Verlichting aanhanger / caravan, raadseltje

Hakar

Donateur
Gisteren met de blikken Panda aanhanger wat spulletjes weggebracht, en staande gehouden door onze grote vrienden in bijen uniform.
Verlichting van de aanhanger deed een beetje vreemd volgens hen.
Bij controle tijdens aanhaken werkte alles naar behoren, dus waren wij wel heel verbaasd.
Mocht het met eigen ogen aanschouwen, en wat blijkt.
Normale verlichting is geen probleem.
Normale verlichting in combinatie met remlicht fluctueert van helder naar zwak en weer terug naar helder enzovoort.
Normale verlichting in combinatie met alarmverlichting en remlicht geeft een lichtorgel.
Richtingaanwijzer links en rechts zonder andere verlichting geen probleem.
Richting links of rechts met andere verlichting geeft omgekeerd beeld, links knippert in plaats van rechts en andersom.

Mocht verder rijden met uitgeschakelde verlichting van de auto, met de mededeling dit na te (laten) kijken en te repareren.
Nadien doorgereden naar de stalling van de caravan, en de stekker van de caravan er in gedouwd.
Alle verlichting brandt zoals het hoort.

Terug thuis, begonnen bij de 7-polige stekker van de aanhanger, waar ik geen rare dingen kon vinden.
De verlichting units van de aanhanger en de massa punten gecontroleerd, en her en der wat licht roest waargenomen.
Na verwijderen van roest, spinrag en stof rondom de aansluitingen weer getest, maar werking was nog niet goed.
Wat opviel was dat er soms bij het inschakelen van de richtingaanwijzer rechts een storingsmelding op het dashboard kwam.
Heb dit een enkele keer kunnen reproduceren maar het kwam niet iedere keer voor.

Nieuw kost de handel vrijwel geen drol, dus bij de lokale (webshop) aanhanger onderdelen leverancier nieuwe stekker, kabel en twee lampunits opgehaald voor € 11,--
Dit vandaag in alle rust vernieuwd, en opnieuw aan de Fabia gekoppeld.
Probleem was niet verholpen.
Hup, naar de caravan, en daar deed alles het normaal.

Caravan, aanhanger hebben een 7-polige stekker net als de Fabia (af fabriek).
Aan de verlichting van de Fabia heb ik niets veranderd, behalve dat de kentekenplaatverlichting is vervangen door Led, maar die vallen weer buiten de storingszone, ofwel daar komt geen melding van als ze het wel of niet doen, en of de lampjes zijn vervangen door Led.

Wat verder opvalt is dat de verlichting van caravan en aanhanger gewoon netjes werkt op de 7-polige stekker van de Peugeot 205.
Caravan en aanhanger hebben geen mistlicht.

Ik weet even niet wat waar te zoeken, weet iemand van jullie het misschien?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik heb bij een fietsendrager bij mijn F1 ooit een vergelijkbaar probleem gehad. Uiteindelijk was het een combinatie van zaken:
- los gelopen moer van de massakabel (zat bij mij op het rechterachtlicht)
- overgangsweerstand in de stekker
- lichte roestvorming in één van de fittingen van de fietsdrager.

Alles nagelopen en weer tiptop in orde gemaakt (niets vervangen) en uiteindelijk heeft het weer jaren zonder problemen gewerkt.

Mijn advies is dus om het geheel gewoon stapsgewijs na te lopen, en alle punten die verbetering behoeven, aan te pakken.
 

Hakar

Donateur
Inderdaad alle elektra vervangen omdat ik uit het verleden weet dat wanneer je eens begint te prutsen, je aan het prutsen blijft.
Kentekenplaat verlichting zit in de units verwerkt.
Enige wat ik kan bedenken is dat de massa verbinding een issue zou kunnen zijn, deze is om beide units te bedienen doorverbonden onder de bevestigingsbalk van de verlichting, en aangesloten op het frame van de aanhanger die overigens volledig van metaal is op de banden na.
Stekkerdoos was ook al verdachte, vandaar dat we het ook op de Peugeot hadden aangesloten, waar alles wel gewoon werkt.
Caravan is vorig jaar zomer en begin zomer dit jaar getrokken zonder problemen, aanhanger wordt daarentegen regelmatig gebruikt, en probleem was niet eerder opgevallen / niet op geattendeerd.
 

Hakar

Donateur
@Cordoba, losgelopen moer van de massa op het rechter achterlicht in de auto of op de fietsendrager?
Eerste stap is al gezet door alle elektra van de aanhanger te vernieuwen zonder resultaat.
 

Hakar

Donateur
Aansluitingen in de lampunits nogmaals gecontroleerd, verbindingen in de stekker nogmaals gecontroleerd.
Stekker in de contactdoos van de Pug 205, alles werkt perfect.
Stekker in de Fabia, kerstboom begint.
Twinny Load van de buurman geleend, aangesloten op de Pug, alles werkt perfect.
Twinny op de Fabia aangesloten en het is weer kerstmis.

Wat me nog te binnen schoot is dat ik juni een achteruitrijcamera van Ome Ali heb geïnstalleerd.
Na installatie geen problemen ondervonden in de weergave op de monitor, en geen storing in verlichting.
Systeempje werd geleverd met een gelijkrichter, die niet is geïnstalleerd.
Met dat in het achterhoofd de Fabia op contact en versnelling in achteruit gezet.
Monitor geeft flikkerend beeld.
Het kan dus zijn, dat het achteruitrijsysteempje storing veroorzaakt in de kabelboom achter, en daardoor de aangekoppelde verlichting niet goed werkt.
Vandaag even op onderzoek.
 

spikehome

Forumguru
Had je nu led verlichting op je aanhanger?
Want de canbus met led verlichting aanhanger gaat niet altijd goed.
 

Hakar

Donateur
Nee @spikehome aanhanger heeft nog de ouderwetse peertjes.
Kentekenverlichting van de auto zijn leds, mede doordat achteruitrijcamera is ingebouwd op de plaats van de linker kentekenverlichting.
Rechts ook ledje in gestopt voor een zelfde lichtbeeld.
 

Space_NL

Senior Member
Als je het ook hebt met de twinny van de buurman .... dan zit het in de Fabia en niet in de aanhanger.

Nu alleen nog uitzoeken waar :-)
 

Hakar

Donateur
Let's shake hands, dat was ook mijn conclusie.
Heb inmiddels het gelijkrichtertje van de camera er tussen geplaatst, en goede hoop werd direct de grond weer ingeboord.
Nog steeds een kerstboom verlichting.
Binnenbekleding achter links inmiddels losgehaald om te kijken of daar alle kabels voor de contactdoos van de trekhaak vandaan komen.
Tevens de schroeven en moeren van de contactdoos in de kruipolie gespoten, want die zitten na zoveel jaren natuurlijk vastgerot.
 

Space_NL

Senior Member
Controleer in elk geval de massa van de aanhanger stekker eens goed. Bij mij O1 is die ook eens los geweest, en dat gaf ook bijzondere problemen. Met een los draadje tussen mijn caravan en mijn trekhaak (dus extra massa aansluiting) ging het opeens wel weer goed..
 

Hakar

Donateur
Massadraad stekker aanhanger is goed, stekker en bedrading plus lampunits vervangen door nieuw.
Ga die optie extra draad eens uitproberen.
 

Hakar

Donateur
Even een quick link gemaakt door een startkabel op een blank massapunt van de trekstang en op een massapunt in de auto te verbinden.
Nieuw fenomeen.
Bij verlichting ingeschakeld, en de alarmlichten brandt wel het licht op de aanhanger, maar de alarmlichten knipperen niet.
Na een poosje gaat dan het rechter knipperlicht op de aanhanger mee knipperen, terwijl gelijktijdig op de auto het linker knipperlicht voor en achter uit gaan.
Tevens knipperen de gewone achterlichten op de aanhanger mee met het knipperlicht.

Wat verder opvalt is dat zowel met als zonder extra verbinding de alarmlichten zwakker knipperen dan wanneer ik de knipperlichten afzonderlijk laat knipperen.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Ben nog geen steek verder, maar kwam wel weer wat tegen.
Bij de achterlichtunit zijn (niet door mij) een blauw en een grijs draadje door middel van kabelschoentjes verbonden en afgeplakt met zwart isolatieband.
Tevens een los blauw en grijs draadje ook beide met zwart isolatieband afgeplakt.
Geen idee waar dit voor dient.Heb er wat foto's van gemaakt.

Blauw en grijs draadje niet verbonden en afgeplakt met zwart band
IMG-20190808-180904.jpg


Sticker van volgens mij de originele kabelboom
IMG-20190808-180843.jpg


Blauw en grijs draadje gekoppeld en afgeplakt met zwart band
IMG-20190808-180908.jpg



De stekker waar volgens mij de draden voor de contactdoos van de trekhaak vandaan komen.
IMG-20190808-180857.jpg


Het aan het grijze draadje gekoppelde blauwe draadje loopt de stekker in, terwijl het niet gekoppelde draadje de mantel ingaat die volgens mij naar de contactdoos van de trekhaak gaat.
IMG-20190808-180947.jpg


Uit andere topics begrijp ik dat er mogelijk ergens een aanhangermodule in de auto zou kunnen zitten.
Aan de linkerzijde ben ik zoiets niet tegengekomen.
Onder de rechter voorstoel zit ook niets, en achter de rechter bekleding van de kofferruimte heb ik nog niet gekeken.

Schroefjes van de contactdoos bij de trekhaak heb ik nog niet kunnen lossen, spul zit muurvast ook na een redelijke tijd in de kruipolie.
Is ook nog een mooi weg te zwenken plaat waar de contactdoos op zit, dus echt kracht zetten is er ook niet bij.
 

Hakar

Donateur
Contactdoos op de trekhaak nog niet kunnen demonteren, schroeven nog muurvast.
Moertjes lijken op de bevestigingsplaat van de contactloos te zijn gelast, zit geen enkele frictie op wanneer ik daar wat voor sleutel dan ook op zet.

Intussen door lezen kijken en uitsluiten redelijk kunnen vaststellen dat er geen aanhangermodule in de Fab zit.
Zekering nummer 57 is namelijk niet geplaatst, en deze zou die module moeten beveiligen.

Heb nog een paar opties, storing lijkt met enige zekerheid van de Fab te komen.
Contacten van de contactdoos controleren op doorgifte stroom per gebruiker.
Binnenbekleding van de gehele kofferruimte uitbouwen om aansluitingen links en rechts te checken, en eventueel een module te vinden.
Grof geschut en de moertjes aan de achterkant van de bevestigingsplaat met flex verwijderen om zo de contactdoos los te kunnen nemen en de aansluitingen te checken.
 

Renkie

Forumguru
Is er niet iemand lui geweest met het aansluiten van de trekhaak en hebben ze de "normale" verlichting L en R via 1 draad afgetapt?

Dat aftappen lijkt het draadje met tape verhaal te zijn. Zie je dat dan ook bij beide kanten? Er zou L en R wel iets afgetakt MOETEN zijn om beide knipperlichten te laten functioneren, ik ben alleen benieuwd of ze dat wel zo netjes gedaan hebben bij de normale verlichting.

Ik heb trouwens ook dergelijke problemen gehad met mijn trekhaak bij een oude Passat. Daar was alles wel goed aangesloten maar was de massa die vanaf het linker achterlicht naar het rechter achterlicht ging niet goed in de lichtunit gedrukt te zijn en kreeg je hetzelfde: 1 functie was nog goed maar deed je 2 of 3 dingen tegelijk (licht, rem en knipperlicht) dan had je een kerstboom.
 

Hakar

Donateur
@Renkie dat eerste en tweede over aansluiten en aftappen zou kunnen.
Om dat zeker te weten dus alsnog de bekleding er uit om aansluitingen te checken.
Bedankt voor die opmerking over de massa van de achterlicht units, je gaat er van uit dat wanneer het eens goed heeft gewerkt het altijd goed blijft werken.
 

hemi24

Forumguru
Hebben de blauwe en de grijze draad niet te maken met het onderbreken van de stroom naar het mistachterlicht bij gebruik van een aanhanger..?
 

Hakar

Donateur
Ben weer wat verder.
De doorlus stekkers bij de lampuntis maar eens bekeken.
In ieder geval zijn daar aan de rechterkant (passagier) twee draden in de draden aangesloten die ook de kabel van de trekhaak ingaan, de R.a.w. rechts, en achterlicht rechts.
Het blauwe aan het grijze draadje gekoppelde draadje komt van waarschijnlijk van het mistachterlicht.
Remlicht, linker achterlicht, r.a.w. links zijn ook via de doorlus stekker verbonden en gaan de kabel van de trekhaak in.
Massa is de bruine draad en is vanuit de kabel op massapunt carrosserie aangesloten.
Constante massa is afgetapt van de aansteker aan de rechterzijde achterin en gezekerd met een 15 amp zekering.
Opgeteld maakt dat 8 aansluitingen die de kabel in gaan, terwijl er maar 7 polen zijn.
Schroefjes willen nog steeds niet los, en moertjes zijn inderdaad gelast op de grondplaat van de contactdoos.

Om nu zeker te weten welke draden op de contactdoos de polen van verbinding voorzien moet de doos dus los.
Heb echter nog geen zin op de flex er op los te laten.....
 

Hakar

Donateur
@hemi24 ik sond net op het punt om aan de hand van een afvink lijstje nog maar eens door te lopen wat nu wel en wat nu niet reageert bij het inschakelen.
Maffe is dat het in het verleden wel goed heeft gewerkt, en nu een pain in the ass is geworden.
Ben ook driftig op zoek geweest naar een eventuele module, maar die zit er niet in.
Fabje is dus net de module dans ontsprongen.
En of montage gedaan is door een snelle garagist of een haas die een beun vangt is maar even de vraag, maar bepaalde dingetjes zoals de permanente stroomvoorziening zet ik toch wel mijn vraagtekens bij.
 

hemi24

Forumguru
7 uitgaande draden richting de stekkerdoos + 1 ingaande voor de spanningsverzorging van de module (afgezekerde draad van de aansteker rechts achterin...)

dat maakt er totaal 8 toch?


óf....

Je hebt een 7p stekkerdoos met switch voor de uischakeling van het mistachterlicht...
In dat geval zouden er 7 draden moeten zijn voor alle polen + 1 draad voor het doorlussen voor het mistachterlicht...
 
Bovenaan Onderaan