Vergelijk Scala Versus Golf

Captain Hook

Forumguru
Ik las het vergelijk tussen o.a. de Golf en de Scala (beiden met hetzelfde motorblok)
https://www.autobild.de/artikel/ford-focus-mazda3-skoda-scala-vw-golf-test-15146295.html

En toen heb ik de foto's eens naast elkaar gezet:

Skoda-Scala-1200x800-ac687d75290e3373.jpg


versus:

VW-Golf-1200x800-306a8db29a781123.jpg



Waarbij de bovenste foto de Skoda is, en de onderste de VW.
Toch opmerkelijk om te zien hoe volgens Autobild "Wie im Scala steckt auch hier der lebhafte 1,0-Liter-Dreizylinder mit 115 PS unter der Haube." de motoren hetzelfde zijn, maar je toch duidelijk verschillen ziet in de manier waarop e.e.a. onder de motorkap gemonteerd is.

In grote lijnen hetzelfde, maar toch ook niet helemaal.
Zo zie ik meteen al een andere vormgeving van het koelvloeistof reservoir. Andere plek van de ruitensproeiervulopening. En nog wat andere kunststof afdekkingen en iets ander leidingwerk en -routering.

Is het één nou beter dan het ander? Geen idee. Of wellicht zijn bepaalde componenten van een andere toeleverancier en daardoor wat goedkoper?

Geen schokkende verschillen, maar het viel me wel op.

Is een leuk spelletje: zoek de verschillen! :D
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ik doel niet zozeer op fysieke beperkingen qua ruimte, maar gewoon ander onderdelengebruik. Kijk b.v. naar het koelvloeistofreservoir.
Dat bolvormige expansievat ken ik als degene die Skoda/Seat/Audi/VW al jaren gebruiken in vele modellen.
En nu zit er in de Scala een hoekig exemplaar. Ook de leidingen daar in de buurt zijn anders.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Grote kans dat je expansievat van de Scala op meer toekomstige VAG modellen gaat terugzien...

Verder niet zoveel schokkende verschillen onder de kap.
 

sitechris

Donateur
De ene heeft een gasveer waardoor de motorkap vanzelf opengaat en openblijft bij de andere moet je friemelen met een stangetje.
 

Rallye

Forumguru
Nou, ik moet bij mijn Octavia toch vaak ruitensproeiervloeistof bijvullen. En dat stangetje zat precies voor de dop van het reservoir. Dus maar bij superskoda die gasdrukveren besteld.......
 

SuperBeeb

Forumguru
Scala staat op MQB A0 platform van de Polo, Golf op een maatje groter. Zou dus ook verschillen in componenten kunnen verklaren.
 
Bovenaan Onderaan