Verkeersbord herkenning

Ik heb sinds kort een Octavia FL3, met het travel pakket. Nu zit daar ook verkeersbordherkenning bij, maar de faal-rate is nu wel erg hoog, in 90% van de gevallen zit hij er naast.

Blijkbaar staat het niet goed in het kaart materiaal, en wanneer je een leesbaar snelheidsbord voorbij rijdt past hij de waarde niet aan. Enig idee ?? Of zijn er mensen die hetzelfde hebben ?
 

Rickm

Senior Member
De herkenning gaat bij mij over het algemeen wel goed. Soms wordt er een bord gemist. Alleen op autowegen gaat het niet goed, er wordt consequent aangegeven dat je er 80 mag i.p.v. 100.

Het kaartmateriaal zou er niets mee te maken moeten hebben, wat de camera ziet/herkent is leidend.

Ik heb overigens wel een pre-facelift. Weet zo niet of dat een ander systeem is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het kaartmateriaal zou er niets mee te maken moeten hebben, wat de camera ziet/herkent is leidend.
Moet er wel iets te zien of te herkennen zijn...
Verkeersbordherkenning vind ik trouwens een beetje te groots geformuleerd, even aannemend dat de systemen van Skoda en Seat niet fundamenteel van elkaar verschillen. Naar mijn recente ervaring met het MediasysteemPlus van Seat (met de meest recente update) worden alleen de aangegeven maximum snelheden herkend en de "einde"-borden. Parkeer- en inhaalverboden heb ik nog niet teruggezien in het scherm...

En ook met die maximumsnelheden gaat het niet altijd goed, met name niet bij snelheidszones. Rij ik een 60 km zone binnen, dan ziet hijdat wel maar dan zijn er na de eerstvolgende zijweg 2 mogelijkheden: ofwel hij schiet weer naar 80, ofwel hij geeft opeens 50 aan voor de rest van de zone. Dat laatste is helemaal vreemd, want aangegeven 50km-zones buiten de bebouwde kom bestaan helemaal nergens in Nederland! En inderdaad, op provinciale 100km wegen blijft hij hardnekkig 80 aangeven. Het bord Autoweg wordt blijkbaar niet herkend en de groene middenstreep ook niet.
Kortom, je hebt er niks aan want je kunt er niet op vertrouwen.
 

Rickm

Senior Member
Moet er wel iets te zien of te herkennen zijn...

Ik heb niet het idee dat het systeem teruggrijpt op informatie uit de kaartdatabase, als er geen borden worden herkend.
Er wordt dan gewoon het laatst herkende bord weergegeven. Met de verkeersbordenherkenning uit, wordt namelijk gewoon 100 km/h aangegeven op autowegen.
Het lijkt er inderdaad op dat het bord 'autoweg' niet wordt herkend, of dat daar tenminste niet uit wordt afgeleid dat je dan 100 km/h mag.

Naast de snelheidslimiet zie ik ook wel eens een inhaalverbod staan, maar heb eigenlijk nog niet goed opgelet of dat consequent wordt herkend. Ook herkent het systeem dat er sprake is van een limiet die op bepaalde momenten van de dag geldt (bijv. 120 km/h tussen 06.00 en 19.00 uur), maar is vervolgens niet zo slim om dat na 19.00 uur te negeren.

Al met al ben ik het met je eens dat je er te weinig op kunt vertrouwen.
 

hemi24

Forumguru
Het systeem bij Peugeot heeft dezelfde kuren: zodra max snelheid op een vierkant of rechthoekig bord staat, blijkt waarnemen behoorlijk moeilijk te zijn...

Vaak komt het ook voor dat een bord wel wordt gelezen en correct wordt weergegeven, maar dat na korte tijd toch weer wordt teruggevallen op de snelheid die in de kaartdata staat. Vooral heel irritant bij tijdelijke snelheidsbeperkingen over langere afstand bij wegwerkzaamheden.
 

Rofffel

Forumguru
zodra max snelheid op een vierkant of rechthoekig bord staat, blijkt waarnemen behoorlijk moeilijk te zijn...

Ik neem aan dat dit in BE is? In NLD bestaan geen vierkante/rechthoekige borden met maximum snelheid. Advies snelheid wel maar dat vind ik toch 9/10x niet nodig, om me daar aan te houden. Maar dat is persoonlijk.
 

hemi24

Forumguru
@Rofffel : Misschien toch eens wat beter opletten?!?

Stuk voor stuk borden waar het camerasysteem vaak niet mee uit de voeten lijkt te kunnen...

anwb%3Aw760


m1myxubwceaa.jpg


Schermafbeelding-2011-04-18-om-10.15.48.png
 
De herkenning gaat bij mij over het algemeen wel goed. Soms wordt er een bord gemist. Alleen op autowegen gaat het niet goed, er wordt consequent aangegeven dat je er 80 mag i.p.v. 100.
Ik rij veel op autowegen (N wegen) en inderdaad wordt daar consequent aangegeven dat ik maar 80 mag. Maar ook wegwerkzaamheden waar duidelijk een bord 30 staat wordt niet weergegeven.
 
En ook met die maximumsnelheden gaat het niet altijd goed, met name niet bij snelheidszones. Rij ik een 60 km zone binnen, dan ziet hijdat wel maar dan zijn er na de eerstvolgende zijweg 2 mogelijkheden: ofwel hij schiet weer naar 80, ofwel hij geeft opeens 50 aan voor de rest van de zone. Dat laatste is helemaal vreemd, want aangegeven 50km-zones buiten de bebouwde kom bestaan helemaal nergens in Nederland! En inderdaad, op provinciale 100km wegen blijft hij hardnekkig 80 aangeven. Het bord Autoweg wordt blijkbaar niet herkend en de groene middenstreep ook niet.
Kortom, je hebt er niks aan want je kunt er niet op vertrouwen.
Ik denk dat dit is wat ik mee maak. Maar heb ook het gevoel dat hij juist in de database kijkt en dat leidend maakt.

Maar ik heb nog nooit gezien dàt hij iets herkend. Bijv. weg werkzaamheden en een verspringing op het scherm. Stomme is dat als je je er aan ergert je er ook nog meer op let. Zorgt er wel voor dat je meer naar de snelheidsborden kijkt :pardon:
 

hemi24

Forumguru
@Skodahhh : Het lijkt erop dat jouw systeem wel heel snel terugvalt op de gegevens uit de database van het kaartmateriaal, wellicht heb je niet de meest recente kaart geïnstalleerd? (Voor zover je die al up-to-date mag noemen).
Toevallig heb je niet een waarde van 80 km/h ingegeven bij Aanhangwagenherkenning..?

In de handleiding staat trouwens ook duidelijk:

De informatie van de sensor wordt aangevuld met informatie uit het infotainmentnavigatiesysteem. Daarom kunnen verkeerstekens met snelheidsgeboden ook op weggedeelten zonder verkeerstekens worden weergegeven.
 
Laatst bewerkt:

Michel

Forumguru
Bij mij herkent het systeem de borden over het algemeen wel goed. Als er een wegopbreking is en bijvoorbeeld een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt, dan geeft hij dat ook weer. Wel gaat hij in de fout op sommige N wegen in de fout.
Inhaalverboden geeft hij ook goed weer.

En sinds de laatste update van het navigatiesysteem laat hij bij mij op trajecten waarop overdag een andere snelheid geldt dan 's avonds nu een vorm van een klokje zien om aan te geven dat er verschillende snelheden gelden, afhankelijk van het moment van de dag. Helaas geeft hij dan niet aan tussen welke tijdstippen die snelheden gelden.
 

hemi24

Forumguru
En sinds de laatste update van het navigatiesysteem laat hij bij mij op trajecten waarop overdag een andere snelheid geldt dan 's avonds nu een vorm van een klokje zien om aan te geven dat er verschillende snelheden gelden, afhankelijk van het moment van de dag. Helaas geeft hij dan niet aan tussen welke tijdstippen die snelheden gelden.

Die info zat twee jaar terug toch al in de kaartgegevens verwerkt?!?
Staat al sinds 2014 in de brochure van de Golf... En op de A28 liet mijn Golf zonder camera dit al zien op het navigatiescherm...

upload_2018-9-18_8-57-4.jpeg
 

deusjevo

Forumguru
Het Nissan Safety Shield in mijn huidige Qashqai werkt heel goed kan ik zeggen.
Geeft in eerste instantie de snelheden aan die hij uit de navigatie database haalt en wordt indien nodig overruled door de actuele verkeersborden.
Het werkt echt zeer goed, zelfs bij onderborden met “van - tot tijden” wordt er een symbooltje met het onderbord weergegeven.
Vierkante borden zijn ook geen probleem.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar is vervolgens niet zo slim om dat na 19.00 uur te negeren.
Dat is niet zo vreemd als je ervan uitgaat dat het wel de grote 30, 50, 60, 80, etc. getallen herkent, maar geen onderborden kan lezen die aanvullende informatie bevatten. Mijn VAG-systeem uit 2017 met de kaart van mei 2018 is blijkbaar nog niet zo ver.
 

Rofffel

Forumguru
Pakt het systeem deze niet omdat er een vlak omheen zit? Dat zou wel slecht zijn.
Ik moet idd maar eens beter op gaan letten :D
 

B.Stuurder

Forumguru
Het is wat mij betreft het meest waardeloze systeem in de auto. Ik heb overigens wel gehad dat de aanduiding van de verkeersbordherkenning verschilde van de informatie op de kaart van het navigatiesysteem, dus in hoeverre er info daaruit wordt gebruikt weet ik niet.
De zones waar tussen 19.00 en 06.00 uur 130 en anders 100 mag worden gereden, wordt aangegeven met twee snelheids-verbodsborden voor beide snelheden, zodat je weet dat dit zo'n zone is.
Wat gevaarlijk is, is dat ik vaker heb gehad dat je bijvoorbeeld 70 mag, maar dat het systeem aangeeft dat je 100 mag of zelfs 130! in het laatste geval ben je wel je rijbewijs kwijt als je wordt aangehouden. Blijkbaar wil het lezen niet zo lukken in sommige gevallen.
Ik doe in elk geval niks meer met de info die het systeem geeft en let liever zelf op.
 
Ik vind dat het gewoon hoort te werken als geadverteerd, en anders moeten ze het repareren. Zo'n pakket waar dat in zit is nou niet bepaald gratis. De tijdelijke Kia Optima SW die ik hiervoor had werkte het gewoon in 99% van de gevallen, dus lijkt me geen rocketscience om het goed te krijgen.
 
Bovenaan Onderaan