Verschil Business en Business Plus

Yrreb

Lid
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum.
Ik heb het forum gevonden nadat we besloten hadden om een Kodiaq (voor het eerst een Skoda) aan te gaan schaffen. Het betreft een lease auto vanuit de werkgever, waar we vooral privé gebruik van gaan maken (dus ook bijtelling).

We twijfelen tussen de Business en de Business Plus uitvoering. We nemen sowieso het Style pakket (in de plus uitvoering), Virtual Cockpit, Sunset en Lane assist met adaptieve Cruise control. En we overwegen nog stoelverwarming op de achterbank voor de kids (voorstoelen is al standaard).

Hebben jullie ervaring met de extra opties die je met de plus uitvoering hebt tov de business uitvoering?

Ik weet dat we in een luxe positie zitten, maar de bijtelling tikt natuurlijk ook aan.

Afgelopen weekend een proefrit met de plus uitvoering gemaakt. Beviel erg goed. Even wennen aan rijden met een automaat en de active cruise control met lane assist.

De keuze voor de Kodiaq is gemaakt, maar nu nog de puntjes op de I....

Your thoughts please..
 

bruinebeer

Nieuw lid
Eind april een BEplus besteld, hopelijk levering begin november. Toen bestonden al die pakketten als style etc bij BE en BEplus nog niet. Moest allemaal met losse opties, daardoor werd een BE al snel aardig duurder (Keyless was een eis, wens virtual pedal) Maar belangrijkste reden voor mij is grote lengeverschil tussen mijn vrouw en ik. We gebruiken auto vaak om de dag en handmatig instellen was ik wel klaar mee. Alleen op de BEplus zitten de electronische stoelen met geheugen functie was toen ieder geval niet mogelijk op de normale BE.
 

Yrreb

Lid
De voorverwarmde stoelen kun je nu wel los bij de BE bestellen, maar ook in het comfort pakket.
 

Meekoh

Lid
Nou ik had destijds een vergelijking gemaakt. Een BE met Style/Comfort/Functie pakket komt heel dicht in de buurt van BE Plus. Alleen zit er dan nog een verschil van enkele duizenden euro's tussen (+-3000 toen). Voor mij de reden om BE + Comfort/Functie te kiezen. Style met Panoramadak en Travel Assist boeien mij niet. Heb ik nu wel in de Toyota, maar gebruik beide nooit. Kinderen zitten alleen te klagen dat hun schermpjes slecht leesbaar zijn door al dat zonlicht en Travel Assist pakt 9 van de 10 keer het verkeerde snelheids bord. (langs afritten bijv. of werkzaamheden)

Maargoed BE + alle optie pakketten komt heel dicht in de buurt van BEPlus
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Travel Assist pakt 9 van de 10 keer het verkeerde snelheids bord.
Da's niks bijzonders hoor, de VAG-verkeersbordherkenning in mijn Leon zit er ook 80% van de tijd naast. Hij kan geen onderborden lezen dus hij begint te muiten bij elk bord "90 bij nat wegdek" en bv. "100 tussen 7 en 19u", heeft nog nooit van 60 km-zones gehoord (geeft een paar seconden 60 aan en dan weet-ie het niet meer, dus dan maar 50), etc. En bij autowegen met groene middenstrepen blijft-ie in de meeste gevallen 80 aangeven. Best irritant eigenlijk. Daarom vertrouw ik ook iets meer op de tomtom, die is (zonder camera) aanmerkelijk beter bij de les door de frequente updates.
 

Yrreb

Lid
Dat heb ik inderdaad ook bekeken. Met 3 pakketten (mijn vrouw wil graag panoramadak) kom je inderdaad dichter in de buurt van de plus. Ik heb nog eens goed gezocht naar (grote) verschillen die er dan nog overblijven:
- Area view
- Draadloos opladen
- Columbus navigatie ipv Admundsen -> werken beiden even goed?
- Side assist
- Parkeer assistent
- Virtual pedal
- Electrisch bestuurders stoel, incl. lendesteun.
Mis ik nog iets?

Hier betaal je dan nog ongeveer 2700 euro voor.
 

Yrreb

Lid
Da's niks bijzonders hoor, de VAG-verkeersbordherkenning in mijn Leon zit er ook 80% van de tijd naast. Hij kan geen onderborden lezen dus hij begint te muiten bij elk bord "90 bij nat wegdek" en bv. "100 tussen 7 en 19u", heeft nog nooit van 60 km-zones gehoord (geeft een paar seconden 60 aan en dan weet-ie het niet meer, dus dan maar 50), etc. En bij autowegen met groene middenstrepen blijft-ie in de meeste gevallen 80 aangeven. Best irritant eigenlijk. Daarom vertrouw ik ook iets meer op de tomtom, die is (zonder camera) aanmerkelijk beter bij de les door de frequente updates.
Dit is in de toekomst niet softwarematig te verbeteren?
 

Canon-Eye

Forumguru
Zou toch ooit wel moeten, anders komt er van dat hele zelfrijden en reageren op de omgeving nooit ene moer terecht...

En dan heb ik het nog niet eens over al die hotemetoten die zo nadrukkelijk voorspellen dat auto's zich volautomatisch afgedwongen aan de maximum snelheid zullen houden. Dat kan alleen lukken als ze voor elke meter openbare weg de correcte Vmax (her)kennen.
Nou, dát gaat dus nog wel effe duren... :)
 

Rooie

Actief lid
Dat heb ik inderdaad ook bekeken. Met 3 pakketten (mijn vrouw wil graag panoramadak) kom je inderdaad dichter in de buurt van de plus. Ik heb nog eens goed gezocht naar (grote) verschillen die er dan nog overblijven:
- Area view
- Draadloos opladen
- Columbus navigatie ipv Admundsen -> werken beiden even goed?
- Side assist
- Parkeer assistent
- Virtual pedal
- Electrisch bestuurders stoel, incl. lendesteun.
Mis ik nog iets?

Hier betaal je dan nog ongeveer 2700 euro voor.

Draadloos opladen en side assist zitten ook op de BE
 

RD1970

Senior Member
Dat heb ik inderdaad ook bekeken. Met 3 pakketten (mijn vrouw wil graag panoramadak) kom je inderdaad dichter in de buurt van de plus. Ik heb nog eens goed gezocht naar (grote) verschillen die er dan nog overblijven:
- Area view
- Draadloos opladen
- Columbus navigatie ipv Admundsen -> werken beiden even goed?
- Side assist
- Parkeer assistent
- Virtual pedal
- Electrisch bestuurders stoel, incl. lendesteun.
Mis ik nog iets?

Hier betaal je dan nog ongeveer 2700 euro voor.
@Yrreb, kleine correctie op bovenstaande, Side assist zit in comfort pakket en draadloos opladen is standaard op een BE.
In de BE Plus zit ook nog een 230V socket, die niet in de BE zit. Verder klopt de opsomming van de verschillen.
Het prijsverschil is € 1730,- (dat de BE Plus duurder is als je ook van een Panoramadak uitgaat bij de BE Plus met de aanvulling van het Style pakket, anders inderdaad € 2.710,-)
 

Yrreb

Lid
@Yrreb, kleine correctie op bovenstaande, Side assist zit in comfort pakket en draadloos opladen is standaard op een BE.
In de BE Plus zit ook nog een 230V socket, die niet in de BE zit. Verder klopt de opsomming van de verschillen.
Het prijsverschil is € 1730,- (dat de BE Plus duurder is als je ook van een Panoramadak uitgaat bij de BE Plus met de aanvulling van het Style pakket, anders inderdaad € 2.710,-)
Duidelijk! Dank @RD1970 ! Ook @Rooie .

Van genoemde opties nog tips/ervaring of het de moeite waard is de extra opties te hebben of juist niet?
 

Meekoh

Lid
Dit is in de toekomst niet softwarematig te verbeteren?
Nee dat verwacht ik niet. Bij mij werkt het al 5 jaar niet (Hij herkent wel dingen, maar niet altijd het juiste) in de Toyota en blijkbaar werkt het bij VAG net zo ruk.
Het is namelijk zo veranderlijk als maar kan per land.
Bijv. het Snelweg/afrit voorbeeld. In Frankrijk staat bij afritten steeds een ander snelheidsbord 110/70/50/etc. Die herkent je auto ook terwijl je niet van de afrit afgaat.
Of wegen die parallel lopen aan de snelweg waar een bord 50 km/h staat, herkent je auto ook terwijl je op de snelweg rijd.
Onderborden snapt hij geen reet van. En bovendien bijna alle navigatie systemen hebben het vaak veel beter voor elkaar.

Parkeer assistent heb ik nu ook op de Toyota zitten. In de afgelopen 5 jaar wel 1x gebruikt om het uit te proberen, maar er zitten zoveel haken en ogen aan dat het in de realiteit sneller is om zelf maar gewoon in te parkeren.
Voor mij was het dus eigenlijk de vraag, Wil ik zoveel bijbetalen voor Area view?
En dat was het voor mij niet waard.
 
Laatst bewerkt:

RD1970

Senior Member
Duidelijk! Dank @RD1970 ! Ook @Rooie .

Van genoemde opties nog tips/ervaring of het de moeite waard is de extra opties te hebben of juist niet?
@Yrreb, bekijk het zo. Stel dat er een actiepakket zou zijn bij Skoda op de Kodiaq van €1.710,- en je krijgt daarvoor elektrisch verstelbare stoelen, virtual pedal, area view, 230V socket en boarding spots, zou je dan tot aanschaf van dat pakket overgaan?
Ik laat express de columbus navigatie achterwege want naast het uiterlijk verschil t.o.v. de Admundsen is weinig extra aan te beleven.
 

RD1970

Senior Member
@G.P. gedeelde smart is halve smart. Ook bij anderen is het leasebudget niet oneindig en voor ons zakelijke rijders geldt dat we allemaal gezegend zijn met 22% bijtelling ten faveure van de NL-schatkist.
Zelf moet ik ook ruim 200 euri per maand bijleggen als eigen bijdrage voor de beer. Daarentegen mag deze bijdrage weer van de bijtelling worden afgetrokken. Scheelt toch weer wat.
Voor de één is een auto volkomen en alleen rationeel. Voor de meeste toch meer emotioneel dan rationeel schat ik in.
Ik ben het volstrekt met je eens voor wat betreft bepaalde zaken qua toegevoegde waarde. Boarding spots, wat moet je ermee? Parkeerassistent; 1× gedemonstreerd door de dealer bij aflevering van de nieuwe Octavia III, zelf nooit gebruikt. Voice control, manueel instellen gaat 10x sneller zonder frustraties. Ga zo maar door. Kortom, ikzelf zie de toegevoegde waarde van de BE Plus tov de BE ook niet, al zou het verschil maar 300 euri zijn. Maar dat ben ik en anderen kunnen en zullen daar weer anders over denken.
P.S. mijn kids zijn dolgelukkig met de verwarming op de achterbank in de O3. Waren zwaar beledigd toen ze vernamen dat die niet terugkeert in de beer :mad::D
 
  • Leuk
Waarderingen: G.P.

Yrreb

Lid
Bedankt voor al jullie input. Helpt mij weer verder. Wat de een belangrijk vind, vind de ander minder belangrijk. Ik was ook geen van van een panorama dak. Maar moet zeggen dat ik toch wel fan geworden ben tijdens de proefrit. En ik kies liever voor wat andere extra's dan bijvoorbeeld extra dure velgen.
Het wordt waarschijnlijk de business uitvoering met de 3 pakketten en wat extra's.
Helaas is het bij de BE uitvoering niet mogelijk om verwarmde achterbank te kiezen (marketingkeuze?). Bij de BE plus weer wel aanwezig.
We blijven binnen leasebudget, dus maak je maar geen zorgen ;)

Een laatste vraag: Zit er bij de achterbank van de BE in het middenconsole ook usb aansluiting? OF 12v (zodat ik hier een usb autolader aan aansluiten)?
 

hendrik38

Forumguru
Veel leaserijders volgens mij! Het is allemaal een afweging van centjes, maar zo goedkoop als jullie de kodiaq rijden lukt mij als particulier nooit. Voor mij is auto emotie, maar probeer wel zo rationeel mogelijk keuzes te maken...wat soms moeilijk is. Als ik zou leasen zou ik ook pano nemen, maar particulier vind ik het risico te groot.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Yrreb

Lid
Dat snap ik!. Toevallig nu de keuze van lease. Terwijl ik heel blij ben met mijn huidige Kia Cee'd SW (2012, de nieuwe look was toen net uit). Die rijd ook fijn en heeft best een aardig pakket aan "luxe". Nooit wat mee gehad.
Particulier hadden we de Kodiaq ook nooit kunnen rijden. Dus gaan we maar genieten van deze auto. Je weet nooit hoe lang je van deze luxe gebruik mag maken......

Nu is de keuze gevallen op:

Kodiaq 1.5 TSI ACT 110kW DSG Business Edition
  • Geselecteerde opties
    • Virtual Cockpit (digitaal instrumentenpaneel) (9S0)
    • Sunset, extra donker getinte ramen achter (4KF)
    • Moon White (1110)
    • zwart stoffen bekleding (1070)
    • Metallic lak (JATOCL02)
    • Chromen raamlijsten (4ZB)
    • Comfort pakket (WHA)
    • Functie pakket (WH9) - hier twijfelde ik over. Toch maar gedaan omdat binnen budget viel.
    • Style pakket (WR1)
    • Travel Assist met verkeersbordenherkenning (PWD)
    • Afneembare trekhaak
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rooie

Actief lid
Bedankt voor al jullie input. Helpt mij weer verder. Wat de een belangrijk vind, vind de ander minder belangrijk. Ik was ook geen van van een panorama dak. Maar moet zeggen dat ik toch wel fan geworden ben tijdens de proefrit. En ik kies liever voor wat andere extra's dan bijvoorbeeld extra dure velgen.
Het wordt waarschijnlijk de business uitvoering met de 3 pakketten en wat extra's.
Helaas is het bij de BE uitvoering niet mogelijk om verwarmde achterbank te kiezen (marketingkeuze?). Bij de BE plus weer wel aanwezig.
We blijven binnen leasebudget, dus maak je maar geen zorgen ;)

Een laatste vraag: Zit er bij de achterbank van de BE in het middenconsole ook usb aansluiting? OF 12v (zodat ik hier een usb autolader aan aansluiten)?

Bij de BE zit in de middenconsole 12V aansluiting
 
Bovenaan Onderaan