Verlichting automatisch uit

Peterson

Actief lid
Goede avond!
Ik bezit sinds een week de 2014 spaceback. Komende vanaf een Lancia ypsilon!
Best wel wat vooruitgang, maar een groot minpunt!

De verlichting gaat niet vanzelf uit, als ik m’n sleutel eruit haal.
Niet zonder pieper als ik m’n deur open iig. M’n Italiaanse deed dit wel netjes.

Wat zijn hier de oplossingen voor?
Instelling die fout staat?
Bekabeling veranderen?
Of moet ik uit China zo’n unit met losse sensor aanschaffen?

Groeten,
Peter
 

Rosinfield

† In Memoriam
Gaan ze niet vanzelf uit als je de knop aan laat staan en de motor uitzet? Bij mijn F3 wel. En dan is zo'n pieper dus overbodig
 

Peterson

Actief lid
Gaan ze niet vanzelf uit als je de knop aan laat staan en de motor uitzet? Bij mijn F3 wel. En dan is zo'n pieper dus overbodig
Nog niet naar gekeken, eerlijk gezegd.
Maar als dat wel zo is, snap ik niet waarom die pieper er op zit.. Die is erg irritant wel.
 

Rosinfield

† In Memoriam
O die gaat wel. Had het niet goed begrepen. Ja, dat is niet voor niets en was bij mijn vorige Fabia ook zo. Dan moet je het dus wel even uitzetten. Is blijkbaar iets wat bij latere modellen is geïntroduceerd, dat vanzelf uit gaan.
Weet niet of dat simpel aan te passen is maar anderen hier waarschijnlijk wel.
 
Hallo Peter.
Zit er geen z.g. "coming home leaving home" systeem op. Bij mijn Octavia zit dat erop en gaat het licht na ongeveer 1 min 50 sec uit. Wel sleutel uit contact. Pieper gaat alleen als je de deur open doet terwijl je richting aanwijzer nog aan staat. (wel sleutel uit contact) Dit systeem werkt alleen bij de octavia als het donker is. Overdag gaat het licht gelijk uit als je de deuren op slot doet.

Gr Wilco
 

hemi24

Forumguru
Als je geen lichtsensor hebt, zul je de lampen zelf aan en uit moeten zetten, als je de auto verlaat.
Je kunt ze dus niet altijd aan laten staan zoals bij de meeste Italiaanse en Franse auto's wel kan, die schakelen namelijk uit via het contactslot.
 

Peterson

Actief lid
Om hier nogmaals op terug te komen..
Mijn vader heeft een VW Jetta uit 2012 gekocht deze week. En daar kan je het licht wel gewoon op aan laten staan!
Sleutel er uit = licht uit.

Blijf me hier toch aan irriteren..
 

servies

Forumguru
Als je geen lichtsensor hebt, zul je de lampen zelf aan en uit moeten zetten, als je de auto verlaat.
Je kunt ze dus niet altijd aan laten staan zoals bij de meeste Italiaanse en Franse auto's wel kan, die schakelen namelijk uit via het contactslot.
Als ik de sleutel uit m'n Skoda Rapid trek dan gaan de lampen uit en ik weet zeker dat het geen Tsjech met Italiaanse of Franse aspiraties is...
 

greenlinediesel

Senior Member
Of moet ik uit China zo’n unit met losse sensor aanschaffen?

Ik heb een F2C facelift en zo'n Chinese schakelaar (bluetooth versie met coming/leaving home) en dat bevalt super! Was ongeveer 25 euro kwijt en 5 minuutjes om hem erin te zetten. Je kan wellicht even in VCP/VCDS kieken of het zo te coderen valt dat de lichten uit gaan als je de sleutel eruit haalt. Moet (op sommige modellen) wel kunnen geloof ik.

Succes! :-)
 

greenlinediesel

Senior Member
@greenlinediesel
Weet je nog welk type je hebt gekocht? Toevallig een linkje?

Ik zoek nog zoiets voor de rapid.

Ik heb deze gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/WarriorsArrow-AUTO-Koplamp-Koplamp-Schakelaar-Lichtsensor-Module-Upgrade-Chrome-Bluetooth-Voor-Skoda-Fabia-2014-2012-2010/32842327699.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.52qf6b

Check even of die winkel 'm ook heeft voor de Rapid. Belangrijkste is dat de achterkant van de schakelaar hetzelfde is als die van jou. Ik heb m'n eigen schakelaar er even uitgehaald voor ik 'm besteld heb :-)

Succes!
 

Peterson

Actief lid
Denk dat het binnenwerk van mijn schakelaar kapot is, want hij gaat er met geen mogelijkheid uit..

Anders zou ik inderdaad zo’n schakelaar willen proberen..
Misschien maar een zij paneeltje openen en kijken of die er toch nog uit wil..
 

greenlinediesel

Senior Member
Denk dat het binnenwerk van mijn schakelaar kapot is, want hij gaat er met geen mogelijkheid uit..

Anders zou ik inderdaad zo’n schakelaar willen proberen..
Misschien maar een zij paneeltje openen en kijken of die er toch nog uit wil..

Ik neem aan dat je de schakelaar indrukt en een klein beetje naar rechts draait tijdens het indrukken? Zou ie er zo uit moeten wippen
 
Bovenaan Onderaan