Vervangen radio Dance voor 1 Din?

wouter-1303

Senior Member
Heren,

Bij deze even een vraag van mijn schoonouders.
Zij rijden een Skoda Fabia Combi 1.6 16V uit 2009.
Deze is uitgerust met een Dance radio, welk niet meer correct functioneert qua cd's/mp3's/etc.

Nu willen ze deze vervangen, maar daar hoeft geen fancy 2 Din radio voor terug te komenen een tweedehandse heeft of krijgt waarschijnlijk dezelfde kuren.

Maar er zijn wel een aantal vragen.

- De Fabia heeft parkeersensoren met weergaven op de Dance. Wat gebeurd er met de achteruitrijsensoren als deze weergave komt te vervallen door de nieuwe 1 DIN radio?
-Is de nieuwe radio plug and play of moet er eerst met VCDS de Dance radio ontkoppeld worden?

Wie helpt ze uit de brand met de juiste info?

Groeten Wouter
 

Duijzer

Donateur
Je hebt kans dat er een foutmelding komt voor de parkeersensoren. Dan schakelt het hele systeem uit, dus ook de piepjes. Je kunt dat testen door de stekker van de Dance los te maken.

Als er geen originele radio in zit kan dat voor een volgende koper of inruil wel afschrikken. Bovendien moet je voor een 1-din toestel een afwerkstripje en een bakje (of opvulling) hebben, kost ook weer geld.
Dat je met een nieuw toestel dezelfde problemen zou hebben, is mogelijk. Maar met een 1-din toestel niet dan? Geen idee wat zo’n Dance kost, maar ik zou eens goed kijken of je niet heel veel overhoop haalt voor nauwelijks minder kosten....

Is het niet mogelijk om een externe MP3 speler aan te koppelen? Via Aux of bluetooth?
 

wouter-1303

Senior Member
Bedankt voor je antwoord.
Dat testen gaan we dan even doen inderdaad.
De volgende koper zal daar denk ik niet naar kijken, mijn schoonouders rijden de auto helemaal op, dus dan is deze toch niks meer waar. Met of zonder Dance :D

Volgens mij is de Dance de instapradio van Skoda, dus geen Aux of bluetooth aanwezig...alleen mp3 cd's en die pakt ie niet, net zoals gebrande cd's niet meer
 

EdK

Forumguru
https://kms-apeldoorn.nl

Neem eens contact met hun op !
Doen ook reparatie met garantie.
Denk dat je uiteindelijk bij hun nog het goedkoopst uit bent uiteindelijk.
Als je contact per mail doet dan ff foto meesturen !

En 2e optie is om eens met google te zoeken, zou me niets verbazen als er ergens op een sloperij een 2e hands op de plank ligt voor heel weinig
 

wouter-1303

Senior Member
Kijk, Apeldoorn is mooi dichtbij.
2e handse wil mijn schoonvader niet, bang dat de 'nieuwe' straks weer dezelfde kuren geeft.
Ik zal eens kijken wat hij echt wil en aan de hand daarvan kijken wat we gaan doen.
Alleen die PCD die het misschien niet doet zonder de Dance erin. Even testen zoals eerder genoemd werd.
 

EdK

Forumguru
Ik denk dat die 2e hands het goedkoopst is en is dus plug and play en dus het oude vertrouwde in zijn wagen blijft
En tsja zelfde kuren.... is ook met een nieuwe unit mogelijk...
 

Duijzer

Donateur
Je zou de laser kunnen reinigen (daar zijn van die cd’s met borsteltjes erop voor). Of de laser laten vervangen, ik denk dat je probleem dan opgelost is. kms is inderdaad een goed adres om eens om raad te vragen.
 

Okki

Donateur
Het is toch niet gezegd dat alle radios uit hetzelfde jaar dezelfde problemen krijgen? Voor het geld zou ik het zeker proberen...

Plaatje van de radio lijkt overigens wel 2 din, maar dat zal vertekend beeld zijn.

Ik dacht dat onderstaand (had ik in mijn eerste Octavia) 1 din was.

Screenshot_2020-03-26-18-55-36_1.jpg
 
Laatst bewerkt:

wouter-1303

Senior Member
Ik heb alle suggesties en ideeën aangegeven aan mijn schoonvader, dus die mag nu eerst zelf even een keuze gaan maken.
Jullie horen wat de keuze is geworden. Tot nu toe bedankt voor alle hulp/suggesties/adressen!
 

Zwapp

Forumguru
Er staat overigens nu wel een swing in de bazaar, misschien dat nog een optie? Als dat past natuurlijk...
 

wouter-1303

Senior Member
Die had ik inderdaad ook gezien. Maar er is nog geen keuze gemaakt wat er gaat gebeuren...
Alles wordt goed overwogen/afgewogen en dat kan nog wel eens even duren...:pieker::D
 
Bovenaan Onderaan