Vering/Schokdemping Octavia 1

Goedendag,

Ik dacht, ik maak eens een account aan om wat vragen te stellen, blijk ik er al een te hebben!

Ik heb dus recent (maandje geleden nu) een Octavia 1 gekocht uit 2004 (2.0 8v :) ), gelijk gezeik natuurlijk (motormanagement lampje brand, en trilling in de stoel(en)) maar gelukkig word dit opgelost door de verkoper (eerst zien, dan geloven, maar ik heb wel vertrouwen in hem)

Maar nu heb ik een vraag over de demping/vering, ik vind die echt kneiterhard/slecht. Zou het kunnen dat de schokdempers hun beste tijd gehad hebben? Ik heb vanmiddag getest met indrukken maar ik vind het nogal lastig om a.d.h daarvan te bepalen of die stuk is. Met name op klinkertegelwegen krijg ik behoorlijke pijn in mijn rug door dat achterlijke gedreun :(

Verder is de Octavia wel een leuke auto hoor, begrijp mij niet verkeerd, ik houd van die ouderwetsche Oostblok look van die auto voel mij net een echte oostblokker als ik er mee rijd.

Met vriendelijke groet,

Verplicht.
 

brepus13

Forumguru
Ik zou zeggen dat versleten schokbrekers juist tegenovergesteld gedrag veroorzaken: deinen en na schommelen

wellicht worden ze hard als je lang genoeg met lekkende dempers rond blijft rijden.

ik zou je schokbrekers en veren eens bekijken op lekkage. ( als ze lekken zijn ze vies en vettig )

vervangen is geen rocket science en als je het zelf kan ben je voor een paar 100€ klaar aan materiaal.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb er twee gehad, beide van 2003: een 1.9TDI Elegance en een 1.8T RS. Die laatste was iets harder geveerd, maar nog steeds comfortabel zat. Het blijft altijd subjectief, misschien kom je net uit een Citroën bijv. Maar ik herken jouw klachten in ieder geval niet voor een O1. Overigens reed de TDI toen hij met 400.000km uit de familie verdween nog rond met originele veren en dempers - en verder was ook vrijwel alles nog origineel :D
 
Subjectief, tja, het is moeilijk inderdaad om vanachter een scherm te zeggen. Ik heb in het verleden een E klasse gehad (W211) maar ook een Seat toledo 1.6 sport, en die Seat vond ik altijd prettig rijden. Daar heb ik wel later de achterdempers van laten vervangen, maar dat was vanwege het terugdeinen na een drempel, niet vanwege oncomfortabel rijden ofzo. Voor mijn werk in het verleden ook verschillende auto's/busjes gehad. Waaronder ook een Octavia 2 1.9tdi, daar weet ik nog van dat ik de stoelen te hard vond, maar echt pijn in mijn rug had ik volgens mij er niet van.

Het betreft hier trouwens ook een Elegance versie, of er in het verleden andere dempers/verlaging op is gezet weet ik niet. Wat verlaging betreft, hij oogt gewoon de normale hoogte. Het deinen komt mij wel bekend voor, maar alleen bij bijvoorbeeld een diepe kuil in de weg. Vandaar mijn conclusie van dempers, als ze helemaal week zijn word het denk ik ook hard omdat hij telkens tever door zakt ofzo?

Ik denk dat ik eerst maar moet afwachten w.b.t het verhelpen van de trilling en de lambdasonde (daar ging het motormanagementlampje op aan volgens de garage) Misschien dat het daar in scheelt, trillen kan ook veroorzaakt worden door defecte rubbers e.d volgens de garage. Maar ik hoop iniedergeval dat dát verholpen word, want dan rijd het iniedergeval op de snelweg zoals het hoort.

Ik had het idee om deze auto naar verloop van tijd (zeg in Juni) in te ruilen op iets anders, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. Dus ik hoop dat dit makkelijk is op te lossen. Maandag (1 Februari) gaat hij naar de garage en dan ga ik hopelijk verbetering zien.
 
Kan die auto in het verleden verlaagd zijn, of op enige manier andere/zwaardere veren gekregen hebben?
Je meldt niet uit welke omgeving je komt, maar wellicht eens bij @Antera (nabij Breda) langsgaan,
hij rijdt ook met een O1 (of heeft dat lang gedaan) en heeft zeker kennis van de veren onder de diverse types.

Ik woon in Zaandam, dus Breda is wel wat ver. Is Antera een garagehouder o.i.d?
 

Antera

Donateur
Maar nu heb ik een vraag over de demping/vering, ik vind die echt kneiterhard/slecht. Zou het kunnen dat de schokdempers hun beste tijd gehad hebben? Ik heb vanmiddag getest met indrukken maar ik vind het nogal lastig om a.d.h daarvan te bepalen of die stuk is......

Lastig om te oordelen wat de oorzaak is. Het kan zijn dat hij verlaagd is maar kan ook andeer zaken hebben. Als ik jouw zo hoor lijkt hij met een sportonderstel afgeveerd te zijn want een normale versie is zeker niet stug. Ik zou eens onder de auto duiken en foto's maken van de dempers en veren aan de voor en achterzijde en die hier plaatsen. Dan kan ik eens kijken of ik kan zien of dit nog het originele onderstel is of niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

turboturbo

Forumguru
Bijzondere observatie! Ik heb destijds een aantal Octavia 1 occasions proef gereden en mij is vooral de slappe wegligging bij gebleven. Sommigen hadden ook sterk versleten schokdempers. De mijne lijkt oke (want deint niet na) maar is zeker slap en drempels moet ik heel zacht nemen. De bumper ligt bij de O1 ook nog eens erg laag bij de grond omdat de auto een beetje voorover helt/leunt....

Benieuwd wat de garage vindt. Misschien zit er toch een (slecht) aftermarket schroefsetje onder die bijv. weer op normale hoogte is gezet bij de verkoop/inruil van de wagen (ik gok eens wat)?
 
Hallo, even een terugkoppeling. De auto is bij de garage geweest, enkel konden ze het trillen niet oplossen (garantie dus ws geen zin in) wel werd er gezegd dat er een nieuwe katalysator onder is gekomen (motormanagement lampje brandde en was iets met kat/lambdasonde) Lampje is uit nu.

Dus ik denk dat ik voor het oplossen van het trillen maar bij mijn eigen garage terecht moet.. Beetje jammer, zal wel iets duurs zijn wat uiteraard verzwegen is. Ook zo stom dat ik bij een proefrit zoiets nooit merk.. Maarja, auto was ook aangeschaft omdat ik autoloos was op dat moment, en dus snel iets anders nodig had. Want geen auto hebben is gewoonweg ruk..

Hij trilt dus nog steeds in de stoel, en dat is bij 50/60km/h al merkbaar. 2 van de voorste velgen hebben stoeprand schade, maar het lijkt mij niet daar aan te liggen. Want dan zou het de achterste velgen moeten zijn toch? Ze zijn wel volgehangen met lood door de garage in een poging het trillen te verhelpen..

Kan het in de motor zitten? Want stationair zie je de naald wel héél lichtjes bewegen met heel kleine schokjes. Ik denk dan aan motorsteun o.i.d de auto trilt ook bij ingetrapt koppelingspedaal/in zijn vrij..

Ik wil niet superveel geld eraan uitgeven, aangezien het een vrij goedkope auto is/was. Vooral omdat ik geen trek heb aan geld uitgeven voor niks (duur onderdeel vervangen en nog geen stap verder)

Maar ik vind het verder wel een leuke auto, dus zou het wel leuk vinden als ik hem goed kan krijgen=trillingsvrij) Anders moet ik van de Zomer wéér voor een andere auto kijken.. En ik heb geen zin in steeds wisselen, wil gewoon een goede auto en die weer een jaar of 5 houden..

Ohja, het is een 2.0 8v uit 2004 met +- 218k op de teller. Als dat uitmaakt.
 

PizzaPieter

Forumguru
Hier de 'tril-in-stoel-ervarings-expert' (en daar hoef je niet jaloers op te zijn).

Ik voelde het bij mijn B5 heel licht, bij mijn O3 heel erg en bij mijn Leon óók. Zou bijna denken dat het een product eigenschap is voor mensen die erg (trillings) gevoelig zijn en die beter onafhankelijk wielophanging kunnen kiezen volgende keer.

Vervangen van de wiellagers hielp iets bij de O3 (ik zie dat Winparts de prijs aardig gedropt t.o.v. vorige keer, nu redelijk Duitse eBay prijzen), maar hebben t er nooit uitgekregen. Leon zelfde verhaal, al zijn daar de lagers nog niet vervangen. Alle banden vernieuwd, 4x gebalanceerd en rondom velgendans gehad. Nog altijd lijkt het van rechtsachter te komen.
Bijna bij elke snelheid te voelen (ook stapvoets) maar overheersend rond 55kmu.

Succes. Als je het gevonden hebt....TELL ME!
 
Shit.. Lijkt erop dat ik toch maar een Mercedes o.i.d moet aanschaffen.. Of misschien een Lexus.. Zo raar, bij mijn Seat toledo (uit 2000) had ik geen last van trillen..

Bij deze Skoda komt de temp ook niet naar 90 (tenzij je stilstaat) Ik breng hem terzijnertijd wel eens naar de garage om te kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
De koelvloeistof-temperatuur komt niet op.90 graden? Dat is wel heel raar, vraag me af of de sensor daarvan dan wel goed is.
Dat, of je hebt de meest efficiente ICE die er bestaat, die blijft zó koel! :geek:
 
Hallo, ik ga maandag weer naar de garage voor het laten balanceren van de banden bij mijn vaste garage (gaat helaas wel weer kosten) maar ik heb echt het idee dat het aan de schokbrekers ligt, lijkt mij dat die ook trilling kunnen veroorzaken (ook volgens bepaalde websites) en ik krijg gewoon enorme last van mijn rug.

Als je bijv door een kuiltje heen rijd met 1 wiel, lijkt het alsof je wiel gelijk in dat kuiltje valt. Terwijl dat niet zo hoort te zijn (moeilijk uit te leggen) ik ga dit nog even duidelijk maken. Maar hij gelooft er zelf niet direct in (heb hem alleen telefonisch gesproken, ik daag hem uit ermee te rijden) maar als hij er geen tijd voor/geen zin in heeft ga ik even naar de lokale Kwikfit, die doen gratis testen van schokdempers.

Want zelf testen kan ik wel doen, maar ik kan niet goed oordelen, ik heb alleen deze auto en niet iets anders om mee te vergelijken.

Ik hoop dat het alleen de voorste zijn, maar alle 4 zou kunnen. Ik weet wel dat ik nooit meer een auto bij een of andere handelaar vandaan haal.

Waarschijnlijk wou de vorige eigenaar geen geld meer eraan spenderen, distr riem was in Feb 2020 vervangen en ws kreeg hij schokdempers als advies ofzo.

Ik gok dat vervangen van 4 schokbrekers (merk Monroe) rond de €600,00 gaat kosten, zit ik dan in het juiste tarief of is het meer/minder?
 
2.0 8v. Denk thermostaat, staan ze bekend om. Waar ze ook om bekend staan is olie verbruik en jawel het bekende gele motormanagment lampje.
 
Kijk even op bv winparts dan dan weet je ene beetje wat ze gaan kosten als je ze zelf aanschaft.

Ik zie inderdaad een behoorlijke uitloop aan prijzen, van €18 voor een achterdemper tot bijna €200 euro voor een Koni oliedruk voordemper. Ik heb ook gehoord van Kayaba (en zag die er ook bijstaan) schijnt een goed merk te zijn, ook omdat het Japans is.

Maakt het nu veel uit welke ik neem, is er een merk dat onder een Octavia elegance 'hoort'? Want ik ben nu van plan om dan maar de gemiddelde te nemen.

Als ik een beetje snel reken zou ik voor een set Kayaba schokbrekers €250 euro kwijt zijn.
 

PizzaPieter

Forumguru
Iedereen hier is lyrisch op bilstein.

B5 is gewoon B6 is wat stugger.

Ik vind B6 té stug, maar dat is erg persoonlijk.

B5 is degene die gelijk is aan de originele. Uiteraard rekening houden dat een nieuwe veel beter dempt dan een ouwe.
 
Bovenaan Onderaan