Vervangen bougies

Vroeger, bij het vervangen van bougies , werd de nieuwe er gewoon ingedraaid en vastgedraaid , eventueel met een "moment sleutel "
Nu lees ik dat de schroefdraad best ingesmeerd wordt met motorolie ? of koperspray ? of nog andere producten ?
Wat is het beste?? Droog laten op insmeren.
 

Tees

Donateur
Ik gebruik altijd Bosch bougies en daar zit een coating op de schroefdraad. Die gaan er bij mij dus droog in. Mijn idee is dat je ze er sowieso beter droog in kan doen, alles wat je erop smeert verandert het aandraaimoment, en volgens mij is dat niet ideaal.
 
Bedankt Tees ,
Ik heb nu ongeveer 58000km en zal dus Bosch bestellen. Misschien kunt U mij nog een tipje geven.. Als ik de connectiekop wil losmaken zit die zeer stevig , en ik wil het niet "forceren " ; hoe kan ik die het best verwijderen .
Dank bij voorbaat.
 

Tees

Donateur
Ik weet niet welke motor er bij jou inligt, is t er een met een centrale blokbobine of een steekbobine per cylinder? Die laatste wil nog wel eens lastig eruit gaan, er zijn speciale tools voor, maar het kan ook voorzichtig met 2 schroevendraaiers onder de kop steken en rustig eruit wippen.
 
Het is een steekbobine per cilinder (1,2 tsi motor ) Is dit losmaken ook van toepassing op de connectIe van de bougie kabel ?
 

Tees

Donateur
Als t steekbobines zijn hoef je de stekker van de bobine niet perse los te halen, gewoon bovenop t blok leggen. Weet je ook meteen welke bobine uit welke cylinder kwam. Maar als je die wel los wilt halen, dan is dat volgens mij gewoon een min of meer normale stekker (waarschijnlijk met een vergrendeling aan een van de kanten, kwestie van even indrukken). Ik heb dit specifieke blok niet, maar ze wijken ook weer niet enorm veel van elkaar af :-)
 
Bovenaan Onderaan