Verbruik Skoda Kamiq 1.0 TSI handgeschakeld

Levent

Actief lid
Goedemorgen allemaal,

Zijn er Skoda Kamiq 1.0 eigenaren die de werkelijke verbruik met een handgeschakelde auto weten
Zowel stad als snelweg ?
Gisteren een Skoda Kamiq besteld ben overgestapt naar een benzine auto. Ik wil een vergelijk maken
Hoeveel het zal schelen in 1 jaar in verhouding met mijn huidige wagen fabriek gegevens zijn altijd te hoog.
Bedankt alvast voor jullie hulp.

Volgens www.spritmonitor.de ligt het gemiddelde verbruik rond de 1 op 16. Met de Scala 1.0 DSG haal ik rond de 1 op 17, gemengd snelweg en korte stukken en gemeten aan de pomp. De boordcomputer is overigens optimistischer.

Rosinfield

† In Memoriam
Staat er bij 1.0 handgeschakeld

Ah ja, sorry. Dacht dat er een 95 en 110 versie was. Bij de waarde van Spritmonitor dien je wel te bedenken dat het daar overwegend Duitsers betreft, die gemiddeld wat sneller zullen rijden. Boordcomputer en fabrieksopgave zijn idd meestal te optimistisch. En verder hangt het natuurlijk helemaal af van rijstijl en rittenpatroon. Dat kan behoorlijk schelen, zie de waarde voor mijn Polo GTI. De meeste collega's op het Polo forum komen niet boven de 1 op 11.

Levent

Actief lid
Ik kijk meestal naar travelcart houders die moeten hun km registreren die kijken niet om zuinig te rijden maar wel de werkelijke km en het verbruik kun je zien.. 5BF370D8-ABF5-4AD2-AF1D-46059E292748.png

Levent

Actief lid
Hun verbruik is wel hoger omdat hun brandstof verbruik zakelijk is rijden ze niet zuinig

Levent

Actief lid
Ik heb nu een VW Polo 1.2 bluemotion diesel en overgestapt naar benzine rijd ongeveer 23000km per jaar omslag is bij 30000km word gezegd dus vandaar zuinige 3 cilinder genomen.
1:22 reed ik gemiddeld over 205000km

Rosinfield

† In Memoriam
Hun verbruik is wel hoger omdat hun brandstof verbruik zakelijk is rijden ze niet zuinig
Dat kan, maar is niet meer dan een hypothese. Denk dat ook lang niet alle niet zakelijke rijders bezig zijn met verbruik.
En die rijden gemiddeld misschien wel meer korte ritjes. Maar wanneer je weinig korte ritjes maakt en rustig rijdt, denk ik dat je ergens rond de 1 op 17 uitkomt. En uiteraard hoger, wanneer je relatief meer 80 km wegen hebt dan snelweg en v.v.

Rallye

Forumguru

Zou je werkelijk in je zakelijke auto anders rijden dan in je eigen auto?

Afgezien daarvan begrijp ik de fixatie op verbruik niet zo. 10.000km bij 1:10 kost €1.650 (1.000 liter à 1,65), bij 1:15 zit je op €1.100 (666,66 liter). Nog afgezien van het feit dat de verschillen waar jij naar kijkt niet zo groot zijn, ga je je werkelijk 10.000km zitten inhouden voor €550? Dan heb je je wagen wel op het randje van je financieringsmogelijkheden gekocht......

hemi24

Donateur
Op spritmonitor.de zijn de 115pk versies gemiddeld zuiniger dan de 95pk versies...

6,18 l/100km tegenover 6,30 l/100km

• Leuk
Waarderingen: Win

Bakkertje

Forumguru
@Rallye en dan vergeet je nog het verschil in brandstof prijzen over een jaar genomen.
Dus qua financiën is het bijzonder lastig rekenen. Als ik de ervaringen hier zo lees dan denk ik dat de 1.0 waarschijnlijk fijner rijdt dan de 1.2 tdi waar @Levent nu in rijdt.

Je verbruik ligt nog het meest aan je rechter voet ..

Canon-Eye

Forumguru
Dan heb je je wagen wel op het randje van je financieringsmogelijkheden gekocht...
Dat is een tamelijk wilde en ongefundeerde (veronder)stelling, die voorbijgaat aan het gegeven dat een lager verbruik méér is dan alleen maar een financiële kwestie. Er is ook nog het uitstoot-aspect en voor heel wat mensen weegt dat zwaar genoeg om zowel initieel (bij het kiezen van een auto of motorisering) als operationeel (tijdens het gebruik) rekening mee te houden.

sador

Donateur
Ik heb een 115 pk, 3 cilinder Kamiq met nu 8000 km op de teller.

Mijn gemiddeld verbruik over deze 8000 kilometer is 1 op 19.77.

Bij hogere temperaturen zelf 1 op 21.

Ben een rustige rijder.

Japanese Power

Donateur
Ik heb een zakelijk en een prive auto, de rijstijl is hetzelfde en het onderhoud / poetsen ademdito.
Zit geen enkel verschil in...

Dus ja: de prive Yaris TSport met 133 PK krijgt net zo goed van jetjes als de Kodiaq met maar 125PK-tjes...

Levent

Actief lid
@sador zeker nette waardes ik ben ook een rustige rijder zal,ook dan rond deze waardes uitkomen ik heb met 1:16 gerekend dus dat komt wel goed.

Bovenaan Onderaan