Verschil DSG 6 en DSG 7 in de Kodiaq

elsinga

Forumguru
Allen,

gistermiddag even een proefrit gemaakt in de 1.4TSI 150pk DSG Kodiaq. Rijdt prima, maar is in vergelijking met mijn O3 150pk TDI aan de trage kant. Niet gek, want onderin minder koppel en 30% zwaarder... Dus zou het ook de 180pk TSI kunnen worden (geen diesel meer ivm de umweltzones in Deutschland en Nederland en het hogere leasetarief). Naast het vermogen is ook de DSG variant een verschil.

Vraag: wat zijn de verschillen tussen beide bakken? Ja, 1 versnelling meer, maar ik ben vooral benieuwd naar schakelgedrag, storingsgevoeligheid (ondanks dat het een leaseauto is kost het je domweg tijd die je anders kunt besteden) en zo. Met de zoekfunctie kom ik niet echt veel verder...
 

CDK

Forumguru
@elsinga, de DSG 7 in de 2.0 TSI is de DQ500, een betere DSG voor een dwars geplaatste VAG motor is er niet. Als voorbeeld geef ik dat bij tuning deze bak ZONDER mechanische aanpassingen 1000Nm koppel kan handlen en hij o.a. ook in de Audi RS3 zit of heeft gezeten. Deze bak is in alle opzichten de beste keuze die je kan maken :jaja:
 

elsinga

Forumguru
Check! Kijk, dat zijn andere geluiden dan ik elders vond voor een DSG7 (de droge variant). Maakt de keuze voor de 180pk versie een stuk eenvoudiger. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rayzman

Actief lid
De DSG6 is ook een goede bak, maar je keuze is er al niet meer aangezien de 1.4 eruit gaat.
De 1.5 wordt met een dsg7 geleverd, maar niet die goeie van de 2.0tsi.
 

Duijzer

Donateur
Minder koppel, meer gewicht. En ik begrijp dat tuning ook geen optie is vanwege lease. Als het binnen budget past zou ik zeker de 180pk versie nemen. Pakt beter op, bak is beter en qua vermogen is het gewoon lekker als je wat over hebt.
 

andrehj

Forumguru
De DSG6 is ook een goede bak, maar je keuze is er al niet meer aangezien de 1.4 eruit gaat.
De 1.5 wordt met een dsg7 geleverd, maar niet die goeie van de 2.0tsi.
Maar is dat de DQ381 (opvolger van de DQ250, met natte koppelingen) of de DQ200 (met droge koppelingen)?
 

MaxN

Donateur
Maar is dat de DQ381 (opvolger van de DQ250, met natte koppelingen) of de DQ200 (met droge koppelingen)?
DQ381 is voor quattro en 4-motion systemen.
DQ380 voor FWD auto's.

Maar rijden er al "normale" modellen met deze bakken rond?
De Golf R en S3 hebben deze, maar dat zijn wel de wat minder "normale" modellen.
Zijn het niet veelal de DQ500's die nu gebruikt worden?
 

elsinga

Forumguru
Hey Robert! Kom je ook al op dit forum tegen!
De wereld is klein, HP. ;)

En welke versie het wordt... even afwachten wat de BPM per 1-1-2019 gaat doen, de dealer heeft het over 100 a 200 euro er bij, dat is te doen. Maar als dat niet klopt en het is fors meer, dan wordt het afwachten wat de leaseprijs bij o.a. PON gaat zijn (daar zit mijn grootste deel van de bijtelling in).
 

oco1979

Forumguru
De wereld is klein, HP. ;)

En welke versie het wordt... even afwachten wat de BPM per 1-1-2019 gaat doen, de dealer heeft het over 100 a 200 euro er bij, dat is te doen. Maar als dat niet klopt en het is fors meer, dan wordt het afwachten wat de leaseprijs bij o.a. PON gaat zijn (daar zit mijn grootste deel van de bijtelling in).

Beter iets bijbetalen dat je met een wagen kan rijden die je bijna perfect bevalt of met ene waar je 4-5 jaar tegen je zin moet rijden, is normaal een plaats waar je veel zal doorbrengen, mits je veel km doe.

Want pilletjes tegen depressie/frustratie kost ook geld ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Beter iets bijbetalen dat je met een wagen kan rijden die je bijna perfect bevalt of met ene waar je 4-5 jaar tegen je zin moet rijden, is normaal een plaats waar je veel zal doorbrengen, mits je veel km doe.

Want pilletjes tegen depressie/frustratie kost ook geld ;)
Alles heeft zijn grenzen. Het is daar een euro bij, ginder een euro bij, ...en op het einde van de maand stel je vast dat je niet meer rond komt. Maar om dan toch niet aan de pillen te moeten gaan we lenen bij cofidis, daarna bij mevrouw Leemans en om uiteindelijk in 1 keer al de pillen te nemen die je anders over 5jaar zou nemen.

Ik overdrijf hoor, maar is wel gemakkelijk om steeds te roepen "betaal maar een beetje meer" als je het zelf niet moet betalen ;)

On topic, steeds een dsg type nemen met natte koppeling. Mijn vader heeft beide gehad. Hij vond de natte koppeling veel beter schakelen/rijden. De droge koppeling was bij mijn moeder haar wagen ook vervangen na amper 5.000km.
 

elsinga

Forumguru
Ik hoop dat de nieuwe BPM voor de Kodiaq snel bekend wordt, dat kiest een stuk prettiger dan op de gok iets doen en er dan achter komen dat onze roverheid de BPM ernstig verhoogt...
 

BramBam

Forumguru
Ik hoop dat de nieuwe BPM voor de Kodiaq snel bekend wordt, dat kiest een stuk prettiger dan op de gok iets doen en er dan achter komen dat onze roverheid de BPM ernstig verhoogt...

De (r)overheid heeft beloofd dat de consument niet benadeeld zou worden door WLTP invoering.
 

elsinga

Forumguru
Tja, dat zal wel "gemiddeld" zijn, dus de auto's met lage CO2 waardes betalen straks minder BPM en de Kodiaq rijder gaat vast meer BPM betalen. :( Maar ik laat me graag positief verrassen... ;)
 

oco1979

Forumguru
Alles heeft zijn grenzen. Het is daar een euro bij, ginder een euro bij, ...en op het einde van de maand stel je vast dat je niet meer rond komt. Maar om dan toch niet aan de pillen te moeten gaan we lenen bij cofidis, daarna bij mevrouw Leemans en om uiteindelijk in 1 keer al de pillen te nemen die je anders over 5jaar zou nemen.

Ik overdrijf hoor, maar is wel gemakkelijk om steeds te roepen "betaal maar een beetje meer" als je het zelf niet moet betalen ;)

On topic, steeds een dsg type nemen met natte koppeling. Mijn vader heeft beide gehad. Hij vond de natte koppeling veel beter schakelen/rijden. De droge koppeling was bij mijn moeder haar wagen ook vervangen na amper 5.000km.


klopt dat er grenzen zijn.
was ook vermeld met iets bijbetalen geen 100 of 200 per maand extra.
Nu iedereen moet volgens zijn eigen uit maken of het financieel mogelijk is of niet.

Bedrijfswagen is financieel voordeliger dan eigen wagen te moeten kopen en onderhouden.
Dat je dan een bedrag moet bijleggen van 100-125 euro VAA per maand extra ,zou ik met plezier betalen.
Dat is tegenwoordig bedrag van een tankbeurt,waarbij de bedrijfswagen deze inbegrepen zit.
Na 4-5 jaar nieuwe wagen.


Spreek hier wel voor belgie en niet voor nederland,want nederlandssysteem zit helemaal anders in elkaar.
 

leon-cupra

Forumguru
Bedrijfswagen is financieel voordeliger dan eigen wagen te moeten kopen en onderhouden.
Dat je dan een bedrag moet bijleggen van 100-125 euro VAA per maand extra ,zou ik met plezier betalen.
Dat is tegenwoordig bedrag van een tankbeurt,waarbij de bedrijfswagen deze inbegrepen zit.
Na 4-5 jaar nieuwe wagen.


Spreek hier wel voor belgie en niet voor nederland,want nederlandssysteem zit helemaal anders in elkaar.
niet vergeten dan heel veel bedrijfswagens loonwagens zijn. Tel het "loonverlies" en VAA samen en je betaalt de wagen zelf al wkn. De enigste die er bij wint is de werkgever ;)
En als autoliefhebber is het ook niet altijd je "goesting" krijgen. Als ik een bedrijfswagen had gekregen reed ik nu met een klein dieseltje terwijl ik nu met een vRS rij ;)
 

Sk_Hans

Forumguru
Tja, dat zal wel "gemiddeld" zijn, dus de auto's met lage CO2 waardes betalen straks minder BPM en de Kodiaq rijder gaat vast meer BPM betalen. :( Maar ik laat me graag positief verrassen... ;)

De volgende stap die ik zie aankomen en waar ik niet blij mee ben, is het stimuleren van elektrische auto's in het CO2 reductieplan. Ik zie het echt voor me dat ze bijvoorbeeld de wegenbelasting op elektrische auto's afschaffen (of zeer fors verlagen) en dan de minderopbrengst volledig terughalen door de wegenbelasting van alle benzine en diesel auto's met datzelfde bedrag te verhogen. Zoiets willen ze ook gaan doen om mensen van het aardgas af te krijgen en met auto's is dat veel makkelijker uit te voeren.
 

elsinga

Forumguru
Als er elektrische auto's beschikbaar zijn die netto niet meer kosten dan een vergelijkbare benzine auto (lees: bijtelling en leasebedrag niet hoger), een even grote actieradius hebben als diezelfde benzine auto (minimaal 400km enkele reis op snelheid op de snelweg), ik kan bijladen als ik toch stilsta (bij elke klant, hotel en thuis), de auto een aanhanger van 2 ton mag en kan trekken... Ach, dan zou ik er mee kunnen leven. Maar goed, die auto's zijn er niet en gaan er ook niet echt komen, gok ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan