Verstuiver kapot, wat is de kans dat rest ook stuk gaat?

Marcelb

Nieuw lid
Ik reed zondag op de Duitse autobahn met mijn Skoda Superb 1.6 TDI uit 2011 met 242.000 km op de teller. Behalve een probleem met een ESG klep nooit probleem gehad.
Tot zondag dan. Auto geen vermogen meer. Snel naar de vluchtstrook. Noodloop actief. Spiraal op dashboard knippert. Gelukkig was de afslag dichtbij. Op parkeerplaats motor uit en aan. Toen kon ik nog paar km rijden en alles leek weer normaal. Maar na volgende stop bij tankstation motor direct in de noodloop.

Uiteindelijk slepen naar garage. Diagnose: injector kapot. Reparatie Euro 950. Au.

Wat is de kans dat een van de andere drie ook defect gaat?
En is te zien dat een van de injectoren snel kapot gaat?
Iemand ervaring met reviseren van injector ?

Ik heb ook nog een reparatiebeurt met vervanging van de distributieriem op de agenda staan.

Wat is wijsheid? Auto maar gaan verkopen?
 

Antera

Donateur
Dat weet je nooit of de andere ook eraan komen maar met die kmstd kan je alles verwachten.

Keus die je zelf moet maken
 

VAG-man

Forumguru
Ja kan gebeuren. Kan ook gebeuren met de helft aan kilometers. Persoonlijk zou ik doorrijden. Doet even zeer, maar zoals gezegd kan het veel eerder gebeuren.

Ik heb verder geen tips.
 

EdK

Forumguru
Met zakelijke Caddy 1,6TDI eerste 2 ton zonder probs gereden........ en toen kwam er een sjoemelupdate...
EN moest van werkgever uitgevoerd worden dus tsja....

En toen in 3/4 jaar een 3 tal keer met zelfde probleem als wat jij beschrijft langs de weg gestaan...
Toen die er met ruime 250K uiteindelijk wegging was de vierde wonderwaarlijk nog steeds heel....

Maw is geen pijl op te trekken... Kan zijn dat je morgen weer aan de beurt ben, maar kan ook zo zijn dat je weer een 50K of meer kunt doorrijden
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij zijn er ook bedrijven die injectoren compleet uit elkaar halen en reviseren (o.a. nieuwe rubber afdichtringen er in en schoonmaken van alle losse onderdelen). Je kunt ook proberen om met zo'n bedrijf dat injectoren reviseert in contact te komen voor een offerte, wat ik heb begrepen kan zo'n revisie voorkomen dat injectoren vervangen moeten worden, en gaat de auto vaak wat beter en zuiniger lopen omdat de injectoren beter vernevelen.
 

Desperado

Forumguru
Klopt, er zijn specialisten die reviseren, maar niet alle injectoren zijn te reviseren. Je kunt ze ook laten testen door zo'n specialist, dan weet je ook gelijk waar je aan toe bent.
Ik vind 950 euro voor vervangen van 1 injector wel heel duur. Die dingen zijn niet goedkoop, maar dit lijkt me wel wat hoog.
 

Kempes

Forumguru
Bij mij is laatst bij 290.000Km de eerste verstuiver kapot gegaan. Vervanging koste me 550 euro (door anwb naar een garage ergens in Friesland gesleept, anwb gaf van te voren al aan dat het iets van 500 euro zo gaan kosten).

Je kan de rest preventief laten vervangen en dik 1500 euro aftikken of doorrijden en zien wanneer de rest komt...ik rij vrolijk door en zie wel wat ze doen...
 

Jewepe

Forumguru
Volgens mij kan een specialist de resterende verstuivers ook testen. In Harderwijk zit Büchli en die heeft een goede reputatie.

PS. De € 950,- vind ik erg veel. Heb het zelf ook gehad (Superb 1.6 TDi 2011) en moest ook € 550,- aftikken.
 

AGTon

Forumguru
Vorig jaar heb ik dit probleem gehad met mijn fabia 1.2 tdi. Tijdens het rijden dikke witte rookwolk en motor die niet verder meer wilde.

Auto afgesleept naar de Skoda garage en daar kwam aan het licht dat 1 verstuiver stuk was, 1 verstuiver was niet best meer en 1 verstuiver was nog wel goed. Uiteindelijk 2 verstuivers vervangen, koste rond de € 1800,-- even uit mijn hoofd, dit was inclusief testen verstuivers, in en uitbouw etc. Zou vast ergens anders goedkoper kunnen zijn, maar het is wat het is.

Dit grapje gebeurde rond de 120.000 km. Ik zit nu rond de 158.000 km en (gelukkig) nergens meer last van gehad. Kan wel zeggen dat ik na dit grapje eigenlijk zit te wachten tot die 3e verstuiver er uit klapt (wat wellicht helemaal niet hoeft te gebeuren).
 

catch me

Forumguru
Zoals ik begrepen, gehoord heb komt er de 1.2 TDI bij types tot eind 2011 aluminium slijpsel uit de hoge druk pomp, dit zorgt dat de verstuivers stuk gaan.
 

Marcelb

Nieuw lid
950 Euro voor de vervanging van 1 verstuiver is inderdaad duur. Ik vermoed dat ik een 'gijzelboete' betaal bij de garage. Deze weet dat ik toch geen keuze heb. Ik moet terug naar Nederland en niemand zal voor 100 euro goedkoper de auto naar een andere garage verslepen.
Er waren zeker in het verleden (tot 2011) problemen met Siemens injectors in motoren van VW, Skoda . Zie bijv https://www.facebook.com/Fix-the-VW-AUDI-Skoda-Seat-Pd170-TDI-Injector-Failure-156033921135623/"

In dit bericht is te zien wat iemand betaalde voor de vervanging van een verstuiver. Dat gebeurde drie maal!
https://www.anwb.nl/experts/auto/46...t-gaan-de-andere-verstuivers-dan-tzt-ook-stuk

1e 729,89 ex btw. (2013)
2e 679,25 (2015)
3e 733,55 ex btw. (2016)

Met inflatie is Euro 950 (inclusief BTW) dan nog niet zo heel hoog vergeleken met deze kosten.
 
Laatst bewerkt:

Arjen Bavel

Actief lid
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad een paar weken geleden in Frankrijk. Kostte bij een Franse garage €900,- totaal. Ik kreeg daar ook te horen dat de andere 3 ook in mindere conditie waren, maar vind het nogal wat om die preventief te laten vervangen. Dan wacht ik liever tot er weer 1 de brui aangeeft en laat het dan doen.
Overigens vergelijkbare km-stand (250k).


Er zijn ook verschillende 'injector-cleaners' op de markt, maar ik weet niet of dat de levensduur eventueel zal verlengen. Heeft iemand daar al ervaringen mee?
 
Laatst bewerkt:

larsy

Forumguru
Km’ s maakt niks 70dkm . =>
Polo 2011 van mijn zus 1ste was ~750€
Maand erna weer zelfde probleem en dus de rest allemaal vervangen .
Half jaar verder nu,
en alles oké

Ik heb er 180dkm hoop er toch nog 100d bij te kletsen (Zonder problemen en alleen maar olie wisselkes ) vandaar dat ik mijn diesels pas op +150dkm koop ;)
 
Laatst bewerkt:

AGTon

Forumguru
Er zijn ook verschillende 'injector-cleaners' op de markt, maar ik weet niet of dat de levensduur eventueel zal verlengen. Heeft iemand daar al ervaringen mee?

Met zulk soort dingen weet je nooit of het werkt :). Ik heb het ongeveer 15K km geleden wel gedaan. Is meer voor je gevoel denk ik.
 

Marcelb

Nieuw lid
Gesproken met mijn Skoda garage. De verstuivers kunnen worden getest door een gespecialiseerd bedrijf. Echter is de uitslag dan goed of niet goed. Het is blijkbaar niet te voorspellen hoelang de verstuivers bij benadering nog blijven werken. Verder tankt 90% van de monteurs premium brandstof om storingen te voorkomen. En gebruik speciale toevoegingen schijnt ook te werken.
Een medewerker liet mij het effect van standaard brandstof op een Ferrari zien. Sommige componenten waren bijna opgelost.
 

catch me

Forumguru
Denk dat dit ook weer een geval van je moet het treffen is, heb met mijn Ibiza 1.2 TDI nog nooit problemen gehad met de verstuivers.
Km stand 380000. Reed alleen nooit de tank bijna ( helemaal ) leeg.
Er wordt wel gezegd dat het leeg of bijna leeg rijden van de tank ook invloed kan hebben, maar of dat echt zo is.
 

Marcelb

Nieuw lid
QUOTE
Ik rijd de tank vrij vaak leeg tot soms een liter of 5. Ik heb intussen vaker gelezen na mijn pech dat bijna leegrijden mogelijk ongewenst effect heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan