Verschil 105 110 pk

Youp

Nieuw lid
Na jaren toch weer terug naar een Yeti 1.2. In 2010 hadden wij al een 1.2 nieuw gekocht en deze na 2 jaar weer ingeruild voor een VW Diesel. Omdat we nu niet meer zoveel meer rijden en de diesel in de verkeerde hoek terecht is gekomen, deze week weer een Yeti 1.2 gekocht. Nu zag ik dat deze 110 pk heeft, de vorige had 105 pk. Het schijnt ook een andere motor te zijn. Zoeken op internet levert weinig technische info op. Mijn vraag is dan ook wat zijn de verschillen tussen deze motoren en is er ook verschil in het verbruik.
 

Eduardo

Forumguru
Een wat late reactie: In mijn vorige Yeti zat ook een 105 PK 1.2TSI.
Het oliefilter zit bij dit blok bovenop. Bij het 110 PK blok zit het oliefilter onderaan het blok.
Verder heeft het 105 PK blok een distributieketting (verdacht bij bouwjaren voor 2013)
Het 110 Pk blok heeft een distributieriem.
Het verbruik is vergelijkbaar.
Persoonlijk vind ik het 105 PK blok onder de 2000 TPM wat vlotter oppakken tov het 110 PK blok.
Ik rij nu mijn 3e Yeti en ben over alle drie super-tevreden.
Als ik 1 minpunt zou kunnen verzinnen ??
De kachel zou wel wat meer warmte mogen leveren
 

martsp

Lid
Er zijn nog al wat verschillen: motorcode is CYVB, 16 ipv 8 kleppen 2 bovenliggende nokkenassen, Dubbel koelsysteem, cilinderkop en motorblok apart, binnenverwarming door cilinderkop daardoor snel opgewarmd. Als dat niet warm genoeg is zou ik naar de dealer gaan, de mijne doet het prima. Overigens de motor ligt anders gekanteld dan de oude versie. Verder is het blok aluminium ipv gietijzer, zijn er veranderingen aan drijfstangen, zuigers en cilinderwanden. Kortom een heel andere motor die voor zover ik weet minder klachten heeft. Alleen is (alweer) vervangen door een 3 cilinder versie.
 

Eduardo

Forumguru
Beste Martsp,

Zo veel verschillen tussen die 2 motoren kon ik niet opnoemen.
Maar als ik als leek/hobby’ist onder de motorkap kijk zie ik inderdaad een totaal andere motor.
Sinds kort heeft mijn vrouw een Fabia 1.0TSI. Uiterlijk lijkt die motor er inderdaad op.
Sterker nog: Het viel me op dat ze hetzelfde type oliefilter hebben
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan