Verlaging set Octavia IV ?

Hallo
even een vraag wellicht is deze al een keer gesteld en beantwoord maar kon hem zo snel niet vinden
Gister op mijn vakantie adres (ongezien :() een Skoda Octavia combi 2.0 tdi style gekocht.
voorraad auto bij een Duitse Dealer. Auto wordt geleverd met 18 inch velgen nu wil ik de auto iets verlaging mij huidige skoda stond voor het mooie altijd iets te hoog, dit had ook te maken met de hulp veren!
De vraag is er al een verlagingssetje en wat is een goed adres om deze te laten monteren
Ik hoor jullie graag
 

JeSko

Forumguru
@Antera kan je hierin het beste helpen.

Wat ik weet is dat je met een setje Eibach veren het goedkoopste af bent, en een schroefset wat duurder is ( al valt dat in NL beter mee dan in België ).

Voordelen Eibach verlagingsveren

+ kunnen op standaard dempers als deze nog niet te oud zijn ( liefst onder 100.000 km), je kan ze ook monteren icm oudere dempers, maar een vakman als Antera zal je hierbij op voorhand verwittigen.

+ auto komt wat sportiever te staan, maar Skoda's staan zo off-road hoog, dat ze eigenlijk met 3cm verlagingsveren van Eibach pas zoals een normale auto gaan staan. Dus wil je een sportievere look dan standaard Skoda, is dit prima, wil je wat meer bruutheid, voldoen enkel veren niet.

+ goedkoopste van de twee opties, ca 200 euro in aankoop, dan nog wat montagekosten etc, maar daar helpt Antera je mee, die heeft een bedrijf gespecialiseerd in o.a. verlagingen.

+ progressieve veren, deze passen zich aan aan de auto zijn belasting, voor zoverre dat echt gaat, mijn ervaring is namelijk dat ze nogal stoterig kunnen zijn onderin.

Nadelen Eibach veren

- je zakt 3 cm, en je bent klaar, valt niks aan af te regelen.

- je bent er snel op uitgekeken, jij misschien niet maar in mijn geval wel, maar das persoonlijk.

- gedrag met OEM dempers is niet perfect, de auto rijd strakker, maar korte opwaardse opstoten verwerkt het onderstel niet goed meer vind ik, je krijgt telkens een soort "oempf" bij zachtjes ( of harder ) neerkomen na een drempel. Dit kan je oplossen door Bilstein dempers te monteren, maar dat kost je weer extra.

- OEM dempers verslijten wat sneller, al hoeft dat niet te betekenen dat ze geen leven meer mee gaan.

Voordelen schroefset

+ regelbaar in hoogte, duurdere ook in hardheid

+ erg mooi! Imo.

+ rijgedrag verbetert fel, of je hem nu heel laag of wat hoger zet, de auto rijd een stuk strakker - directer.

+ minder nare opstoten langs onder bij het nemen van drempels, logisch, want de set is compleet op elkaar ingespeeld.

+ staat dikker ( had ik dat al gezegd? ;) )

+ je maakt even onkosten maar alles onderin, dempers, veren, is nagelnieuw en good to go voor vele jaren. Wel minstens setje AP nemen, heb ik ook.

Nadelen schroefset

- ietwat duurder

- soms komt de versteldraad wel eens vast te zitten, met deze draad regel je de hoogte. Maar met goed onderhoud hoeft dit geen dingetje te zijn.


Ik ben zelf van 3 cm Eibach verlagingsveren naar Schroefset gegaan, en ik moet nooit nog enkel verlaginsveren hebben :)

Succes !
 

marco_b

Forumguru
Heb dit met interesse zitten lezen. en eerlijk gezegd is het een lang verhaal met weinig inhoud:

je zakt 3 cm, en je bent klaar, valt niks aan af te regelen.
- hoe vaak verstel je de schroefbare veren? Is volgens mij ook eenmalig of doe je het vaker?

je bent er snel op uitgekeken, jij misschien niet maar in mijn geval wel, maar das persoonlijk.
- wat bedoel je hiermee? Je bent uitgekeken op 35 mm verlaging? Wat maakt een schroefset anders? Die kun je 40 mm verlagen? Raak je daar niet op uitgekeken?

gedrag met OEM dempers is niet perfect, de auto rijd strakker, maar korte opwaardse opstoten verwerkt het onderstel niet goed meer vind ik, je krijgt telkens een soort "oempf" bij zachtjes ( of harder ) neerkomen na een drempel. Dit kan je oplossen door Bilstein dempers te monteren, maar dat kost je weer extra.
- veranderd dat door een schroefset te monteren?

OEM dempers verslijten wat sneller, al hoeft dat niet te betekenen dat ze geen leven meer mee gaan.
- idem. Veranderd dat door een schroefset te monteren

Voordelen schroefset
regelbaar in hoogte, duurdere ook in hardheid
- hoe vaak verander jij de hoogte?

erg mooi! Imo.
- wat is 35 mm verlaging met een schroefset anders dan 35 mm met een Einach verlaging?

rijgedrag verbetert fel, of je hem nu heel laag of wat hoger zet, de auto rijd een stuk strakker - directer.
- aantoonbaar?

minder nare opstoten langs onder bij het nemen van drempels, logisch, want de set is compleet op elkaar ingespeeld.
- aantoonbaar? Zijn hier testen van?

staat dikker ( had ik dat al gezegd? ;) )
- had je gezegd, maar wat staat dikker? Meer dan 35 mm verlagen? Wat zijn dan de voor- en nadelen?
 

JeSko

Forumguru
@marco_b

Ik moet hem zowiezo jaarlijks verstellen, voor de keuring, ik lig nu lager dan wat wettelijk mag. Hoe vaak verstel je een schroefset hangt van de gebruiker af, de ene sleutelt er vaker aan dan de andere, het gaat erom dat ALS je hem om wat voor reden dan ook lager of hoger wilt, je dat kan regelen, bij een vaste set gaat dat niet.

Een schroefset kan je veel verder verlagen dan 40 mm, mijne tot 7.25 ongeveer, groot verschil natuurlijk met 3-4 cm veren. Ultra low sets gaan zelfs nog lager.

Korte stoten veranderen zeker met schroefset tegenover verlaginsveren, verlagingsveren zitten vaak op de oem dempers, of in het beste geval op betere Bilstein dempers, een schroefset heeft aangepaste dempers die veel beter omgaan met de kortere schroefset veren, die werken gewoon beter samen aangezien ze letterlijk voor en met elkaar ontwikkeld en gemaakt werden. Daarom heet het ook een SchroefSET.

Je OEM dempers zullen niet sneller verslijten nadat je een schroefset hebt gemonteerd, die OEM dempers liggen dan namelijk opgeborgen of staan te koop op Ebay ;)

Het betere rijgedrag aantoonbaar? Ik zou zeggen rijd eens mee met iemand op schroefset, of nog beter vraag eens aan iemand met een auto op schroefset of je ermee mag rijden, de auto stuurt veel strakker in de bochten, niet voor niets liggen professionele racewagens laag op verstelbare dempers. Ik kan het hier niet bewijzen voor je, nogal lastig in tekst, maar er zijn genoeg ervaringen hier die mijn mening en gevoel zullen beamen, tevens ook in de racewereld.

Mindere nare opstoten is wederom hetzelfde verhaal, je kan het navragen aan honderden mensen die met enkel verlaginsveren en met schroefset gereden hebben, zowel hier op het forum als elders in de tuningscene. Maar alles komt weer terug op die goede communicatie tussen de aangepaste sportdempers op een schroefset met de daarmee ontwikkelde veren, vs de mindere communicatie van standaard dempers met kortere veren, kortere veren waarop deze standaard dempers niet 100% ontwikkeld zijn.

Staat dikker is een mening, dat geef ik ook aan, de ene vind van wel de andere van niet.

Eigenlijk leg ik wel degelijk alles uit in die reactie, en onderbouw ik wat ik aangeef, hopelijk begrijp je nu wat ik zeg.
 
Laatst bewerkt:

marco_b

Forumguru
@JeSko

dank voor antwoord. Het was mij niet duidelijk dat je de auto nog verder hebt verlaagd dan de genoemde 35 mm (en wanneer ik het nu teruglees kan ik het er wel uit opmaken). Zou je beide wagens (1 met schroefset en 1 met verlagingsveren) 35 mm lager zetten dan verwacht ik niet dat er veel verschil in rijgedrag zal zitten. Ik snap dat de auto nog strakker gaat sturen wanneer je deze nog lager zet. Als ik dan ook beide berichten doorlees dan denk ik dat het vergelijk met name wordt gemaakt tussen een auto die 35 mm lager bij de grond staat met een auto die (bijv) 60 mm bij de grond staat. En dan snap ik je verhaal volkomen! :thumbsup:

Zelf ben ik geen type die een paar keer per jaar zijn auto lager of hoger zal zetten. Zie dan geen toegevoegde waarde in een schroefset.

Heb naast de zakelijke auto nog een hobby auto die (met verlagingsveren) 35 mm lager bij het asfalt staat. Met de regelbare schokdempers kan ik het karakter nog aanpassen. Dus ook hier geen schroefset.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan