Verbruik van de 1.8 TSI 160 PK 4x4 ?

Muug

Senior Member
Hoi,

iemand een idee van het reëele verbruik van deze motor in de Yeti ?
 

Muug

Senior Member
Goed, en afgezien van die filosofische insteek, is er ook wat concrete info? :D Komaan zeg, elke motor heeft een minimum verbruik, dat weten we allemaal wel. Je gaat niet zomaar plots 1 op dertig doen omdat je je pedaal maar met één teentje aanraakt... ;)

edit : ah, ertromp, dank ! Fascinerend toch, tussen 7,6 en 12 liter ! Veel groter kan de spreidstand niet worden.
 

Tom Thumper

Nieuw lid
Dag Muug! Proficiat met je aankoop. Dat Trooper ritje moeten we dringend inplannen! Je verbruik zal dan net wat hoger liggen vrees ik ;)
 

oco1979

Forumguru
zo blok in een yeti :pieker: mmm dat zal wel deftig gaan.
verbruik is afhankelijk van je voet en korte ritten of niet of hoge toeren maken.
 

golfgti2009

Senior Member
Even topic pikken!! :thinking:

Ik ben ook benieuwd naar het verbruik van de Yeti 1.8 TSI 4x4 tov Octavia 1.4 TSI.
En dan bedoel ik wel het benzineverbruik, de 2 Yeti's die ik op het oog heb zijn voorzien van een Pedro behandeling van 4000 euries.
 

eriktv

Forumguru
Je kunt beide nog steeds opzoeken op www.spritmonitor.de , ik filter daarbij altijd even op mensen die >10.000km hebben bijgehouden om extremen eruit te filteren. En let ook even op het bouwjaar, handbak/DSG en al dan niet 4x4, dat scheelt natuurlijk ook veel.

Rechts zie je dan balkjes van gemiddelde verbruiken en hoe vaak die voorkomen, dat geeft een mooie indicatie. Ik zat met mijn auto’s steeds redelijk rond het meest voorkomende verbruik, maar rijd zo’n 50% op de Autobahn en dat scheelt natuurlijk ook flink ;)
 

golfgti2009

Senior Member
Ik heb idd gekeken op spritmonitor.de maar ik wil toch ook graag van mede Yeti rijders horen wat het verbruik is.

Ik heb een test op Autoweek gelezen en daar bleek dat de Yeti gewoon gemiddeld 1 op 9 rijdt. En dat vind ik toch wel echt aan de hoge kant voor niet denegerend bedoeld een 1.8 motor. Dat vind ik toch echt wel buitensporig qua verbruik, nu is het relatief best een zware auto en de 4 WD zal ook niet meehelpen.

Ik heb zelf 2 jaar van een gechipte 2009 GTI mogen genieten, deze reed gemiddeld 1 op 11 en daar reed ik toch niet echt braaf mee. En deze scheelt qua gewicht 75 kg, wel minder windvang uiteraard, maar wel meer pk.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb een test op Autoweek gelezen en daar bleek dat de Yeti gewoon gemiddeld 1 op 9 rijdt. En dat vind ik toch wel echt aan de hoge kant voor niet denegerend bedoeld een 1.8 motor. Dat vind ik toch echt wel buitensporig qua verbruik, nu is het relatief best een zware auto en de 4 WD zal ook niet meehelpen.

Tests van Autoweek slaan qua verbruik over het algemeen nergens op. In de praktijk zul je rond de 1:11 (oftewel 9 liter / 100 km) uitkomen. Maar de Yeti 1.8 4x4 heeft van een aantal dingen last:
  • De 1.4 motor is vooral bij koude starts en in de BBK zuiniger dan de 1.8. Bij 120 km/h is het verschil nihil, maar dat rij je echt niet altijd.
  • Het 4x4 systeem voegt 100 kg aan gewicht toe, en ca 1 liter per 100 km aan wrijving.
  • Zowel de CW-waarde (veel te vierkant) als het frontaal oppervlak (te hoog) zorgen voor een hoog verbruik op snelheid.
In een 2WD Superb is dezelfde motor een stuk zuiniger, en ook daar zijn er maar weinig die onder de 7 liter duiken.

Als je een echt zuinige auto wilt en toch veel mee wilt nemen moet je een O3 1.0 TSI kopen, korte stukjes (< 15 km) vermijden en niet boven de 100 km/h komen. Dan kun je zelfs gemiddeld 1:20 halen.
 

EdK

Forumguru
Met mijn voormalige Yeti 1,4TSI 2x4 heb ik op bijna 100K een 1 op 13,5 weten te halen met een normaal rijgedrag.
Zie het verloop van het verbruik maar in https://www.spritmonitor.de/en/detail/422949.html
Velen met dezelfde uitvoering maar dan met een 1,2 waren zuiniger in hun verbruik.
Denk dat je met de 1,8TSI en 4x4 moet gaan rekenen op een 1 op 11 á 1 op 12 mits je je een beetje aan de max snelheden houd in NL
 

golfgti2009

Senior Member
Tests van Autoweek slaan qua verbruik over het algemeen nergens op. In de praktijk zul je rond de 1:11 (oftewel 9 liter / 100 km) uitkomen. Maar de Yeti 1.8 4x4 heeft van een aantal dingen last:
  • De 1.4 motor is vooral bij koude starts en in de BBK zuiniger dan de 1.8. Bij 120 km/h is het verschil nihil, maar dat rij je echt niet altijd.
  • Het 4x4 systeem voegt 100 kg aan gewicht toe, en ca 1 liter per 100 km aan wrijving.
  • Zowel de CW-waarde (veel te vierkant) als het frontaal oppervlak (te hoog) zorgen voor een hoog verbruik op snelheid.
In een 2WD Superb is dezelfde motor een stuk zuiniger, en ook daar zijn er maar weinig die onder de 7 liter duiken.

Als je een echt zuinige auto wilt en toch veel mee wilt nemen moet je een O3 1.0 TSI kopen, korte stukjes (< 15 km) vermijden en niet boven de 100 km/h komen. Dan kun je zelfs gemiddeld 1:20 halen.
Ik wil juist weer een motor met wat meer cilinderinhoud. Ik kijk niet echt naar zuinig want dan moet je idd de 1.0 TSI kopen. Maar ik vind onder de 1 op 10 voor een 1.8 te duur. Kan ik net zo goed voor een R32 gaan, dan weet je dat zo’n dikke 6 cilinder aardig wat liters verbruikt.
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Hoi,

ik rij nog steeds naar tevredenheid een Yeti 4x4 1.8 TSI. Mijn brandstof komt gemiddeld op ongeveer 1:10.5 en ik rij, volgens mijn vrouw, altijd veel te hard.

Met de caravan van 1500 kg reed ik met mijn Outlander 4x4 1:4.5 nu 1:6.5 met een gemiddelde snelheid van 86 km/uur naar Zuid Frankrijk.

Groet Rob
 

Skotavia3

Senior Member
volgens mijn vrouw, altijd veel te hard
emoji6.png
.
Zit je snelheidsmeter aan de rechterkant?
 
Bovenaan Onderaan