Vervangen Motorkapkabel

Occie-driver

Nieuw lid
Enige tijd geleden is de motorkapkabel bij de handgreep afgebroken. Gelukkig bleef er nog een stukje binnenkabel over om met een tang de motorkap toch te kunnen ontgrendelen. Inmiddels heb ik een nieuwe kabel aangeschaft. De kabel lijkt een nogal kruip-door-sluip-door route af te leggen.
Heef iemand tips bij het vervangen? Zijn er wellicht nog afbeeldingen van het traject van de kabel?
 

tim_j

Senior Member
Wellicht de oude kabel als trekveer gebruikn voor de nieuwe?

Wellicht eens wat spullen demonteren in de motorruimte om beter zicht te krijgen op de situatie.
 

Occie-driver

Nieuw lid
Dank je Tim, dat eerste, de oude kabel gebruiken als trekkabel, was ook mijn gedachte, maar ik hoop dat iemand al ervaring heeft op dit gebied en mij kan behoeden voor een stommiteit.
Overigens hab ik nu pas gezien (ja,ja) dat de kabel bijna totaan het tussenschot vrij open en toegankelijk is. Daar zit een stuk neopreen, lijkt het, waar het waarschijnlijk naar beneden richting handgreep en veel elektriciteitskabel gaat.
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Forumguru
@Occie-driver Heb het Duitse naslagwerk voor de O2 liggen . Daarin staat de procedure beschreven. Foto's e/o een beschrijving van het traject van de kabel staan er helaas niet bij. Is wel in de Duitse taal.
Heb je wat aan een paar foto's van de pagina's?
 

Occie-driver

Nieuw lid
Schon! Ich möchte es gerne empfangen.
Ja, JP, dat zou heel bruikbaar zijn. Na veertig jaar Citroen (vrijwel alle modellen - en nog wat Renaultjes, een Mini en een Hanomag) is een groot deel van de Octavia vooralsnog terra incognita.
Alvast bedankt.
 
Geen idee verder; maar: ooit moest ik een electra kabel trekken door gewone 16mm pvc.. dat lukte maar niet.. kwam er met de buigveer niet door.. de tip was neem een cassette bandje met een touwtje eraan.. wellicht hier ook een optie als het niet wil;

uiteindelijk dus de casette tape met een stofzuiger door de buis laten aanzuigen; dat wil heel goed. Touwtje eraan en terug halen, vervolgens de buigveer eraan, die er doorheen getrokken en daarna de electrakabel weten te trekken. erg omslachtig: maar het werkte.

dus de tip hier; het vastmaken van je nieuwe kabel aan de oude gaat misschien niet zo best; knoop er dan een dun touwtje aan; die erdoor en dan de nieuwe kabel er weer door terug trekken met het touwtje.. dan hoef je misschien in het hele traject niets los te halen.
 

JPs_OC2

Forumguru
...et voila :)

1647381054004.png

1647381066944.png

1647381095212.png

Op foto 2 is er sprake van "Motorhaubenschloss aus- und einbauen" om de kabel daar los te kunnen halen.
Onderstaand de beschrijving daarvan.
Geen idee of het ook daadwerkelijk nodig is...:arghh:

1647381263839.png

1647381282776.png
Bron: So wird's gemacht - Skoda Octavia II 2004-2013 - Delius Klasing Verlag
 

Occie-driver

Nieuw lid
Dank je voor je reactie Disaster-Master. Het is zeker een zeer handige tip die ik voor elektra zal onthouden, maar hier gaat het om een binnen- en buitenkabel ineen. Het uiteinde van de kabel bij de handgreep bestaat uit een soort loodje, zoals je ook bij de handrem van fiets, brommer en motoren hebt, en ook aan de andere kant meen ik, waardoor de binnenkabel er niet zomaar kan worden vervangen.
 

Occie-driver

Nieuw lid
Fantastisch JP! Dat zijn zeer bruikbare tekeningen en teksten. Hier kan ik mee aan de slag. Ik lees ook al dat je na het vervangen ook goed moet opletten bij het afstellen van het slot.
Nogmaals dank.
 
Bovenaan Onderaan