Verlichting

WAE

Senior Member
Hallo,
Kan niemand mij helpen.
Ik krijg nu plots de melding " storing wagenverlichting" echter alles werkt perfect. Ik heb wel in februari een trekhaak laten plaatsen ( niet bij de dealer wegens te duur) geen enkele foutmeldingen gekregen nu plots wel? Wie kan helpen of raad geven?
Alvast bedankt voor de moeite!
Skoda Octavia 16 TDI 90 pk 2013
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
90 pk TDI in een O3?

toevallig geen verloopstekker erin zitten?

wat meer informatie over wagen en merk/type kabelset zou wel helpen!
 

WAE

Senior Member
Neen , is 13 polige stekker. Stekker niet in gebruik. Model 2013 1600 TDI berline. Trekhaak geplaatst in België trekhaken bedrijf in Lommel.
Firma trekhaakpunt in Lommel België
 
Laatst bewerkt:

WAE

Senior Member
Neen. Alles is ok. Heb afspraak bij dealer. Uitlezen aan computer volgende week. Hopelijk komt de oorzaak naar boven.
Trekhaken bedrijf in België ( Lommel) hebben de voorzien stekkers gebruikt firma trekhaakpunt in Lommel België
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Weet je zeker dat alles perfect werkt? Al gekeken naar de kleine stadslampjes in de koplampen?
 

WAE

Senior Member
Alles ok. Melding kwam er gisteren plots op bij nazicht geeft hij aan linkerkoplamp defect , echter werkt perfect
 

WAE

Senior Member
Volgens plaatser trekhaak is er enkel een speciale fiche geplaatst en weet de boordcomputer niet dat er een trekhaak ( vaste) geplaatst is
 

Tees

Donateur
Als de boordcomputer niet weet dat er een trekhaak geplaatst is, kan ik je alvast vertellen dat er straks problemen gaan ontstaan als je wel iets aansluit op de trekhaakstekker....er zitten in moderne auto's nogal wat controlesystemen, o.a. van de verlichting.
Die meet weerstanden, en als je iets aansluit op de stekker, verandert uiteraard de weerstand. Dat gaat vast een foutmelding genereren.

Ik vraag me wel af wat ze bedoelen met een 'speciale fiche'? Als er namelijk een CANBUS-module in geplaatst is (dat doet dat vermoeden), dan moet er ook iets aangemeld zijn, anders doet die module precies niets.
 

WAE

Senior Member
Firma is trekhaakpunt uit Lommel België.
Heb mijn fietsenrek Thulle 13 polige stekker reeds gebruikt. Geen enkel probleem. Volgende week afspraak bij dealer om auto te laten uitlezen
 

hemi24

Forumguru
@Tees: valt wel mee hoor, je hebt namelijk ook nog zoiets als een “lezende” CAN-bus module.
Die “luistert” alleen maar, maar ondersteunt meestal geen zaken als automatische uitschakeling van de PDC.
 

WAE

Senior Member
Hopelijk wordt het probleem opgelost! Hopelijk niet te duur voor dit op te lossen. Ik hou jullie op de hoogte! Alvast bedankt voor de info
 

Tees

Donateur
@Tees: valt wel mee hoor, je hebt namelijk ook nog zoiets als een “lezende” CAN-bus module.
Die “luistert” alleen maar, maar ondersteunt meestal geen zaken als automatische uitschakeling van de PDC.
Kijk, dat wist ik dan weer niet :jaja: Weet je hoe die werkt? Ik dacht namelijk dat verlichting op weerstandmeting ging, hoe ondervangt ie dat dan?

Edit: even zelf op zoek gegaan: waarschijnlijk is dit een zgn 'bypass relay' systeem. Deze gebruikt de CAN-BUS signalen die naar de achterlichten gaan om een relais aan te sturen, die, via een afzonderlijke stroomdraad, de lichten van de aanhanger bedienen. Deze systemen tappen dus maar een minitieuze stroom af van de CAN-BUS, waardoor de lampdetectie niet verstoord wordt. Nadeel is uiteraard dat PDC niet uitgeschakeld wordt en evt andere functies (ESR bijv) niet in de towing mode wordt gezet.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Door z’n voeding daar te halen waar geen weerstandsmeting wordt uitgevoerd. Signalen voor de aansturing haalt ‘ie dan blijkbaar over de CAN-bus binnen...
Ik had zo’n set van ECS op mijn O2 destijds.
 

WAE

Senior Member
Dus aanpassing is nodig denk ik dan voor mijn Skoda om dit probleem op te lossen door andere stekker te plaatsen?
 

Antera

Donateur
chekc alsnog je lampen of vervang deze kan goed zijn dat hij tegen zijn eind aan zit en daarmee een bepaalde weerstand opwerk.

Heb al vaker gezien en gehoord dat de marge van de foutcode behoorlijk krap zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan