Verlichting fietsendrager Octavia 2

Hallo leden,

Ik heb sinds kort een uitdaging met de verlichting op mijn fietsendrager,

De verlichting deed het ineens niet meer toen ik de drager wilde gebruiken, enkel linkerachterlicht brande en verder niets.

Ik heb de verlichting getest door 12v op de verschillende [pins in de stekker te zetten waarbij alle lampen stuk voor stuk netjes aangaan.

Gezien de stekkerdoos op de auto al wat versleten was heb ik deze voor de zekerheid vernieuw door een 7 polige uitvoering (met mistlicht uistchakelaar welke ik niet gebruik)

In eerste instantie was ik blij daar de verlichting weer links en recht werkte enkel wanneer ik de rem intrap gebeurd er niets, als ik links knipper inschakel knippert links en tegelijk mijn rechterachterlicht!

Naar rechts knipperen gebeurd er niets. (dus geen knipperlicht)

Aansluitingen nogmaals doorlopen of alle kleuren etc goed zaten wat het geval is.

Met een multimeter op de witte massa draad en groene draad voor knipperlicht gemeten wat geen voltage gaf.

Op het andere contact voor het knipperlicht verschijnt wel een voltage van ca 11V en dan weer 0 als het knipperlicht is ingeschakeld.

Zekering nagelopen maar kan niets vinden in het kastje aan de kant van de bestuurder.

Wie oh wie heeft een idee waar dit aan kan liggen
 

Mistraller

Senior Member
Op mijn O2 uit 2010 kreeg ik via de maxiDOT altijd een melding over defecte lampjes. Ook van de fietsendrager. Ik had alleen wel 13 polig met verloop naar 7 erop. Ik lees her en der dat dit zou kunnen komen door problemen in de control unit? (Control Module for Trailer/Towing Sensor)
 
7 polige stekker heeft er altijd gezeten, de stekker is open geweest en alle bedrading getest maar lijkt goed te zitten.


Bij uitlezing vindt ik geen foutmeldingen en krijg ook tevens via andere wegen geen foutmelding op lampen. Verlichting op auto werkt prima.

De massa (witte kabel) aan beide kanten goed gemonteerd. Waar zou de algemene massa moeten zitten? zodat ik kan nagaan of hier misschien een probleem zit

Wat wel enige tijd (paar maanden) geleden is uitgevoerd is het reinigen van het motorcompartiment, hierbij is de accu losgekoppeld enkel daarna weer netjes gereset door dealer.

Tevens laatst door dealer de lambda sensor vervangen en update van firmware gedraaid.
 

gerven

Lid
Lijkt veel op het probleem wat ik laatst had met een aanhanger. Ik gebruikte mijn (met de trekhaak meegeleverde Skoda) verloopstekker voor de verlichting. Maar het leek wel een dronken kerstboom, links deed niks het en rechts brandde de helft van wat moesr. Richtingaanw. ook maar één kant. Ik haalde bij de verhuurbalie maar een andere verloopkabel en weg waren de problemen en alles was in orde.
Voor de zekerheid maar even gemeld, wie weet....
 
Bedankt voor alle info, kan iemand aangeven waar ik de massakabel kan vinden in de skoda Octvia 2??

Dit ter controle zodat ik kan zien of deze niet verkeerd zit of slecht contact maakt
 
Kleine update, nieuwe fietsendrager getest met zelfde probleem, zit dus aan de auto kant.

Zojuist de witte kabel (massa) aan nieuw massa punt gezet waardoor er iets veranderd is, linker achterlicht en knipperlicht bwerken nu perfect enkel rechterzijde doet helemaal niets.

Massadraad ook naar rechterzijde getrokken enkel geen verbetering

Haal ik de extra massadraad weg dan branden mijn lampen op de drager een stuk minder fel en wanneer ik links knipper gaat rechter achterlicht van de drager ook knipperen
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Van waar naar waar zit je nu eigenlijk allemaal draden te trekken dan?!?

:sterretjes:

http://catalogue.ecs-electronics.nl/DownloadFile.aspx?directlink=SK017B1/SK017B1.pdf

overzicht-7-polige-stekkerdoos.jpg
 
Laatst bewerkt:
:maakmegek::maakmegek:

Valt mee hoor, draden zijn zoals bovenstaande schema in de stekkerdoos en de stekker gemonteerd. Enkel blauwe draad voor mistlamp is niet in de stekker van de drager gemonteerd (zat ook nooit aangesloten)

Ik twijfelde of de Massa voldoende was, ik heb dus een draad vastgezet aan het chassis en aan mijn massa aansluiting van de drager gemonteerd.

Zonder extra massa:

Met verlichting aan: enkel linkerachterlicht aan zwak
Knipper links: zowel linker knipper als rechter achterlicht gaan knipperen
Knipper rechts: geen enkel knipperlicht

Met extra massadraad:
Met verlichting aan: linker achterlamp sterk signaal, rechter is uit
knipperlinks: normaal knipperlicht sterk
knipper rechts: geen knipperlicht.

Alle bedrading in stekker en doos nogmaals nagelopen en vastgezet maar zonder resultaat, lampje gewisseld zonder resultaat.

Met fietsendrager van een vriend getest, ook 7 polig, zelfde resultaat.

Zekeringen nagelopen en niets gevonden (zowel zijkant bestuurder als in motorruimte naast accu)

Uitgelezen met ANCEL AD310 OBD scanner, geen foutmeldingen

Enige wat ik nu nog kan doen is bekleding achterbak loshalen en de kabel van de stekkerdoos volgen om te zien of hier iets verkeerds zit. Ook zal ik met de multimeter nogmaals nagaan of er spanning op de stekkerdoos komt bij bediening van de verlichting.


Zijn er nog andere plaatsen waar ik kan kijken? en is de kofferbak bekleding eenvoudig te demonteren.
 

Hakar

Donateur
En als je jouw fietsendrager op de trekhaak van die vriend zet, kabel inplugt, doet alles het dan wel?
En ook de drager van die vriend dan even op zijn systeem aansluiten.
Stel je voor dat van beide dragers tegelijkertijd de rechter achterlampjes niet helemaal jofel zijn :sterretjes:
 

hemi24

Forumguru
Ik twijfelde of de Massa voldoende was, ik heb dus een draad vastgezet aan het chassis en aan mijn massa aansluiting van de drager gemonteerd.

Chassis, als in trekhaakframe, of echt aan een massapunt op de carrosserie?

Hebben we het over een fietsendrager met led-verlichting, of gloeilampen?
 
Hoi,

Drager van die vriend vertoont exact zelfde probleem met door elkaar oplichtende verlichting dus niet 1 lamp.

Gaat om een oudere twinny load met gloeilampen.

Heb de massa draad op een zelfstapschroef welk in het metaal van carroserie zat getest. En tevens op metalen deel kofferbaksluiting. Beide resulteren in feller licht en werkende linkerzijde, rechterzijde werkt dan helemaal niet.
 

hemi24

Forumguru
Ik ben bang dat je de kofferbak aan de bestuurderskant wel alvast van de bekleding kunt ontdoen...
Of het regelkastje van de trekhaak heeft de geest gegeven, of de kabelboom tussen het regelkastje en de stekkerdoos is niet meer 100%.
Als ik je problemen zo lees heb je hoe dan ook een massaprobleem...
Ik had een paar antwoorden eerder al een link gepost met een montagehandleiding van een kabelset.
 
Hartelijk dank voor alle ondersteuning, klein vraagje nog.

In de handleiding staat dat de massa draad bruin is?? en volgens het 7 polige schema wit.

Of lees ik dit verkeerd, tevens nog de vraag hoe ik kan uitsluiten dat het regelkastje defect is, of is dit enkel met een nieuw kastje te testen
 

hemi24

Forumguru
Als de kabelboom tussen het regelkastje en de stekkerdoos goed is en er onderling tussen de afzonderlijke aders geen sluiting optreedt, kan het volgens mij enkel nog het regelkastje zijn.
Of de voeding vanaf de zekeringenkast, moet al slecht zijn...

Toevallig geen kabelbinder die de kabelboom heeft doorgestuurd tegen het trekhaakframe?

V.w.b. de kleuren: welke kleuren heb je verder aangetroffen? Enkele kleuren, of gestreept?
 

Cordoba

Forumguru
Hartelijk dank voor alle ondersteuning, klein vraagje nog.

In de handleiding staat dat de massa draad bruin is?? en volgens het 7 polige schema wit.

Of lees ik dit verkeerd, tevens nog de vraag hoe ik kan uitsluiten dat het regelkastje defect is, of is dit enkel met een nieuw kastje te testen

Bij alle auto's van het Vag-concern uit deze eeuw, zijn alle massadraden volledig bruin (dus niet met wit/rood/blauw streepje of iets dergelijks). Als je in een Vag-auto een volledig bruine (originele) draad tegenkomt, dan is het een massadraad.
 
De kleuren welke uit mijn auto komen:

wit
bruin
blauw
groen
rood
Zwart

Hoe zou ik de aansluiting moeten maken, zover ik begrijp dus niet volgens het schema gezien mijn witte kabel geen massa zou zijn?
 

hemi24

Forumguru
De kleuren welke uit mijn auto komen:

wit
bruin
blauw
groen
rood
Zwart

Hoe zou ik de aansluiting moeten maken, zover ik begrijp dus niet volgens het schema gezien mijn witte kabel geen massa zou zijn?

Leuk, 7 polen en 6 draden...

Even een wilde gok :

1 - wit (L)
2 - missend (54g)
3 - bruin (31)
4 - groen (R)
5 - blauw (58R)
6 - rood (54)
7 - zwart (58L)

Waarschijnlijk heeft de fietsendrager geen mistlamp, dat zou je missende rechter verlichting verklaren...
Zou me verbazen als dit niet zou werken!
 
Leuk, 7 polen en 6 draden...

Even een wilde gok :

1 - wit (L)
2 - missend (54g)
3 - bruin (31)
4 - groen (R)
5 - blauw (58R)
6 - rood (54)
7 - zwart (58L)

Waarschijnlijk heeft de fietsendrager geen mistlamp, dat zou je missende rechter verlichting verklaren...
Zou me verbazen als dit niet zou werken!


Hoi Hemi, helemaal gelijk,

de blauwe draad is ook aangesloten aan de auto kant enkel niet op de drager (heeft zo te zien ook nooit aangesloten gezeten. (moet deze aangesloten worden op de drager en zo ja waar)

De missende kabel is Geel, deze zit nu op L

Dus alles zowel op de auto als op de drager zijn volgens eerder schema welke jij had aangegeven aangesloten


Dus zoals jij aangeeft zou ik de auto kangt moeten aanpassen naar onderstaande kleuren schema? ( de drager dan laten zoals het nu is, gezien hier de massdraad wit is en op het frame is aangesloten)

Dus:

1 - wit (L)
2 - missend (54g) (is de gele draad dan ga ik vanuit?)
3 - bruin (31)
4 - groen (R)
5 - blauw (58R)
6 - rood (54)
7 - zwart (58L)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan