Verhoogd stationair toerental 1.6TDI

Goedemiddag,

Sinds enige tijd doet zich een merkwaardig verschijnsel voor bij onze Skoda Octavia Combi (bwjr 2013, 1.6 TDi, 133.000 km).

Bij -met name een koude- start kan je soms de motor pas starten als deze voorgegloeid heeft. Dat duurt zo'n 5 tot 10 seconden en dan slaat hij -meteen- aan. Stationaire loop is dan wel regelmatig (en som sverhoogd, zie verder)
Koude start of niet, daarnaast is het stationair toerental soms redelijk verhoogd: ong. 1050 rpm ipv 750 rpm. Het toerental zakt niet als de motor warmer wordt. Soms is er ook een verhoogd toerental bij 'warme' start (dat wil zeggen, de temperatuurmeter van de koelvloeistof staat dan bijv. net voorbij de 50 graden).
Airco aan of uit bij starten maakt niet uit, evenals andere stroomverbruikers. Buitentemperatuur maakt ook niet uit, rond het vriespunt of rond de 10 graden Celsius, verschijnsel is er.

Uitlezen bij de dealer leverde niets op. Ik ben benieuwd of dit een ongewoon verschijnsel is en wat er dan aan mankeert (ik heb nog 1,5 week BOVAG...;) )
 
Dag Bakkertje,

Dank voor je reactie. Ik vergat te vermelden dat de auto 'normaal gebruikt wordt', er wordt 2x in de week een rit van in totaal 100 km gemaakt, 50 km naar werk, 50 km naar huis), regenereert de auto dan niet tijdens zo'n snelwegrit? Dat lijkt me logischer...
Want dat betekent dat de auto na ong. 2 weken en zo'n 500 km verder nog steeds aan het regenereren is?
En waarom konden ze dat bij de dealer niet vertellen? (Het zou kunnen hoor, maar zo'n simpele verklaring zou een beetje dealer toch ook kunnen geven?)
 

Canon-Eye

Forumguru
Hij zal sowieso toch niet direct na een koude start gaan regenereren? Ik weet niet beter dan dat hij daarvoor eerst (flink) op temperatuur moet zijn?
 

Huibdos

Senior Member
De mijne 1.6 TDI uit 2012 loopt ook sinds een maand 1000 toeren stationair.
Zeer zeker niet om te regenereren! (dat weet ik zeker) Als ik hem uit en aan zet even 850 dan weer 1000.
Als hij warm is nog steeds 1000. hmm
Nou dan slaat hij tenminste niet af.
en ook al sta ik niet lang stil, ik vind het niet prettig klinken.

Toevoeging 15 dec:
Vandaag een langer stuk gereden (na veel korte stukjes de afgelopen weken) motor was lekker warm, stationair lag weer normaal 800+ toeren.
Probleem opgelost (of bestond niet bij mij).

Toevoeging 21 dec:
Vandaag gestart, buitentemp. 11 graden, 800+ toeren. Alles normaal dus...
 
Laatst bewerkt:
Hallo Hemi,

Nee, niet ontsjoemeld. Heb wel recent een brief gekregen, maar nog niets mee gedaan. Zou een update/ontsjoemeling effect hebben?
 

hemi24

Forumguru
Zou kunnen, maar verhoogd toerental is meestal het gevolg van een regeneratie van het roetfilter.

Naar het schijnt regenereren ontsjoemelde TDI's vaker dan voorheen, vandaar mijn wilde gok...
 

Bakkertje

Forumguru
De mijne doet het de laatste tijd ook meer dan voorheen, ik heb een 120 PK 1.6 TDI en zover ik weet hoeft die niet ontsjoemeld te worden.
Nu rijdt mijn auto de laatste tijd minder lange afstanden dan voorheen en is het maar even zo. Hij stinkt daar ook nog eens bij trwoues (alsof je achter een hele oude diesel rijdt).
 
@Bakkertje, dat klopt, van die geur. Als je hem koud start vind ik dat hij behoorlijk ruikt, echt een roetlucht zeg maar. Bij vorige auto Volvo V50 1.6D had dat niet. En nooit gehad ook...
 

Bakkertje

Forumguru
regenereren is om je partikelfilter schoon te branden, ik kan me zomaar voorstellen dat tussen nu en de Volvo v50 1.6D er het nodige aan milieu-eisen is veranderd.
Bij mijn vorige diesels had ik er ook geen (of veel minder) "last" van. Hiervoor een 1.6 TDI (uit 2011) en een 1.9 TDI gehad (uit 2008).
 

Gbn

Actief lid
ik meen mij te herinneren dat bij de oudere generatie 1.9 TDI's met VP (Verdeler Pomp), als de koelvloeistof sensor niet meer in orde was, die ook een verhoogd toerental kreeg.

Ik weet dat de moderne generaties het toerental op 1000 toeren zetten bij extra snel verwarmen ivm regeneren.

Gerard
 

vaggie

Lid
Mijn ervaring is dat bij koude start het stationair toerental ook op ca. 1050 zit als de buitentemperatuur onder de 5 gr. ligt. Totdat de motor is opgewarmd boven de 60 Gr.

Gr,
Vaggie
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik zal er eens op letten, maar tot nu toe is me niks vreemds opgevallen bij het starten (O2C, 1.6TDi, bouwjaar 2011, 257000km). Voorgloeien moet altijd, regelt ie zelf, maar duurt nooit meer (bij rond de 0 graden, zoals de laatste paar dagen) dan een seconde of twee, zeker geen 10 of 15. Toerental is lastig, de mijne loopt eigenlijk nooit stationair, starten, rustig wegrijden, en tegen de tijd dat ik een stoplicht tegenkom is ie best al wel wat opgewarmd. Dit was overigens ook allemaal zo toen de auto nieuw was.

De mijne is overigens wel ontsjoemeld, zo'n 20.000km geleden. Ik heb het idee dat wat @hemi24 zegt, na ontsjoemelen vaker roetfilterregeneratie, klopt, maar dat is een gevoel, de auto geeft het niet aan met een lampje of zo. Ik denk, maar weet niet zeker, dat ie op de snelweg net wat vaker een korte periode iets meer verbruikt dan voor het ontsjoemelen. Niet vaak, maar wel iets vaker dan voorheen. Totale brandstofverbruik, gemeten aan de pomp, is niet veranderd. Ook heb ik sinds het ontsjoemelen twee keer gehad (na een vrij rustige snelwegrit, max 100km/u) dat er na het uitschakelen van de motor nog ergens een fan een tijdje flink staat te draaien, 1, 2 minuten. In de 6 jaar voor het ontsjoemelen heb ik dat nooit gemerkt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Yep, dat dacht ik inderdaad al, vandaar dat ik het meldde. Het blijft wel een uitzondering bij mij, 3 keer in 20.000km, vermoedelijk omdat ik bijna alleen maar (snelweg) ritten heb van 70km. Kennelijk heeft ie toch voldoende tijd om tijdens dat soort ritten te regeneren. Maar voor het ontsjoemelen kan ik me niet herinneren dat het ooit voor gekomen is (en ik heb de auto nieuw gekocht, alle 257000km zelf gereden).
 

Canon-Eye

Forumguru
Het nadraaien van de fan heeft ook met het regenereren te maken
Dat lijkt een beetje op de mus=vogel, DUS vogel=mus redenering. ;)

Oftewel: als er geregenereerd wordt of zojuist is, dan zal de fan nadraaien - maar de fan kan ook even nadraaien als de boel om een andere reden wat heter is dan een bepaalde drempelwaarde, bv. net na een snelle snelwegrit, stevige beklimming of zo, terwijl er op dat moment geen sprake is van regeneratie.
Ik herken dit verschijnsel nog van mijn vorige auto, O2C 1.9TDI (2007) en ook van eerdere auto's, zowel benzine als diesel, waarbij er door afwezigheid van roetfilters helemaal niks te regenereren viel.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik refereer naar mijn eigen 1.6 TDI (120 pk) @Canon-Eye, die doet het ook na een kort stukje van huis naar de supermarkt in het dorp. De auto is dan verre van warm, het stationair toerental is gedurende die rit hoger (zo'n 1000 toeren) en als ik dan geparkeerd ben loopt de fan na.
 

Canon-Eye

Forumguru
Da's wel raar, ja. Regenereren kan niet als hij nog koud is, denk ik zo - zou bijna gaan vermoeden dat er een temperatuursensor van slag is?
 
Bovenaan Onderaan