatst bewerkt:

Thijs4motion

Forumguru
Wat betreft terugstellen van de blokken: bij m'n autohobbyclub gebruiken ze een grote waterpomptang, dat werkte perfect! Die terugstelsets hebben ze wel, maar dit was 3x zo snel en net zo effectief. Alleen bij heel grote remcylinders of draaiende cylinders zou dat (misschien) niet lukken.

Zodra je handremmechanisme in je klauw zit kun je deze niet simpelweg inknijpen met een tang. Bij remklauwen voor en bij elekhandrem werkt dit wel (zolang deze in service mode staat)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

feestbeestzaandam

Senior Member
Zodra je handremmechanisme in je klauw zit kun je deze niet simpelweg inknijpen met een tang. Bij remklauwen voor en bij elekhandrem werkt dit wel (zolang deze in service mode staat)
voor zover ik weet is dit een draai cilinder achter ivm handrem, en de handrem is gewoon, geen electra.
plus wat ik heb begrepen/gelezen, kan je de cilinders beschadigen met een tang en is dit "veiliger".
 

Thijs4motion

Forumguru
Ik vind de schijven niet HEEEEL duur.
Is het raar/zonde om nu met hulp beide te vervangen zodat ik weer langer doorkan en ik het niet snel zelf hoef te doen?

Je schijven kunnen makkelijk nog een setje remblokken mee. Dus bespaar je het geld. En gebruik het voor iets anders. De handelingen zijn bijna hetzelfde. Alleen voor je schijven moeten 2 bouten extra los. ( of je schijf moet er tussendoor passen) En je schijf eraf halen. Dit kan de volgende keer ook

Voordat ik het vergeet. Maar de naaf goed schoon als je de schjven vervangt. Anders krijg je trillende remmen
 

Tees

Donateur
Duurder is vaak wel ietsjes beter, maar of je t verschil echt gaat merken? Ik betwijfel t...ik zou wel voor A-merk gaan, maar dat doe ik zelf sowieso voor al m'n onderdelen.

Je hebt voor schijven grofweg een paar mogelijkheden: standaard, met coating en met groeven of gaten. Ik heb vorige keer met coating gekozen (die zijn nauwelijks duurder dan standaard) Voor blokken heb je normale, low-dust of high performance. Ik heb normale blokken, het prijsverschil met die andere varianten vond ik t totaal niet waard.

MY2014 betekent modeljaar 2014. De auto's van na de zomer 2013 zijn modeljaar 2014, ik had ook modeljaar 2013 kunnen nemen, kleine kans dat daar enig verschil tussen zit (meestal staat dat er bovendien bij verschillende jaren bij in ETKA als onderdelen op een bepaalde datum vervangen zijn voor een ander type).

En of t zonde is...tsja, dat kan je alleen zelf bepalen. Als je nu rond de 9 mm gemeten hebt achter, heb je nog een volle mm te gaan. Dat kan zomaar 50-75k km zijn! Ik zou t zelf laten, op m'n Octavia zit ongeveer hetzelfde nu (dacht 8.8 mm), en die ga ik voorlopig lekker laten, ik controleer t wel bij de jaarlijkse beurt (die ik zelf doe), en als t in de buurt van de 8 mm komt, dan vervang ik ze.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Rest nog 1 vraag
Heb ik remblok met antikreukplaat nodig?
Ze zijn niet duurder of goedkoper dan de gene zonder.
Maar ik weet niet precies wat het is en of het er bij mij op moet zitten.
 

Tees

Donateur
Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet, bij m'n eerder auto was er maar 1 soort (dat zal dan wel zonder zijn geweest?).
 

redriver

Actief lid
Mijn advies is kies voor Brembo schijven en blokken indien mogeljk. Iets duuder maar beter qua kromtrekken / piepen.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Het lijkt zo (in overleg met mijn kennis die gaat meehelpen vervangen) dat ik met mijn km per jaar nog wel 1.5 of 2 jaar door kan met dikte van remschijven. En @teeszei dat ook al.
Ik ga denk ik voor eiger remblokken (iets voordeliger).
En dan wanneer de remschijven moeten alles van een "redelijker"/duurder merk.
Want remblokken moeten toch nieuw als je de schijven vervangt.
 

vennix

Actief lid
Geen idee of het nog bijdraagt aan de vragen die je hebt / hetgeen je wilt gaan laten uitvoeren, maar ik kan een kleine bevinding delen van mijn ervaring van een maand geleden. Ik ben zelf in het bezet van een Octavia 5E HB uit 2015, dus kan me voorstellen dat sommige delen mogelijk vergelijkbaar zullen zijn. Wanneer je het e.e.a. hebt opgemeten van te voren, kan het bijna niet anders dat je het verkeerde onderdeel besteld.

Ik heb er toen voor gekozen om zelf de remschijven en remblokken te vervangen. Ik heb toen van één kant de wielen los gedraaid en de remklauw losgehaald van de remschijf. Op die manier had ik een goed beeld van welke remblokken, remklauwen en remschijven er op mijn wagen waren gemonteerd. Ook aan de hand van de onderdeelnummers (van de remklauw en de remblokken, remschijf was inderdaad op basis van diameter) kreeg ik een goed beeld van wat er wel en niet op mijn wagen zijn passen. Hierbij kwamen de volgende maten aan het licht:

Remschijf voor: 288mm (OEM nummer: JZW615301J)
Remschijf achter: 253mm (OEM nummer: 5QD615601)
Remblokken voor: 160mm x 64.5mm (OEM nummers: 8V0698151)
Remblokken achter: 87mm x 53mm (OEM nummer: 191698451A, 1H0698451C, 1H0698451E, 1H0698451F)

Geen idee of je daar nog iets aan hebt, maar wellicht helpt het. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om remschijven van Brembo (Voor en Achter) en remblokken van EBC te installeren (Voor en Achter). Ondanks dat Winparts beweerd dat de RedStuff blokken niet toepasbaar zijn voor mijn wagen (waar ik ze al op heb terechtgewezen) passen deze uiteraard wel, aangezien o.a. de GreenStuff en YellowStuff blokken met hetzelfde typenummer ook gewoon passen. Anyway succes met je keuze en montage :thumbsup:

Kleine impressie bij het praatje:
Achter.jpg Voor.jpg
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Bedankt voor je info.
Maar ik zie het zelf niet zitten om de schijf en blokken los te halen.
Het werkt nu goed en voordat ik iets loshaal wat ik niet goed meer vast krijg of zo.
Het kan makkelijk zijn maar heb de auto bijna elke dag nodig.
Het zijn wel REMMEN en ik heb een kleine aan boord.
In Duitsland staat vaak de tekst: Im zweifel immer nein.
Bij 1 keer zien hoe en wat zal ik het ook wel kunnen en durven.
Maar veiligheid voor alles.
 

vennix

Actief lid
Ik snap je wel. Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant stelt het ook niet bijzonder veel voor. Voor de check hoef je niet perse de schijven los te halen gelukkig. De diameter opmeten (zoals je hebt gedaan) volstaat ook. Overigens gebruik ook ik de auto (zowat) iedere dag en de remmen hebben me sinds nog niet eens in de steek gelaten :thumbsup:. Al snap ik wel dat er ook mensen zijn die hier geen trek in hebben.ik ben het uiteindelijk zelf gaan doen, omdat de garage absurde bedragen vroeg voor alleen het vervangen van de remblokken.

Anyway wie weet heb je iets aan de onderdelen / onderdeelnummers. In ieder geval succes.
 

Roeland80

Forumguru
Hier wil ik ook binnen kort de remblokken achter gaan vervangen van een O3 uit 2016. Begin dit jaar de voorblokken vervangen ging prima nu de achter blokken heb deze besteld:

P85020_1.jpg

nu zitten er ijzertjes bij die heb nog niet eerder erbij gezien en volgens mij zitten ze er nu bij de oude blokken ook niet op iemand die weet wat het voor ijzertjes zijn? ik lees hier en daar anti piep plaatjes.
 

kevinbel

Actief lid
Die ijzer plaatjes die klik je op de remklauw. De blokjes "glijden" daar tussen aan weerszijden bij het activeren van de piston.
Dat glijdt namelijk beter als het ruwe metaal van de klauw zelf.

Dit is bij vele remklauwen zo.
 

Roeland80

Forumguru
Okee bij mijn Octavia 2 uit 2011 remblokken ook vervangen achter zelfde remklauw toen geen plaatjes wel beetje ingevet toen met kopervet de contact punten
 
Bovenaan Onderaan