Versnellingsbakolie

snapo6

Senior Member
Weet toevallig iemand wat voor specificatie mijn versnellingsbakolie moet hebben oftewel wat voor versnellingsbakolie ik moet hebben?

Kan het niet zo gauw vinden in de manual!

Gr, Anoep
 

snapo6

Senior Member
Klopt helemaal wat jullie zeggen, echter heb een lichte voorkeur voor Shell en daar kun je bv. niet op basis van kenteken gaan zoeken.
Shell geeft wel requirements aan maar weet niet welke met mijn auto matched.
 

Joske

Forumguru
Ik zie in ETKA zowel SAE 70W - 75W als SAE 75W-90API

de hoeveelheden vermeld kloppen ook niet helemaal met hetgeen in Elsa staat (2 liter). (zie bijlage)

met andere woorden :pieker:

ik durf er geen uitspraken over doen maar geef je toch de info mee die ik gevonden heb :)
 

Bijlagen

  • O1 vulhoeveelheden en specificaties versnellingsbakken.pdf
    61,5 KB · Weergaven: 27

snapo6

Senior Member
Bedankt voor de tips.
Shell was moeilijk verkrijgbaar, tis uiteindelijk Kroonoil geworden.
Krengen zijn niet goedkoop!
 

turboturbo

Forumguru
Tja welke olie?

Ik heb hierover veel gelezen op allerlei forums. De viscositeit is wel duidelijk, maar ik kwam allerlei tegenstrijdige berichten / adviezen tegen over welke soort versnellingsbak olie je moet hebben ivm de synchromesh ringen in de versnellingsbak, GL4/5 specificaties en wel of niet backwards compatible etc. My goodness wat een rabbit hole dit onderwerp :tongue:

De ervaringen met verschillende niet-OEM olie verschillen best wel (pos / neg) Voorzover ik het begreep, zijn er oliën die de synchromesh ringen kunnen vernielen op lange duur of die bepaalde toevoegingen missen. Ervaringen over bijv. de bekende niet-OEM alternatieven zoals de Redline Synthetic olie, over hoe goed die nu wel of niet is voor een gewone niet-circuit auto, lopen sterk uiteen. De een zegt: versnellingsbak maakt meer herrie, de ander zegt hij is lekker stil, weer een ander zegt dat de bak stroever schakelt / de olie langer nodig heeft om op te warmen, etc etc.

Uiteindelijk ben ik veiligheidshalve maar gegaan voor de OEM olie van Skoda / VAG zelf, dan hoef ik ook niet wakker te liggen om de synchromesh ringen of me later druk te maken of ik nu wel de juiste aftermarket olie heb gekocht. En handig voor mij: ze komen in 1L flessen.

Voor de Octavia I heb je Skoda G50 olie nodig, viscositeit 75W90 (synthetisch) onderdeel nr. G 060 726 A2

Qua hoeveelheid is het voorschrift:

Benzine:
1.4 & 1.6 motoren: versnellingsbak 02K - hoeveelheid 1,6 liter
1.8 & 2.0 motoren: versnellingsbak 02J - hoeveelheid 1,9 liter​

Diesel:
non-turbo (dus volgens mij alleen de 1.9SDI) versnellingsbak 02K - 1,6 liter
turbo (dus volgens mij alleen de 1.9TDI) motorcodes AGR, ALH, AHF, ASV: versnellingsbak 02J - 1,9 liter
motorcode ASZ: versnellingsbak 02M (6-bak) inhoud onbekend​

Ik wil de versnellingsbakolie gaan verversen en heb voor de zekerheid een nieuw carterplug besteld. De carterplug voor het bijvullen aan de bovenkant is nogal roestig. Daarbij is het handig om een reserve hebben voor als ik er een stuk maak.

Onderste plug lijkt aardig beschermd door een oliefilmpje:
carterplug2.jpg


Bovenste plug (om de olie in bij te vullen) ziet er aardig rot uit.
carterplug1.jpg


De versnellingsbakolie die ik heb gekocht:

olieversnelling.jpg

N.B. je hebt ook deze 17mm inbus dop nodig (1/2")

mPWqlNq2WLWmdMvF8q2XeKg.jpg



Waarom ik de olie wil vervangen is omdat ik de vind dat de bak bij koud/vochtig weer heel moeilijk in en uit z'n achteruit te krijgen is en de overgang tussen 1 en 2 soms wat stroef gaat. Ik ben benieuwd of nieuwe olie effect heeft hierop. Misschien niet, maar na 14 jaar en 2 ton is het m.i. geen overbodige luxe dat gewoon een keer gedaan te hebben. Plus ik vind het leuk om een keer gedaan te hebben.


Het advies is dat deze olie in principe nooit vervangen hoeft te worden, maar hetzelfde geldt bijv ook voor de stuurbekrachtigingsolie. En nadat ik die heb vervangen, merk ik dat de bij koud/vochtig weer de stuurbekrachtigingspomp een stuk minder herrie is gaan maken. Ik denk dat de nieuwe olie in principe weer iets beter smeert.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

machlo

Forumguru
@turboturbo ....dat van die 1 naar 2 heb ik ook! Moet hem bij opschakelen door een lichte weerstand heen trekken, hij valt er niet in zoals alle andere versnellingen. Terug van 2 naar 1 is geen probleem. Ben wel even benieuwd of die olie dat stroeve schakelen vermindert.
 

turboturbo

Forumguru
Ik post m'n ervaringen wel hier weer terug.

Het schijnt ook dat je de schakelstangen opnieuw kunt kalibreren. Maar dat heb ik nog niet eerder gelegenheid voor gevonden om daar eens in te verdiepen. Olie wissel leek me een zinvolle eerste en relatief eenvoudige stap.
 

turboturbo

Forumguru
Dank voor de tip, maar ik heb nog maar een paar uurtjes :D

Maar idd als ik m niet los krijg zal ik de klus uitstellen tot de zomer en dan proberen een paar dagen lang herhaaldelijk de plug vast in te spuiten met kruipolie.
 

turboturbo

Forumguru
Gelukkig viel de klus erg mee. Ik denk dat dit het makkelijkste is wat ik ooit aan/onder de auto heb hoeven doen..... weliswaar dankzij de hulp van @Sebastian :thumbsup:

Ik heb een how-to van Briskoda gevolgd, die zo duidelijk en compleet is, dat ik daar ook echt niets meer aan toe te voegen heb. Zelfs de tip om met een tuinslang en een trechter aan de gang te gaan, werkte perfect! Ik had eventueel ook een carterpompje bij me. Maar als je met 2 personen bent, is de tuinslang oplossing veel handiger en sneller. Afgaande op het restant wat ik over hield, ging er precies 1,9liter in zoals voorgeschreven.

https://www.briskoda.net/forums/topic/276400-how-to-replace-gearbox-oil/

Het loskrijgen van de carterplug/schroeven viel enorm mee, ondanks dat ik maar kort tevoren en één keer kruipolie heb kunnen gebruiken. Gek genoeg (?) zat de bovenste, meest verroeste schroef, het minst vast. Bij de onderste schroef moest ik een lang stuk buis gebruiken om op de dopsleutel om genoeg kracht/arm te krijgen om 'm te lossen (denk erom dat je dat niet met je ratel doet, dan sloop je je ratel)

Hier nog de officiële handleiding:
inspecting gear oil.png

Opvallend vond ik dat er geen pakkingen (danwel rubber O ring, danwel koperen ring) toegepast worden bij de versnellingsbak pluggen.
Verder moet zoals in de how-to beschreven wordt, de leiding van de stuurbekrachtiging (die zwarte 'U') even een stukje zakken om er goed bij te kunnen met de sleutel. Daarvoor schroef je heel simpel het ophangingspunt even los (omcirkeld in geel in de foto)
Geen idee ook, waarom die leiding in zo'n U-vorm gegoten is, en ook precies voor de plug in de weg hangt......

vernsellingsbakplug2.jpg


Aan de beschadigingen/roestplekjes te zien is er misschien wel eens eerder aan die plug gezeten, maar weet niet zeker. Ik heb die plekjes later nog geschuurd en opnieuw gespoten met Hammerite. Helaas had ik geen tijd om dat goed te doen (genoeg wachten en genoeg lagen) dus dat doe ik volgende keer nog een keer dunnetjes over.

Hier zie je de nieuwe schroef weer shiny en netjes op z'n plek zitten:
vernsellingsbakplug1.jpg

Hoe schakelt het?
Nu ruim 4 maanden na vervangen van de olie, kan ik zeggen dat het schakelen iets verbeterd is. 1e en 2e versnelling blijven af en toe een beetje lastig in leggen, dat zal meer met slijtage synchromesh ringen te maken hebben vermoed ik, want dat is soms niet aan de hand en soms wel (maakt ook niet uit koud of warm) Verder merk ik verschil op de vroege ochtend als het koud en vochtig is. De pook laat zich iets makkelijker uit de achteruit en 1e versnelling trekken (wat voorheen vaak best lastig ging) Hier zou het ook uit kunnen maken of de schakelstangen nog netjes strak en goed gesmeerd zijn. Daar zou ik in de toekomst eens verder naar kunnen kijken.
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Alleen bakolie vervangen bij enorme km standen, maar je zal niet veel verschil merken met schakelen.
 

oco1979

Forumguru
sommige merken is het wel aan te raden om bakolie te vervangen.
Das een tip van revisiebedrijf in handbakken en automaten.... (das tegen zijn eigen winkel die dat zei)
Niets is voor eeuwig.....
 

Sjabba

Senior Member
Jammer dat ik het topic nu pas zie. Mijn Octavia schakelt boterzachte op en neer door alle versnellingen heen dus dat deed die van jou ook ooit. Ik heb zelf met een Toyota RAV4 dat van 1 naar 2 opschakelen met een lichte weerstand gehad. Toen heb ik versnellingsbakolie van Redline besteld in de USA (it's great believe me, you'll love it!).
Kosten toen 100,- voor iets meer dan 5 liter en nog even 30,- erboven op voor de NL-staat.
Maar na het vervangen direct behoorlijk merkbaar verschil. Er was hooguit nog 20% van de weerstand over dus verwaarloosbaar. Alle andere versnellingen gingen ook super zacht terwijl ik eerst eigenlijk al goed was.
Maar zou nu eerst je schakelstangen checken, ik heb een Mitsubishi Space star gehad waarbij er een plastic koppelstukje bij de schakelstangen zat wat elke 20.000 vervangen moest worden omdat hij anders ook weerstand kreeg (Renault bak).
 
Bovenaan Onderaan