Vermogenverlies. EGR Kwaal ? + Oplossing!

Mr_Margucci

Actief lid
Nou zoals de titel al aangeeft had ik last van vermogenverlies sinds een paar dagen. Telkens als er druk werd opgebouwd en ik flink doortrok ging het gloeispiraal lampje knipperen. En als dat een paar keer terug kwam ging even later ook het motormanagement lampje branden. Bij eerste keer uitlezen gaf ie twee foutcodes aan waarvan 1 te maken had met de EGR. Dus er werd snel geconcludeerd dat er alleen in die hoek gezocht moest worden. Inmiddels had ik een afspraak staan bij ECU TUNING in cruqius om de EGR weg te schrijven en gezien we toch bezig waar toch maar wat meer pk's. Zo gezegd zo gedaan. Nieuwe software egr weggeschreven. Test ritje.. resultaat zelfde vermogenverlies en gloeispiraal blijft zoals voorheen knipperen. Vandaag bij garage na laten kijken. En toen kwam de boosdoener aan het licht. Een kapotte koppelstuk van de intercooler. (Ik heb er een foto van maar bestand is te groot kan hem niet uploaden). Anywayz. Koppelstuk vervangen zit een beetje op een moeilijk te bereiken plek. Luchtfilter behuizing dient verwijderd te worden. Na vervangen foutcodes verwijdert. En rijden in de 1.2 TDI is nu werkelijk een VERADEMING! Echt aan te raden voor wie twijfelt over chippen. Hoop hier iig iemand mee te helpen die tegen hetzelfde probleem aan loopt.

Wijze les is niet meteen blind te staren op de EGR dat advies kreeg ik al voor de chiptuning van een ervaren monteur. En zo te zien had hij dus gelijk.
 

CDK

Forumguru
Ik hoop alleen dat het chippen na de reparatie gedaan is....., als dat namelijk niet zo is dan vind ik dat persoonlijk erg amateuristisch :bloos:
 

Arjann

Forumguru
Het scheuren van deze slang geeft géén egr storing, maar een storing m.b.t de turbodruk. Ik neem aan dat er voor het chippen geen log is gemaakt, anders was er wel een afwijking in de turbodruk waargenomen en was dat eerst hersteld voordat er gechipt werd. Desalniettemin goed om te lezen dat je nu een fijn rijdende auto hebt! :thumbsup:
 

Mr_Margucci

Actief lid
Het scheuren van deze slang geeft géén egr storing, maar een storing m.b.t de turbodruk. Ik neem aan dat er voor het chippen geen log is gemaakt, anders was er wel een afwijking in de turbodruk waargenomen en was dat eerst hersteld voordat er gechipt werd. Desalniettemin goed om te lezen dat je nu een fijn rijdende auto hebt! :thumbsup:

Nou ben ik toch benieuwd naar hoe groot het verschil zou zijn in power als er gechipt zou worden nadat die afwijking hersteld zou zijn..

Maar indd al met al ben ik niet zo veeleisend en nu al dik tevreden met hoe de fabia rijd. Heb bewust gekozen voor een goedkopere tuner dus dan hoef ik ook niet te verwachten dat ze hetzelfde leveren als iemand waarbij je minimaal het dubbele betaald.
 

CDK

Forumguru
Zoals ik het nu lees mag het bedrijf waar je geweest bent zich zelfs geen tuner noemen. Elk zichzelf respecterend bedrijf met ook maar enige vorm van technische kennis zou dit NOOIT op deze manier aangepakt hebben :nono:
 

hemi24

Forumguru
We lezen de keerzijde van dit succesverhaal over een tijd wel, verwacht ik zo...

Of schuiven we het stuklopen van bijvoorbeeld de turbo dan domweg op ouderdom..?
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij weetje echt niet wat je aan het doen bent, als je tuned mét een lek in het laaddruksysteem...
 
Bovenaan Onderaan