Verschil van 660 euro, of onze Yeti in December of Januari ingevoerd is.

Wij hebben gisteren getekend voor de aankoop van een nieuwe Yeti, maar kwamen voor een onaangename verrassing te staan....

De dealer vertelde ons nl., dat wanneer de auto in Januari wordt ingevoerd, dus in December niet in het land is, wij 660 euro meer moeten betalen, vanwege wijzigingen in de belasting (Co2-uitstoot).:regels: :confused:

Ik vraag me af, of dat wel kan, want we hebben toch DIT JAAR een koopovereenkomst gesloten?

Wie is hier bekend mee en kan ons hier meer over vertellen?

Gieliovd

Forumguru
Hmm, jij tekent een overeenkomst voor een voertuig waarin je overeenkomt onder bepaalde voorwaarden het ding af te nemen.

Als dit in de voorwaarden staat, teken je daarvoor.

Teken je voor iets anders, dan mag hij lekker die kosten zelf ophoesten.

Technisch gezien klopt het toch. Als hij in januari pas het land binnenkomt betaal je voor die nieuwe regels.

Maar de dealer kan het jou alleen laten betalen als jij hiermee akkoord gaat.

MarcoO2

Forumguru
Klopt, maar als je niet tekent, krijg je ook die auto niet. Op zich ook wel logisch dat dit voor rekening van de koper komt. Het is een fiscale maatregel, waar de dealer niets aan kan doen en/of aan verdient. De dealer vertelt het netjes van tevoren, dus je weet als koper precies waar je aan toe bent en waar je ja of nee tegen zegt.

Het zou anders zijn als jullie bijvoorbeeld een "harde" afleverdatum hadden afgesproken die in 2009 ligt, maar dat de aflevering door factoren die voor rekening van de verkoper komen wordt uitgesteld tot 2010. Dan zou het niet redelijk zijn dat de koper dit betaalt.

Constant

Erelid
Ik denk dat de topic starter bedoelt of wijze van de BPM heffing klopt? En die klopt helaas, want die gaat in op het moment van het op kenteken zetten. Elk jaar wordt de BPM herzien, waarbij de mate van CO2 uitstoot mede bepalend is voor het percentage te betalen BPM. Dan is het pech voor degene die zijn auto net in het nieuwe jaar binnen krijgt. Het moment van het koopcontract is helaas niet bepalend.

Aan de andere kant, een pleister op de wonde, een auto met een jonger kenteken is ook weer meer waard dan een "december" auto.

Ter verduidelijking

Het gaat erom, of er nog/al een auto op voorraad is in NL, of niet en dat deze dan in Januari moet worden ingevoerd.

Het kenteken komt zowiezo op Januari of later te staan (dus afhankelijk van wanneer de auto in NL is), dat is al afgesproken, maar dat is niet van invloed, omdat het een transactie op het postkantoor betreft, om de auto op naam te zetten.

Het is inderdaad erg netjes van de dealer, dat hij ons al op "dit probleem" gewezen heeft.

Wij weten, dat hij die 660 euro niet in zijn eigen zak steekt, maar ook af moet dragen aan de belasting.

Maar daar ging het niet om, wat ik bedoelde is, als je een contract tekent in 2009, met de daarin geldende tarieven, of ons/of de dealer dan die 660 euro al doorberekent mogen worden.
Uiteindelijk gaat het toch om een aankoop, die in 2009 gedaan wordt!?

Gieliovd

Forumguru
Ik blijf het een aparte gang van zaken vinden.

Ik teken een contract en daarin staat wat ik betaal, wat ik krijg en wat de dealer zal leveren. Eenvoudig iets genaamd een overeenkomst.

2 partijen leveren een prestatie.

Wat is dan het recht van de ene partij om te zeggen, ja goed... dit stond niet in uw contract maar het komt er evengoed bij.

Kan jij als ene partij dan ook zeggen dat je eigenlijk toch die radio wel wilde hebben terwijl het niet in het contract stond?

Je sluit juist een contract af om zulke dingen te voorkomen, onverwachte verrassingen.

Of ben ik nou wel erg naïef?

Constant

Erelid
De inhoud van het getekende contract is wat geldt (ongeacht het moment van tekenen). Is de dealer vergeten de bpm kwestie te noteren, dan is het zijn fout.

Wat betreft de prijzen in de 2009 brochures (als je dat bedoelt), daarin staat altijd een voorbehoud van tussentijdse wijzigingen, vanaf prijzen, excl. bijkomende kosten, e.d.

Edit: Gieliovd was sneller met typen.

Gieliovd zei:
Of ben ik nou wel erg naïef?
In ieder geval niet wat betreft contractrecht :-)

Constant

Erelid
aventurijn zei:
Het gaat erom, of er nog/al een auto op voorraad is in NL
Volgens mij is er geen voorraad onverkochte Yeti's in NL met uitzondering van showroommodellen. Auto is net op de markt en op het forum wordt gesproken over wachtrijen om uberhaupt een proefrit te mogen maken. Kans is heel erg klein dat er onverkochte modellen zijn bij de importeur.

Gieliovd zei:
De rest zal ook wel goed zitten :-)

Volgens mij is er geen voorraad onverkochte Yeti's in NL met uitzondering van showroommodellen.

Jawel hoor, het hangt af van de kleur en uitvoering die je wilt hebben, of die nog op vooraad is in NL., de dealer zou maandag informeren of de door ons gewenste Yeti nog op vooraad is.

MarcoO2

Forumguru
Het cruciale is, dat het inderdaad een aankoop is die in 2009 gedaan wordt, maar met een mogelijk levering in 2010. En voor de verschuldigdheid van de extra BPM is niet het moment van aankoop bepalend, maar het moment van invoer. Als de auto pas in 2010 wordt ingevoerd, maakt het niet uit of de aankoopsbeslissing al in 2009 heeft plaatsgevonden.

Er zou anders veel te makkelijk gesjoemeld kunnen worden (gewoon in 2010 ff een contractje opmaken met een datum in 2009). En zeker bij duurdere, veel verbruikende auto's is die verleiding erg groot... de dealer wil graag verkopen en zal dus soms ook bereid zijn " creatief te zijn". Dat zal een van de redenen zijn dat de overheid de invoerdatum als bepalend heeft vastgesteld, die is ommers veel makkelijker te controleren.

Melis

Lid
Als je gaat kijken op nieuweautoprijzen.nl dan zal je precies zien wat het gaat kosten de 12 tsi wordt volgend de lijst goedkoper en de 18 tsi duurder.

Constant

Erelid
Jawel hoor, het hangt af van de kleur en uitvoering die je wilt hebben, of die nog op vooraad is in NL., de dealer zou maandag informeren of de door ons gewenste Yeti nog op vooraad is.
Hebben we het dan over showroommodellen of voorraad bij de importeur? Overigens rijd ik met veel plezier in een voormalige showroomauto.

Hebben we het dan over showroommodellen of voorraad bij de importeur? Overigens rijd ik met veel plezier in een voormalige showroomauto.

Voorraad bij de importeur (de showroommodellen zijn uiteraard al ingevoerd).

Trouwens..., wij hebben ook al gekeken naar de mogelijkheid van een showroommodel, maar de uitvoering/kleur die wij wensen was daar niet bij.

Bovenaan Onderaan