chris2709
Senior Member
Na 205.000 km is mijn Superb binnenkort aan een nieuwe koppeling toe. Hij begint licht te bokken vanuit stilstand en je voelt na schakelen en weer gasgeven elke keer een 'klonk'. Ik vermoed dat de veren in de koppelingsplaat niet meer geheel doen waarvoor ze bedoeld zijn...
Aangezien het een CAYC motor is, zit er geen tweemassavliegwiel in zoals het lijkt (meevaller).
Nu lees ik her en der dat 1.6 motoren die van tweemassa naar vast vliegwiel geconverteerd worden, worden voorzien van een versterkte koppeling. Na her en der wat rondlezen rijzen bij mij de volgende vragen:
- waarom een versterkte koppeling als de motoren standaard ook werden uitgerust met vast vliegwiel en gewone koppeling?
- Ik lees op sommige fora dat andere/versterkte koppelingen bruusk aangrijpen of zwaar te bedienen zijn etc. etc. Wat zijn jullie ervaringen met welke koppelingen? (Sachs/Luk/...)
Ik heb mijn auto met gammele koppeling overigens net laten tunen (meer ivm verbruik dan ivm vermogen). Spreek ik het vermogen wel aan, dan geeft de koppeling geen krimp en grijpt deze heerlijk aan (afgezien van dat 'klonk' geluidje aan het begin dan). Is meteen de reden dat ik wat huiverig ben om een andere koppeling dan deze te plaatsen. Maar ik wil wel goede dingen doen en ben van plan met de Superb net als met de Passat tot 400k door te rijden
.
Aangezien het een CAYC motor is, zit er geen tweemassavliegwiel in zoals het lijkt (meevaller).
Nu lees ik her en der dat 1.6 motoren die van tweemassa naar vast vliegwiel geconverteerd worden, worden voorzien van een versterkte koppeling. Na her en der wat rondlezen rijzen bij mij de volgende vragen:
- waarom een versterkte koppeling als de motoren standaard ook werden uitgerust met vast vliegwiel en gewone koppeling?
- Ik lees op sommige fora dat andere/versterkte koppelingen bruusk aangrijpen of zwaar te bedienen zijn etc. etc. Wat zijn jullie ervaringen met welke koppelingen? (Sachs/Luk/...)
Ik heb mijn auto met gammele koppeling overigens net laten tunen (meer ivm verbruik dan ivm vermogen). Spreek ik het vermogen wel aan, dan geeft de koppeling geen krimp en grijpt deze heerlijk aan (afgezien van dat 'klonk' geluidje aan het begin dan). Is meteen de reden dat ik wat huiverig ben om een andere koppeling dan deze te plaatsen. Maar ik wil wel goede dingen doen en ben van plan met de Superb net als met de Passat tot 400k door te rijden
.
Hoe kom ik daar met zekerheid achter? Als ik op een online VAG onderdelenboek rondkijk icm mijn Superb, kom ik op een vast vliegwiel uit...
en die na 400 ton bij inruil nog geen krimp gaven, maar de koppeling van mijn S2 is - bij gebrek aan bouwactiviteiten - altijd rustig bediend. Als een versterkte koppeling ook betekent dat deze degelijker is, ben ik wel genegen hier eens naar te kijken...