Verlichting werkt niet goed

avpy

Senior Member
sinds paar weken heb ik een Superb 3.6 V6 4x4 gekocht van 2011.
Heb hem particulier gekocht.
Het is een hele fijne auto om mee te rijden en heeft veel vermogen.

gemeld was bij aankoop dat 1 richtingaanwijzer niet brand aan bestuurderskant.
Maar nu blijken ook stadslichten niet te werken en bij starten komt de melding ook op scherm dat AFS niet werkt.
Zijn de lampjes van richtingaanwijzer los te vervangen ?
Ik zag ook net dat de stadslichten ook op dezelfde locatie zitten dan de richtingaanwijzers.
Zou dit niet met elkaar te maken kunnen hebben ??
Ik heb op internet gezocht naar meer informatie over deze adaptieve koplampen, maar is niet veel over te vinden. Enkel dat ze compleet zijn te bestellen, maar niet in losse onderdelen.
 

Highway

Forumguru
Zou als eerst de auto uitlezen op foutmeldingen. Mogelijk dat je hierdoor meer informatie hebt over waar het probleem zit.

Ontvang je geen melding dat er een lampje kapot is op je instrumenten panel?

Als tip voor dit forum: het wordt gewaardeerd als je je ook voorsteld op dit forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

avpy

Senior Member
Bedankt voor de terugkoppeling. Heb me bij meet en greet voorgesteld.
Hij geeft melding dat richtingaanwijzer links niet werkt en dat klopt
Maar ook geeft hij aan dat mistachterlicht links en rechts niet werken en die werken goed.
ook achterlichten zouden niet werken en die werken ook
op dashboard brand ook lampje ter indicatie dat er een defect lampje is.
ben net even bij garage geweest en zonder uit te lezen vermoeden ze dat koplampunit defect is, omdat richtingaanwijzer lampje niet los te vervangen is volgens die man bij receptie.
heb ook foto gemaakt van melding afs misschien dat iemand hier iets verder mee kan.
 

Bijlagen

  • afs melding.JPG
    afs melding.JPG
    390,5 KB · Weergaven: 83

Highway

Forumguru
Volgens het handbook zit er een PY 24W lampje in. Even bij mijn S2 uit 2010 gekeken - ik kan het rubberen kapje eraf halen en kan zo bij het lampje. Niet fysiek eruit gehaald maar ik verwacht niet dat dit een probleem mag opleveren.

Omdat je nog meer meldingen (valse meldingen) hebt, krijg je mogelijk meer informatie bij het uitlezen van de auto. Dan kunnen ook alle meldingen gewist worden en kan je kijken of deze meldingen weer terug komen (en hoe lang het duurt).
 

avpy

Senior Member
Highway bedankt voor de info.
Ik had ook bij de onderdelensite's gevonden dat er een PY 24W lampje in zit, maar volgens garage is dit led.
Maar ik zal anders nog eens langs een belgische dealer gaan en hem laten uitlezen.
Zodra ik meer weet laat ik het weten.
 

avpy

Senior Member
Heb net een afspraak kunnen maken met skoda dealer.
Kan er pas 4 december in de middag komen ivm drukte.
Man van receptie dacht ook dat er losse lampjes in zitten, maar dat gaan ze van te voren uitzoeken aan de hand van de gegevens van de auto.
Ik houd jullie op de hoogte
 

eriktv

Forumguru
@avpy heeft een FL, met LED’s voor DRL en knipperlichten (toch?), dus da’s anders dan bij @Highway .

De auto lijkt haast omgebouwd van VFL tot FL, de FL kwam immers pas in 2013 op de markt :arghh:. Enig idee of dit zo is?? Wellicht dat de storing daarop terug te leiden is. Ik zag in je voorsteltopic wat foto’s met een FL interieur en FL voorzijde, wellicht is het aan de achterzijde te zien of dit een ombouw is?
 

Highway

Forumguru
@eriktv dat is inderdaad interesant! Had niet zo op zijn koplampen gelet in de meet en greet.

Via rdw zie ik dat de auto van 19-07-2011. Nieuw kenteken, dus ik vermoed ingevoerd.

Andere voorkant, ander stuur (facelift). Mogelijk een geval voorschade (waar airbags zijn uitgekomen), en dat deze is gerepareerd met facelift onderdelen? Mogelijk dat ze net een facelift hadden staan met achterschade.

Of mogelijk omdat deze auto is geimporteerd, dat ze de facelift al eerder in een ander land hadden.

Mogelijk dat iemand anders deze heft omgebouwd omdat hij/zij dat leuk vond.

@avpy heb je ook een foto van de achterkant? Heb je LED achterlampen of met gewone lampjes erin zitten? Dacht dat de facelift met LED geleverd is, daarvoor alleen met normale lampen.

In het geval van LED lampen zou het kunnen zijn dat iemand deze heft vervangen (oude waren normale lampjes, nu LED), maar dan krijg je melding op de boordcomputer. Het omproggen hiervan is niet zo eenvoudig.
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

eriktv

Forumguru
Aan de achterkant kun je het ook (makkelijker) zien door de hoekiger lijnen rondom kentekenplaat bij de FL.

Overigens niet uitzonderlijk, mijn schoonouders rijden met een O2PFL Scout, met een FL-front :)
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

avpy

Senior Member
Zoals ik kon zien is het inderdaad een ingevoerde. De vorige eigenaar heeft hem maar even gehad. Reden was dat auto te duur voor hem was zei hij. Ik weet niet of er led's in achterlichten zitten.
Daar kan ik pas overmorgen even naar kijken. Moet morgen heel de dag werken.
 

Cordoba

Forumguru
@avpy Ik zit net even je probleemtopics te bekijken en heb ook je voorsteltopic gezien. Op de voor- en achteras een andere bandenmaat is bij een gewone 2-wiel aangedreven auto al niet handig omdat de ABS (en ESP en TCS) dan continue denkt dat er slip is op één as, maar bij een 4WD is dit letterlijk slopend voor de auto. Zelfs een gelijke bandenmaat met meer dan 2 mm verschil in profiel levert al grote kans op problemen/onkosten. Daarnaast lees ik van de kenners dat er blijkbaar facelift-lampunits op een pre-facelift Superb zijn geplaatst, als ik dan ook nog zie dat de auto pas vorig jaar op Nederlands kenteken is gezet en door de eerste Nederlandse eigenaar hem na een jaar (2 juni 2016 tot 7 juli 2017) al weer heeft weggedaan. Weet je iets van de geschiedenis van de auto, is dit geen auto die in het buitenland een klap heeft gemaakt, is opgelapt en naar Nederland geëxporteerd?

Wat de problemen met de richtingaanwijzer/stadslichten betreft: je kunt even proberen wat er gebeurt als je de Ledlamp een halve slag draait in de fitting (een ledlamp is richtinggevoelig voor de stroom): mogelijk heeft iemand het lampje er uit gehad en verkeerd om teruggeplaatst.
 

eriktv

Forumguru
Het lijken inderdaad de LED-achterlichten ja, het verschil is heel subtiel (met de verlichting uit). Sowieso is de achterklep ook van het FL-model, met de hoekige lijnen erin.
 
  • Leuk
Waarderingen: avpy

avpy

Senior Member
Ik weet helaas niks van de geschiedenis van de auto.
Ik heb hem goed bekeken bij de aankoop. Alleen had de stadlichten over het hoofd gezien.
verder reed hij goed en motor draait perfect. Gebruikt tot nu toe geen olie.
Bandenmaat zag ik pas later, want dat verschil valt bijna niet op.
De stadlichten/richtingaanwijzerlampje kan ik bijna niet bijkomen. Volgens mij moet dan heel de koplamp eruit.
Weet iemand hoe ik misschien de koplamp dan kan verwijderderen.
moet de heel de grill dan uitgebouwd worden en zoals ik kan zien de bumper misschien ook ?
 

eriktv

Forumguru
Om de unit eruit te halen moet de bumper los inderdaad, maar volgens het boekje kun je ook een lampje verwisselen zonder dit te doen. Als je heen handleiding hebt kun je hem hier downloaden, ook in het Nederlands. Voor sommige zaken heb je dan modeljaar 2011 nodig, voor info over de verlichting modeljaar 2013.
 

hemi24

Forumguru
Ik wil de pret niet bederven, maar ik ben bang dat deze wagen binnenkort voor de 3e keer binnen 2 jaar van eigenaar gaat wisselen...

Uit nieuwsgierigheid, wat is het 10e cijfer/letter van je VIN/chassisnummer?
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
We moeten het ook niet spannender maken dan het is hoor! Ik lees 2 problemen:
  • Verkeerde maat band
  • Storing verlichting
Het eerste los je voor €200 op en het tweede is hopelijk een kwestie van een vakkundige diagnose (@Antera zit in de buurt). Als er schade was, kan deze natuurlijk prima vakkundig gerepareerd zijn, maar misschien heeft iemand de auto gewoon een frisse look willen geven.

We moeten niet meteen de nieuwe Skoda-rijder afschrikken... Had het nog niet gezegd, maar ziet eruit als een heerlijke reiswagen :thumbsup:
 

Arjann

Forumguru
De codering van een FL is ook anders dan die van een PFL. Misschien dat daarin iets niet klopt?
Weet de vorige eigenaar wanneer die ombouw gedaan is?
 

Cordoba

Forumguru
We moeten het ook niet spannender maken dan het is hoor! Ik lees 2 problemen:
  • Verkeerde maat band
  • Storing verlichting
Het eerste los je voor €200 op en het tweede is hopelijk een kwestie van een vakkundige diagnose (@Antera zit in de buurt). Als er schade was, kan deze natuurlijk prima vakkundig gerepareerd zijn, maar misschien heeft iemand de auto gewoon een frisse look willen geven.

Bij een 4WD moet je 4 gelijk versleten banden hebben, dus als de andere banden al deels versleten zijn, moet je aan 4 nieuwe banden, 4 nieuwe banden voor 200 euro, die wil je echt niet onder je auto. De lampen kan natuurlijk een 'opfrisbeurt' van een hobbyist zijn, maar een verkeerde maat band, heeft voor mij te veel weg van 'goedkoop' fixen, zonder kennis van zaken. Ik kan het natuurlijk mis hebben, en dat hoop ik ook voor de topicstarter, maar gevoelsmatig zit het niet goed. Door een verkeerde bandenmaat, of te veel verschil in slijtage van de verschillende banden kan de visco koppeling al na tienduizenden km's daarmee rijden vervangen moeten worden. Daarom moet je ook regelmatig de voor- en achterbanden wisselen bij een 4WD met visco koppeling.
 
Bovenaan Onderaan