Versnellingsbakprobleem

Volvo_440_turbo

Senior Member
Hallo allemaal.
Sinds lange tijd gaat hij moeilijk in zijn 1ste, later moeilijk in 6de. Op een VW forum gevonden dat dit nogal voorkomt bij de 2.0 TDI, iets met een afregeling of kabel dacht ik? Mijn mechanieker heeft dit net voor ik op reis ging (ik zit nu in Wenen richting Hongarije) afgesteld samen met het groot onderhoud incl riem, waterpomp en zo. Nu is het nog erger, in 1 gaat ie nog slechter, nu gaat ie ook soms moeilijk in 2, 6 daarentegen geeft amper problemen nog. Als ik de pook naar beneden duw zoals ik in achteruit ga gaat ie wel netjes in 1, maar dat is niet handig natuurlijk want soms zit ik in achteruit. Ik heb aan de koppeling gedacht? 220000 km nu, maar slippen doet ie niet bijv. Toch een afregeling ergens? Iemand ervaring? Het probleem is er ook als de auto stilstaat. Desnoods laat ik het in Hongarije repareren, ik heb daar vrienden die me
zeker kunnen verder helpen. Alvast bedankt, Ewout
 

Cordoba

Forumguru
Moeilijk inschakelen van de achteruit en de 1 komt vaker voor omdat dit niet-gesynchroniseerde versnellingen zijn, waarbij soms 2 tanden tegen elkaar staan. Als het bij de andere gesynchroniseerde versnellingen ook voorkomt is er dus iets anders aan de hand. Dat zou inderdaad de afstelling van het schakelmechanisme tussen pook en versnellingsbak kunnen zijn, de problemen daarbij kunnen per baktype en automodel verschillen, doordat afstanden en mechanisme dan net anders zijn. Hoge of juist lage temperaturen kunnen dergelijke problemen triggeren door uitzetten/krimpen van staalkabels/stangen met de temperatuur.

Als het probleem alleen bij bepaalde versnellingen optreedt, geeft dat aan dat het niet aan de koppeling ligt, dan had je bij alle versnellingen het probleem.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Het is inderdaad afhankelijk van temperatuur... ik denk dat ik het samen ga afstellen met mijn monteur volgende keer, alleen is niet makkelijk zegt ie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thijs4motion

Forumguru
1 is wel gesynchroniseerd, achteruit niet.
gezien het ook temperatuur afhankelijk is, wanneer is als laatst de versnellingsbakolie vervangen?
maar zeker ook een stukje afstelling, gezien het beter gaat als je de pook indrukt, zitten er geen losse rubbers in de schakelstangen/kabels

de rammel die ik lees in je ander topic, doet me denken aan een 2 massa vliegwiel.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Bakolie nog niet gedaan, twee techniekers beweren dat dit het niet is, volgende keer best doen? Dat gerammel, kan het gerelateerd zijn met het huidige probleem?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thijs4motion

Forumguru
kan, maar dan zou ik het verwachten op alle versnellingen.
betreft de bak olie, vele fabricanten hebben voor de handmatige versnellingsbak geen interval meer voor het vervangen van de olie.
ik verwacht niet dat het probleem hiermee weg is, maar het zal wel een stuk soepeler gaan
 

hemi24

Forumguru
Ik zou eerst zorgen dat de bediening van de bak correct afgesteld wordt.
Als dat niet helpt, zou het nog een probleem met de koppeling kunnen zijn.
Als dat allemaal niet het geval is, zou de conclusie kunnen zijn dat de tuning op de duur toch net iets teveel was voor de bak…
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Dat is inderdaad mogelijk, hij is al van in het begin getuned en ik heb hem niet gespaard, wel altijd rustig warm gereden en laten nadraaien en zo.
Bij dit heet weer op vakantie hou ik me wel wat in nu, de auto heeft nu ergens een 225000 km en is niet meer van de jongste.
Toen ik enkele dagen geleden 's nachts van Budapest kwam en het wat koeler was heb ik op een lege autoweg wel wat gas gegeven, van 5de naar 6de doet ie het, buiten een keer op die enkele duizenden kilometers, foutloos, wat ie voor het bijregelen niet foutloos deed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Volvo_440_turbo

Senior Member
Update, we hebben de bak samen afgeregeld, nu schakelt hij weer pakken beter, soms nog de eerste die wat moeilijk doet, zou opgelost kunnen worden met een onderdeeltje waar blijkbaar wat speling op zit...
 
Bovenaan Onderaan