Verschil 1.2HTP 60pk & 1.2HTP 70pk

Anto

Lid
Wij zijn in het bezit van een F2 Combi bj. 2012. Uitgerust met een 1.2HTP met het fenomenale vermogen van 60PK :deuk: .

Ik vroeg me af wat het verschil in hardware is in vergelijking met de 1.2HTP met 70PK. Op de Wiki pagina heb ik alvast gezien dat de 60PK-versie een 6-klepper is en de 70PK-versie een 12-klepper is. Heeft iemand enig idee of het mogelijk is de motorsoftware van een 70PK-versie in te laden in een 60PK-versie?

Skoody Boo

Actief lid
fenomenale vermogen van 60PK :deuk: .

Ook met die auto kan plezier hebben!

Wat ik er van weet: Meer klepjes maken meer pk mogelijk (snellere inlaat van lucht/brandstofmengsel, snellere afvoer van verbrandingsgassen), dus het verschil in vermogen zal daar waarschijnlijk in zitten. Dat verschil kan je niet maken door aan software te prutsen als je de klepjes niet hebt.

VWim

Forumguru
De makkelijkste manier is chiptuning. Wellicht kun je even contact leggen met de bekendere/betere tuners zoals JD, Vagtechniek, of TVS (willekeurige volgorde). Reken op bedragen tussen de 300 - 600 euro

CDK

Forumguru
@Skoody Boo +1, dit is een atmosferisch 3 cilinder blok, dus zonder turbo of compressor, hier ga je geen winst behalen die opwegen tegen de kosten, een tuner zal je zeer waarschijnlijk adviseren dit niet te doen, of ze willen er niet eens aan beginnen ;)

Skoody Boo

Actief lid
Mijn snelste vakantierit is nog altijd gereden met 60pk. 5 personen, zoveel bagage als maar past, 1200km in 12 uur, inclusief pauzes. Vooral de mensen die harder konden dan ik, maar even op mij moesten wachten, die hadden veel pk's nodig.

Anto

Lid
Het is niet dat ik geen plezier beleef aan de wagen. Het is soms aanpassen als je op autostrade wil invoegen en het nodige vermogen mist.

Skoody Boo

Actief lid
Het is niet dat ik geen plezier beleef aan de wagen. Het is soms aanpassen als je op autostrade wil invoegen en het nodige vermogen mist.
Meer is dan makkelijker idd. Maar zou je als oplossing tot een andere auto over gaan, of valt er goed genoeg mee te leven?

laagvlieger

Forumguru
Je moet al echt zoeken op internet om een chiptuner te vinden die software voor deze motor aanbiedt. En dan nog is de winst maximaal 7 pk en 11 Nm voor het bedrag van 400 euro ... Er kan nog wat meer vermogen uit deze motor, laat bijvoorbeeld de in- en uitlaat aanpassen. Dan heb je uiteindelijk misschien 75 pk. En ben je ook al enkele duizenden euro's lichter. Niet aan te raden dus ...

Blijf lekker doorrijden en probeer gewoon ontspannen te rijden. Voordeel van deze motor is dat die ook echt betrouwbaar is en doorgaat daar waar een storingsgevoelige turbomotor aan de kant staat.

VWim

Forumguru
Ik denk dat de door mij genoemde tuners je wel kunnen helpen hoor, ondanks dat het type misschien niet genoemd is op de website.

Skoody Boo

Actief lid
Bij 60 pk is 7 er bij procentueel meer dan 10. De wet van afnemende meeropbrengst telt bij 60 pk ook wat minder ;).

Desperado

Forumguru
Niks mis met 60 pk, kom op zeg....er rijden ook auto's rond met minder die ook gewoon in moeten voegen en dat doen. Gewoon goed anticiperen.

turboturbo

Forumguru
Ik herken wel dat het soms een beetje behelpen is met de HTP motor in sommige situaties. Aan de andere kant is het een gewillig 'revvy little engine' die als het moet en je kiest de juiste schakelmomenten, er wel aan weet te trekken.

Mij trekt het karaktertje juist wel van de motor. Het trekt met gemak richting het rode gebied de 5500 toeren in - zonder mokken, en kan ook juist heel beheerst laag in de toeren bereden worden.

Hetzer

Forumguru
Heb een 47 kw Roomster had en een 51 kw Fabia Combi, kon geen verschil in vermogen ontdekken, 51 kw, is overigens daadwerkelijk 69 pk is, geen 70.........

Cordoba

Forumguru
Misschien is het eigenlijk 51,49 kW, en kom je dan afgerond uit op 70 pk. Overigens heb ik ook met de 75 pk in mijn Fabia wel eens dat het naar mijn gevoel niet opschiet, maar omgekeerd ook dat de auto wel wil, maar er iets of iemand voor rijdt die maar niet op gang wil komen.

Bovenaan Onderaan