Vervangen massavliegwiel fabia III 1.4 TDI

arie632

Actief lid
Naar aanleiding van het snel afslaan van de motor onder de 20 km/u in de 2e versnelling is
afgelopen dagen mijn fabia 1.4 TDI 90 PK bij de dealer geweest voor het vervangen van het massavliegwiel achter de koppelingsplaten. hier waren 2 massavliegwielen gemonteerd en daarvan is er 1 gedemonteerd en de koppelingsplaten vervangen.

hebben meerdere gebruikers van de fabia met dieselmotor hier last van ?
 

Cordoba

Forumguru
?? 2 massavliegwielen??? Bedoel je niet één 2-massavliegwiel?
En ook al koppelingsplaten vervangen, dat is echt absurd snel, binnen pakweg 30 weken. Probleem met koppeling 2 van de DSG?
Hoe weinig km's hebben de eerste koppelingsplaten het volgehouden?

Overigens als je de motorcode hebt, kun je ook kijken hoe de ervaringen zijn bij andere Vagmodellen met diezelfde motorcode (ik denk dat bijv. VW Polo en Seat Ibiza hetzelfde blok hebben, en waarschijnlijk zijn er meer modellen met dit blok)

Er trouwens niemand klagen als je je netjes voorstelt in het meet&greet deel van het forum, zoals ook door anderen al eerder voorgesteld is.
 

arie632

Actief lid
?? 2 massavliegwielen??? Bedoel je niet één 2-massavliegwiel?
En ook al koppelingsplaten vervangen, dat is echt absurd snel, binnen pakweg 30 weken. Probleem met koppeling 2 van de DSG?
Hoe weinig km's hebben de eerste koppelingsplaten het volgehouden?

Overigens als je de motorcode hebt, kun je ook kijken hoe de ervaringen zijn bij andere Vagmodellen met diezelfde motorcode (ik denk dat bijv. VW Polo en Seat Ibiza hetzelfde blok hebben, en waarschijnlijk zijn er meer modellen met dit blok)

Er trouwens niemand klagen als je je netjes voorstelt in het meet&greet deel van het forum, zoals ook door anderen al eerder voorgesteld is.

Beste Cordoba je hebt gelijk het is het 2 massavliegwiel wat vervangen is door een andere ik begreep van de dealer dat tijdens de aanpassing tegelijkertijd de koppelingsplaten zijn vervangen heb niet gevraagd wat hiervoor de reden is.

de fabia combi is voorzien van een handgeschakelde 5 bak
 

Cordoba

Forumguru
:thumbsup:Duidelijk nu arie, door de startpost was ik even op het verkeerde been gezet, en kon de juiste uitvoering van jouw auto niet terugvinden.
 

rogitaro

Actief lid
Ik heb er in het begin ook last van gehad, maar heb er verder geen aandacht aan geschonken. Meende dat het gewenning was. Het gebeurd mij nu ook niet meer. Bij mijn vrouw gebeurde het ook maar ik hoor haar er niet meer over.

Overigens start de motor in 75% van de gevallen weer vanzelf door de start/stop automaat.
En omdat mijn Fabia ook nog eens een start knop heeft komt er op het maxidot scherm een boodschap te staan: Ofwel dat ie weer automatisch gestart wordt of dat ik m zelf handmatig moet starten door middel van de start knop indrukken.

Ik heb ooit ergens een autotest van een VW Polo met dezelfde motor gelezen. De tester merkte ook op dat de motor wel eens afsloeg in eenzelfde situatie.
Het zal een vervelend karaktertrekje van deze motor icm met 5v handbak zijn.

Motor zit dus ook in de vernieuwde VW Polo, vernieuwde Seat Ibiza en de vernieuwde Audi A1 en staat op het lijstje van VAG met motoren die een "onregelmatigheid" hebben in de CO2 uitstoot voor modeljaar 2016.

ik ben benieuwd of het vervangen van het vliegwiel het probleem wegneemt
 
Laatst bewerkt:

arie632

Actief lid
Ik heb er in het begin ook last van gehad, maar heb er verder geen aandacht aan geschonken. Meende dat het gewenning was. Het gebeurd mij nu ook niet meer. Bij mijn vrouw gebeurde het ook maar ik hoor haar er niet meer over.

Overigens start de motor in 75% van de gevallen weer vanzelf door de start/stop automaat.
En omdat mijn Fabia ook nog eens een start knop heeft komt er op het maxidot scherm een boodschap te staan: Ofwel dat ie weer automatisch gestart wordt of dat ik m zelf handmatig moet starten door middel van de start knop indrukken.

Ik heb ooit ergens een autotest van een VW Polo met dezelfde motor gelezen. De tester merkte ook op dat de motor wel eens afsloeg in eenzelfde situatie.
Het zal een vervelend karaktertrekje van deze motor icm met 5v handbak zijn.

Motor zit dus ook in de vernieuwde VW Polo, vernieuwde Seat Ibiza en de vernieuwde Audi A1 en staat op het lijstje van VAG met motoren die een "onregelmatigheid" hebben in de CO2 uitstoot voor modeljaar 2016.

ik ben benieuwd of het vervangen van het vliegwiel het probleem wegneemt

Beste rogitaro
Sinds de aanpassing is de auto niet 1 keer afgeslagen. Onder de 20 km/uur in de 2e versnelling koppeling op laten komen zorgt er nu niet meer voor dat hij afslaat maar dat de motor blijft doorlopen.
Ook het bruusk aangrijpen van de koppeling in de 1e versnelling is weg. Er is nu een stuk beter mee te rijden en heb het idee dat hij ook zuiniger is geworden hierdoor.

Wel is het geluid van de motor wat meer een brommend geluid geworden vooral tijdens 80 km/uur in de 5e versnelling.
 

Cordoba

Forumguru
Naar mijn idee hebben de klachten weinig te maken met het motortype, maar is het vooral te wijten aan het stop-start systeem en andere electronica. Of het nu komt omdat er teveel tegelijk in de gaten moet worden gehouden, en de ECU daardoor eigenlijk te traag rekent, of dat de parameters net niet goed zijn ingesteld kan ik niet beoordelen.
 

arie632

Actief lid
@Cordoba

Ik rijd nu na de aanpassing weer tevreden rond auto is niet 1 keer afgeslagen. En zelfs bij 50 km/u in de 5e versnelling blijft de motor stationair door lopen, als je dan gas geeft pakt hij ook weer op. Dat was voor de aanpassing ondenkbaar. Hij rijdt nu zoals je van een diesel motor verwacht.
 

Spierings

Forumguru
Met 50 in zijn 5 is ook niet het verstandigste, als hij dan ongeveer stationair draait zit je goed onder toeren....

Is alleen maar slecht..
 
Bovenaan Onderaan