Versnellingsbak

Hoi allen,

Heeft elke Octavia zo'n lange één? Als ik een beetje doortrek grijpt de toerenbegrenzer in bij 70km/p/u.

of is dat vanaf 1.8t?

greetz, Dennis
 

Dutch4x4

Senior Member
Nee, dat is typisch de lange bak van de RS. Echt een GT-verzet...

Als je kortere verhoudingen zoekt in de lage versnellingen, dan had je een 4x4 turbo moeten nemen. Daar zijn 1, 2 en 3 korter dan in de RS, 4 en 5 zijn gelijk. Nog een reden waarom de 4x4 zo rap van z'n plaats komt. Ik vind trouwens niet dat er een gat tussen 3 en 4 zit, dus hoe dat in een RS moet voelen, met een langere 3?
 

Mariusz

Nieuw lid
Hoe lang zijn de een en twee van een gewone 1.8T? De opgegeven sprinttijd van een gewone 1.8T Combi is 8,5 sec. Is de 4x4 sneller?
 

Dutch4x4

Senior Member
Moest even zoeken, maar ik had 't nog ergens rondslingeren:

Octavia 1.8T 4x4 gear ratios

Gear Ratio km/h @ 1000 rpm
1st 3.78 7.8
2nd 2.06 14,2
3rd 1.36 21.6
4th 1.03 28.5
5th 0.84 34.9

Final drive: 3.49


Octavia RS gear ratios

Gear Ratio km/h @ 1000 rpm
1st 3.30 10.0
2nd 1.94 16.9
3rd 1.31 25.1
4th 1.03 31.8
5th 0.84 39.1

Final drive: 3.647
 
Nou ik hoop dat de anderen hier wat aan hebben want dit gaat zwaar boven mijn pet haha /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Nou, het eerste cijfer is de versnellingsbakverhouding, het tweede is de exacte snelheid per 1000 toeren. Dus in de derde versnelling rijdt een RS bij 1000 toeren 25,1 km/u, bij 2000 toeren 50,2 km/u, etc.

Aan de getallen kun je zien dat de 4x4 turbo aanmerkelijk kortere bakverhoudingen kent (close ratio, zoals dat heet in racetermen), vooral in de eerste versnellingen. Dat is oorspronkelijk bedoeld om de auto een lage gearing voor offroad-werk mee te geven (in de blubber, in de sneeuw), maar de acceleratie op asfalt is daardoor natuurlijk ook sneller. De topsnelheid van de RS is daarentegen weer hoger.
 
Bovenaan Onderaan