Veren en schokbrekers

Goededag allen!!
Mijn veren plus veerpootlagers voorzijde en veren en schokbrekers achter zijn aan vervanging toe.

Welke lengtes voor de veren kan ik het beste bestellen, zou wel lekker zijn als ik de auto ~2cm lager kan krijgen.
Heb ook geen flauw idee wat de maten nu zijn.

Alvast bedankt en een fijn weekend!!
 

Tees

Donateur
Je kan kijken naar Eibach verlagingsveren met Bilstein dempers, dan ga je zo'n 3 cm omlaag denk ik. @Antera kan je daar alles over vertellen en dat evt voor je monteren.
 
Is het ook mogelijk om iets lager te gaan met alleen veren? Vorig jaar nieuwe schokdempers voor laten plaatsen, dus wil die niet vervangen.
 

Tees

Donateur
Beetje zonde van de arbeid dat je vorig jaar dan alleen de schokdempers hebt vervangen, lagers kan je beter maar altijd meenemen, kost niet veel en ze moeten toch los.
Veren verslijten normaliter niet zomaar, waaraan merk je dat?

Je kan volgens mij wel de huidige dempers gebruiken als ze vrij nieuw zijn.
 
Rechtsvoor hoor ik het kraken en piepen als ik over een drempel rijd, ook blijft de auto naar rechts trekken.
Ook staat de auto rechtsvoor een 1-1,5 cm lager.
 

Tees

Donateur
Als de auto zoveel doorhangt, dan moet er wel bijna een veer gebroken zijn...veren worden in de loop der tijd wel een fractie soepeler, maar dit klinkt niet als zoiets.
 
Ja inderdaad, dat kraken en piepen lijkt mij ook een teken dat er iets langs elkaar schuurt.

Heb nu een setje Monroe schokdempers op het oog en dan gooi ik er iets kortere veren onder, achter is standaard 343 volgens mij, voor de voor kant weet ik het niet.
 

Hakar

Donateur
Heb je al wat laten doen of ben je nog zoekende.
Kraken en piepen bij in en of uitveren kan ook komen door verdroogde rubbers in je ophanging.
Wat Tees al aangaf, @Antera kan je daar vast en zeker meer over vertellen.
 
Nee heb nog niks laten doen, ga morgen langs bij mijn garage om te kijken wat er precies is, dan kan ik alle benodigde onderdelen bestellen en daar laten vervangen.

@Antera wat zijn de gangbare maten voor veren die passen bij de Monroe schokbrekers voor en achter.
Maten voor: 510 en 360
Achter: 655 en 418.
En passen hier eventueel ook verlangingsveren op?
 

Antera

Donateur
Maten van veren????

Op alle oem (vervangings) schokdempers kunnen verlagingsveren. Afhankelijk van auto maximaal 40/45mm.

Daarnaast zijn er geen verlagingsveren van 20mm
 
Ja als ik kijk naar veren, zie ik best veel verschillende maten (lengtes).
Heb nu bvb achter veren van 338mm en voor van 350mm in mijn lijstje staan beide van Monroe, maar ik zie ze van 275mm t/m 368mm staan.
Mij lijkt het logischer als beide veren even lang zijn of in ieder geval achter langer ivm belading?
 
Gister bij de garage geweest.
Stabilisator stangen hebben speling, achterste schokbrekers aan vervanging toe (was al bekend), carterpakking is lek (tijdelijk op lossen met Oil stop leak?).
Ashoezen wielzijdes zijn op.
Bak lekt een klein beetje (kan ook zweten zijn).
 

Tees

Donateur
Das een mooi rijtje 'gebreken'. Een aantal zijn makkelijk op te lossen (zoals een carterpakking), anderen kosten wat meer moeite.
 
Ja zijn inderdaad weer leuke dingetjes...
Binnekort wegbrengen en dan alles laten doen inclusief verlagingsveren.
Bak laat ik nog even, misschien dat ik die naar Oldenburg breng en daar laat reviseren, mits het motorisch waard is, staat momenteel op 271.000km, maar rijd nog wel goed en fijn voor zijn leeftijd.
 

Derk GTT

Nieuw lid
Als ik de geleerden (autoweek klokje rond keurmeesters) mag geloven zou ik niet voor Monroe gaan. Is blijkbaar bedenkelijke kwaliteit.

Eerder iets meer uitgeven voor eibach, koni of bilstein.

Hoop dat ze alles netjes weten te monteren. Lijkt me ook lastig om de juiste lengte qua veer te vinden voor de juiste verlaging.
 

Tees

Donateur
Monroe is idd niet al te best. Sachs is ietsjes duurder en naar verluidt een stuk beter, als je echt topkwaliteit wilt dan kom je idd bij de Eibachs en Bilsteins van deze wereld.
 
Van het weekend de schokbrekers achter en de stabilisator stangen vervangen.

@Antera Ik keek net even bij mijn veerpootlagers en zag dat bij de rechter kant (links als je voor de de auto staat) het schroefdraad van de schokbreker iets hoger staat dan de linker kant, gaat echt om mm's, kan dit verklaren waarom de auto rechts lager staat en zoja, kan ik dat dan zelf oplossen zonder de schokbreker los te halen?
 

Antera

Donateur
Thanks voor de info mbt Monroe!

Heb nu een setje veren van H&R in mijn lijstje staan die verlagen met 3cm.

Houd er rekening mee dat H&R stug zijn. Stugger dan EIbach en zeker je originele onderstel

Veerpootlagers zorgen niet voor scheefstand en geen rammels zal er niks aan de hand zijn. Scheefstand kan komen door kromme veerpoot/andere ophangingsissue of slechte dempers of een gebroken veer
 
Ophanging is nagekeken, dempers en veren zijn nog geen jaar oud, enige verklaring die de garage geeft, is dat de linker veer misschien niet goed in de schotel ligt op het "dakje" waar de veer in gaat, al lijkt mij dit stug, zaterdag toch de wielen eraf voor de stabilisator stangen, dan meteen even goed de dempers en veren nakijken.

Verlaging laat ik nog even voor wat het is, eerst zorgen dat de belangrijke dingen eerst gedaan worden, zodat ik in ieder geval weer veilig de weg op kan.

Ik zal morgen proberen een foto te maken van het uiteinde van de dempers, want vind het wel vreemd dat aan de rechter kant de moer verder op het schroefdraad zit dan de linker, heb er verder geen verstand van, maar zou het mogelijk kunnen zijn dat die veer onder meer spanning staat omdat het lager er lager op zit?
 
Bovenaan Onderaan