Versnellingsbak olie vervangen

matteke

Actief lid
Hoi, ik heb deze zomer mijn F1 eens goed onderhanden genomen. En nu als laatste wil ik graag de versnellingsbak olie vervangen. Ik weet dat het eigenlijk niet hoeft.. maar aan de zijkant van de bak zit een plug waar je een Koppelmoer M10 in kan doen en deze kan losdraaien. Deze plug is vettig van olie. En omdat hij de 150k voorbij is. Lijkt het mij verstandig om dat eens te doen. Weet iemand van jullie waar ik de olie aflaat en waar ik hem bijvullen? Ik vermoed dat de plug waar ik het eerder over had, is om bij te vullen.. maar de plug om de bak leeg te laten kan ik nergens vinden. Iemand een idee? Het gaat om een 1.2 htp uit 2005. 6y5
 

matteke

Actief lid
Het is gelukt.. olie die eruit kwam zag er eigenlijk nog prima uit, redelijk helder , en geen metaal delen .. maar ja, altijd wel ff goed om te controleren.. dank je wel voor je heldere foto.
 
ik haak even in bij dit topic. Ik ben ook van plan om de olie van de versnellingsbak te controleren/vervangen, er staat inmiddels 276k op de teller en de versnellingsbak begint soms wat moeilijker te schakelen en een gierend geluid te maken als ik de koppeling laat opkomen als ik rollend (+-10 km/h) terug schakel naar de 1, wat hij een paar weken geleden nog niet deed.

Maar dan de grote vraag: welke olie moet erin? Als ik bij Mister-auto op kenteken zoek, krijg ik de optie tussen 75W80 en 80W90. Gezien de geluiden ben ik geneigd om olie te nemen met hogere viscositeit (80W90). Heeft hier iemand ervaring mee?

Mijn Fabia:
6Y5344 Combi Elegance
motor: AMF 1.4 TDI
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Staat als het goed is wel in het boekje.

Je kunt veiligheidshalve voor OEM olie kiezen. Dan weet je zeker dat je er niks verkeerds in gooit.
 
@turboturbo : ik heb uitgebreid de boekjes doorgespit, maar het mag niet baten, kan alleen het type motorolie vinden.

@Cordoba : de koppeling is ook duidelijk over zijn beste tijd heen, trilt ook af en toe bij het rustig op laten komen bij het terug schakelen

De versnelligsbak code heb ik ontdekt: GGV
 
Bovenaan Onderaan