Verschillen motor

Painter

Nieuw lid
Als ik de motor van de Yeti 1.4 vergelijk met de motor van de Golf, zijn er ondanks dat er totaal geen verschil is in type / uitvoering etc totaal geen verschillen.
Maar als ik de topsnelheid / verbruik / acceleratie vergelijk zijn er wel degelijk verschillen onderling.
Dat de Yeti 75 kilo zwaarder mag dit verschil niet zo vreselijk doen uitmaken.
Kortom, exact zelfde motor, en toch verschillen.

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?add=1&cache=no
 

Multi1100

Actief lid
Heb je het dan over de 1.4 tsi? Ik weet van de Tiguan 1.4 TSI (dus zelfde aanduiding als die in de Yeti) als extra een mechanische compressor heeft naast de turbo, ken de Golf motor niet. Die compressor maakt de prestaties tot 2000 tpm wat beter, maar ook een hoger verbruik..want die compressor moet ook aangedreven worden, en alles wat je aandrijft kost brandstof. Voor de rest sluit ik me aan bij voorgaande "sprekers". Vooral de vorm (niet alleen de hoogte) maakt aërodynamisch nogal wat uit.
 

hemi24

Forumguru
@Multi1100: volgens mij verwar jij de 122pk variant met de 150pk versie... De laatste motor is dubbelgeblazen, dus met een turbo en een compressor.
 

Multi1100

Actief lid
Dat zou best eens kunnen, ik heb proef gereden in zo'n 150 pk geval

@Painter;
Maar dan zou een goede vergelijking dus de Tiguan 1.4/122 en de Yeti 1.4/122 zijn qua auto en prestaties
 
Bovenaan Onderaan