Vervangen EGR - DPF regeneratie issue´s en een berg foutcodes

Hoi allemaal,

ik post niet zo veel, gebruik het forum voornamelijk als naslagwerk maar nu heb ik toch een (mogelijk) probleem waar ik graag jullie visie op zou willen weten.

Betreft een Fabia 5J combi greenline (1,2l diesel) uit 2010.

Na het constateren van foutcode P0405, en het bijbehorende vage rijgedrag met een defecte EGR klep (hij ging niet meer goed dicht vermoed ik) is recent (227500 km op de teller) de EGR koeler met klep vervangen. De eerste voor deze auto voor zover ik kan nagaan in de onderhoudsgeschiedenis (tweedehands gekocht).

De garage (een lokale) heeft netjes de storing gewist maar het duurde niet lang voordat het mototmanagement lampje weer oplichtte. Ze hebben daarna nog wat ingeleerde waardes rondom wat sensoren bij de EGR gereset in de hoop dat het aan een inleerproces lag.

Nog steeds reed de Fabia niet zo als zou moeten (hoog brandstofgebruik, traag optrekken onder de ca. 2000 rpm) en begon ook het roetfilter lastig te doen (weer een lampje erbij). Dus DPF-cleaner bij de diesel gegoten en wat redelijke rondjes met hoog toerental doorgereden. Regelmatig hetzelfde:
  • tijdje rijden
  • lampje (roetfilter) aan
  • flink doorgereden
  • lampje (roetfilter) weer uit

Dat heeft de Fabia een aantal ritjes gehad en nu blijft het roetfilter lampje in ieder geval uit. Dus ik heb stiekem de hoop dat het roetfilter alsnog geregenereerd is, maar weet het niet zeker.

Neemt niet weg dat er nog steeds stroringcodes worden opgeslagen.. Ik heb nu de volgende:
  • P0401: EGR "A" Flow Insufficient Detected (Powertrain, Generic); Deze komt niet terug als ik hem reset nadat ik een stuk gereden heb
  • P2452: Particulate Filter Pressure Sensor "A" Circuit (Powertrain, Generic); had ik vorig jaar ook, was opgelost na vervangen uitlaatgasdruksensor. Kan die nu al weer kapot zijn?
  • P2456: Particulate Filter Pressure Sensor "A" Circuit Intermittent/Erratic (Powertrain, Generic)

Rijgedrag blijft vaag: hij trekt slecht tussen de 1500 en de 2000 rpm (beetje afhankelijk van het verzet heb ik de indruk) en heel soms trekt ie ineens wel goed. Brandstofgebruik is hoger dan ik gewend ben. Met kleine kanttekening dat ik er nu wel meer op let.

Heb gereden met ODB autodoctor er aan. zie ook grafiekje in de bijlage. dit is bij opschakelen en gas geven. Heb het idee dat de turbo het gewoon doet (dat was de vorige keer toen die druk sensor kapot was niet het geval). Wat mij vooral opvalt is dat bij het gas geven tussen de 1500 en 2000 rpm het brandstofgebruik gelimiteerd lijkt..


Tot zo ver de "diagnose". Nu de vraag wat wijsheid is?
  • Moet de EGR op een of andere manier handmatig ingeregeld worden?
  • Hoe sluit ik uit dat het roetfilter wel/niet geregenereerd is?
  • Is mijn uitlaatgasdrukssensor (weer) kapot (en hoe kan dat zo snel?) of gaat er iets anders mis met de elektronica / ECU
  • Of is er iets heel anders aan de hand waar ik niet aan denk?
 

Bijlagen

  • 1.png
    1.png
    108,9 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:

Luckei

Lid
Wat weerhoudt je precies om terug te gaan naar de garage die de reparatie heeft uitgevoerd? Die zou dit toch gewoon voor je moeten oplossen, want de reparatie lijkt me niet juist of onvolledig uitgevoerd. Neem aan dat je daar of goed geld voor hebt betaald of wellicht gevalletje BOVAG garantie nog?

Roetfilter regeneratie loopt volgens mij zonder dat het roetfilterlampje aan gaat, met krap 50k km heb ik hem nog nooit aan zien staan.

Van je grafiek wordt ik niet veel wijzer. Maar het lijkt alsof je vlak na gas geven maximaal maar iets van 70 Nm aan koppel hebt? Dat zou toch minimaal het dubbele moeten zijn als de turbo eenmaal werkt (~1800 RPM geloof ik).
 
Ik ben al een keer terug geweest naar de garage (heb geen ruzie met ze). toen leek het nog een DPF probleem. Daar heb ik ook de eerst scheut DPF-cleaner gekregen. Maar goed nu heb ik dus weer nieuwe foutcodes en ik was benieuwd naar jullie meningen en wat de oplossingsrichting is, kan ik bij de garage weer verder brainstormen met ze. Vind het ook lullig als ze straks van Jan met de korte achternaam weer een nieuwe EGR er in gaan knutselen (nogal een kloteklus) en er is gewoon een sensortje kapot bij wijze van spreken...

Dat ik koppel mis klopt gevoelsmatig, maar als ik naar de grafiek van de turbo kijk (boost pressure als ik goed gok) loopt die wel gelijk mee. Dus er is iets anders, vermoed ik, waarom de motor "inhoud".
 

Luckei

Lid
Persoonlijk zou ik gewoon blijven terug gaan naar de garage en ze veel succes wensen, maar dat ben ik, en ik snap ook wel dat je snel een goed werkende auto wilt hebben. Worst case moet zo'n lokale garage hem naar een dealer brengen en dan lossen ze het daar zeker wel op mag ik hopen (zo ging dat bij de Fiat Punto van m'n vriendin in ieder geval wel).

Die 22 kPa boost pressure is dan wel de extra pressure neem ik aan? Dus 22 kPa + atmosferische druk (~100)? Nogmaals, heb daar minder verstand van :pardon:
 
Bovenaan Onderaan