Verhoging wegenbelasting per 1-1-2014

Vlaar032

Senior Member
Let op: ik heb wat cijfertjes binnen mbt MRB >=1/1/2014. Betreft bedragen in Euro per maand. Weten we alvast wat 2e hands de markt gaat overspoelen. Ik heb helaas niet de cijfers van de Fabia GreenLine dieselversies. Maar wel de Polo 1,2 TDI zal toch ongeveer gelijk zijn.

Voertuig Brandstof soort HSB tarief nu HSB vanaf jan 2014
Honda Civic 1.3 V-TEC 4D IMA HYBRID E van 0,00 naar 54,67
Lexus CT 200h 200H HYBRID LUXURY LINE 5D 100KW E van 0,00 naar 62,00
Renault Mégane ENERGY dCi 110 STOP & START ECO2 GT-Line 5D 81kW D van 0,00 naar 97,33
Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comf.Line 5D 55kW D van 0,00 naar 74,33
Toyota Auris 1.8 Hybrid Execut. CVT-automaat 5D 100kW E van 0,00 naar 54,67
Peugeot 508 Sedan Blue Lease Prem HYbrid4 2.0 HDi 4D 147kW D van 0,00 naar 143,67
 

Bart1979

Actief lid
Voor de Fabia GL in Noord Brabant wordt het op basis van gewicht iets van 85 Euro per maand. Eenvoudig te berekenen via de website van de belastingdienst (er van uit gaande dat de belasting hetzelfde is als voor een diesel op dit moment met dat gewicht).
 

Vlaar032

Senior Member
Owja @Bart thx. het is ook idd provincie afhankelijk. De leasemij die dit doorgaf zit in prov. Flevoland.
 

Noord26

Forumguru
Dat zijn gewoon de standaard tarieven van MRB? Afhankelijk van je brandstofsoort, gewicht van de auto en welke provincie je woont.
 

peperskoda

Forumguru
Voor een Fabia GL ben je gemiddeld net zoveel kwijt als een Volvo V70 op benzine. GL rijders moeten zich niet af laten schrikken door de MRB. Wie een gemiddeld aantal kilometers per jaar rijdt haalt die meerkosten er via de brandstof wel weer uit...
 

Noord26

Forumguru
Moet je voor de gein eens kijken naar een 1550kg-1650kg diesel wat je per jaar betaald om in te mogen rijden.. :(

€1712,- om alleen voor de deur te mogen staan..
 

van_der_P

Senior Member
De GL ligt een klasse hoger dan de Polo scheelt een kleine €12,-- per maand. Gewicht Polo 1.2 TDI 1050 kg, Gewicht GL 1119 kg.
Een nieuwe auto is zowiezo duurder want daar is de afschrijving hoger van, dan van een exemplaar met wat ervaring.
Bij ongeveer 10.000 km ligt het omslagpunt en rij je minder dan zijn de meer kosten ook nog te overzien.
In mijn geval zijn de meer kosten per jaar, ik rij ongeveer 8000 km per jaar, maar €150,--
 

turboturbo

Forumguru
Dan zit je toch het beste met een Toyota Auris opgescheept, of een Honda Civic.... :geek:

@hieronder: mijn idee! :bloemen:
 

Gerke

Forumguru
Inderdaad ongeveer waar ik op rekende, plusminus 85 euro.
Kan ik wel mee leven op basis van 40000 per jaar.

Kan ik nog steeds gewwon boodschappen doen in Kleve-Kellen en toch nog steeds voordeliger uit zijn dan bij de supermarkten in NL :D
 

Vlaar032

Senior Member
Even een bankafschrift opgegraven: mijn 'oude' O2 op LPG doet momenteel Eur 77,= per maand. (prov Utrecht)
Km's 31000 per jaar. En @Gerke: Bocholt is naast Kleve ook leuk om af en toe boodschappen te doen...
 
Even een bankafschrift opgegraven: mijn 'oude' O2 op LPG doet momenteel Eur 77,= per maand. (prov Utrecht)
Km's 31000 per jaar. En @Gerke: Bocholt is naast Kleve ook leuk om af en toe boodschappen te doen...

Mijn O1 gewoon op benzine en nou niet echt een label A auto qua verbruik doet 59 euro per maand. En dat is in Zuid-holland.
 

Vlaar032

Senior Member
Aha bedankt Gerke...http://elponcho.de/ Ziet er goed uit. Daar kan ik met m'n vriendinnetje wel een keer heen! Op gas natuurlijk. Daar kan je op rijden, maar ook wel koken...:jaja:

PS over vriendin gesproken: wij "latten" zij woont in Sliedrecht, ik in Utrecht. Als je dat een jaartje hebt plus wat vakantieritjes, kom ik prive zo aan ongeveer 30.000 per jaar.

Mijn vriendin heeft een Kia Picanto maar daar wil ze niet meer ver mee rijden, sinds ze in de Skoda heeft gereden...Die herkent kwaliteit...:D
 

van_der_P

Senior Member
Mijn vriendin heeft een Kia Picanto maar daar wil ze niet meer ver mee rijden, sinds ze in de Skoda heeft gereden...Die herkent kwaliteit...:D
Dit is appels met peren vergelijk Een Octavia vergelijken met een Picanto.
En kwaliteit, 7 jaar garantie (kia) tegenover maar 2 jaar (Skoda). Zegt iets over het vertrouwen wat een merk heeft in zijn product.
 

Vlaar032

Senior Member
@Van_der_ P da's gewoon een commerciele binnenkomer zolang als dat de 'inkoopkosten van de verkoop' het volhouden bij de betreffende merken. Maar links-of rechtsom: de koper betaalt het toch zelf. En dat zegt wat over het bedrag wat overblijft voor het produkt...Ik koop m'n tweedehandsjes meestal 5 jr oud, betaal liever gewoon helemaal geen garantie, met in de deal nieuwe D-riem, trekhaak en hulpveren en het gaat eigenlijk altijd probleemloos.
Dat er verder wel ns remblokken op moeten of nieuwe remschijven weet ik van tevoren, da's slijtwerk en dat betaal je bij de andere merken ook gewoon.
 
Bovenaan Onderaan