Verbruik Fabia 1 2006

Tjin

Lid
Ik heb nu mijn Fabia 1.4 16v inmiddels al een paar maanden en wat mij opvalt is dat het verbruik eigenlijk naar mijn inzien niet zo zuinig is .

Zeg maar op een volle tank rond de 500/550 kilometers meer zit er echt niet in .
En dit zijn dan wel korte afstanden veel polderwegen en weinig snelweg kilometers.

Wat ik mij afvraag is of dit normaal is zijn er hier andere Fabia 1 gebruikers die ook deze kilometers halen of gebruikt mijn fabia teveel benzine?
 

EdK

Forumguru
kijk op spiritmonitor en selecteer daar de fabia 1 in jouw model en dan kom je er vanzelf achter of het normaal is of buiten proporties.
Maar wat doe je op een lange rit 100Km plus en rijdend met een max snelheid van 120 op cruise control ?

korte ritjes zijn namelijk altijd dorstiger.
 

Cordoba

Forumguru
@Tjin Allereerst zijn je cijfers nogal vaag: wat is een volle tank, hoeveel liters gaan er in na 500/550 km rijden? Nog een punt, welke motor heb je? De 75 pk versie of de 100 pk versie?
Hoe is je rijgedrag? Welke snelheden rij je?

Ik geloof dat ik al eens meer dan 900 km op een tank heb gehaald, en zoals je in mijn onderschrift ziet, rij ik zuiniger dan 1:16 over de jaren gemiddeld (incl. vakantietrips, en ritten met fietsendrager). Zoals Ed al aangeeft, vergelijk eens op spritmonitor met anderen.
 

Fabia 123

Forumguru
Zoals hierboven al vermeld heeft verbruik met veel factoren te maken.
Ik had ook een F1 MPI 68 pk die zo 1 op 14
verbruikte. De F2 1.4 87pk daarna deed het voor 1 op 15. De F3 1.2 92 pk die ik nu heb 1 op 19.
De Fabia 1 en 2 (benzine) waren in mijn ogen geen zuinige auto's.

De Fabia 3 verbruikt duidelijk minder en dat heeft mij verrast.
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Ik haalde 1:13.5 gemiddeld op lpg met de 1.4 74kw. Dat zou rond 1:15 op benzine moeten zijn. Met de 1.2tsi 63kw haal ik gemiddeld 1:16. Ik vind die laatste meer tegenvallen. Die zou op papier 25% zuiniger moeten zijn. Maar dat komt er alleen uit als je uitsluitend lange stukken rijdt en max 100km/u. De 1.4 gaf gemiddeld precies het verbruik uit het boekje.
 

Ronnie

Forumguru
DE mijne ( 1.4 16V BKY 2005) met 260.000 km. verbruikt 1 op 14,4 benzine,
op LPG is dit 1 op 13,7.
Dit is wel een gemiddelde over zo'n 50.000 Km met een redelijk rustige rijstijl.
Olieverbruik is nagenoeg nihil.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik reed de Fab1 C met 1,4 motor en automaat. Ik geloof 75 pk. De tankinhoud is 45 liter benzine.
En reed zo iets van 1:17 over all gemiddeld over stad en buitenweg.
Ik vond het een zuinige auto, niet schokkend méér verbruikend dan mijn F3C 110pk met DSG.
Misschien maken de banden nog wat uit? Ik had er Vredestein quatrac onder liggen.
ruim 100k mee gekacheld, was een fijne auto.

grtsss
 

Stripedkrijn

Forumguru
Spritmonitor is een aanrader. Jammer dat ik pas later achter het bestaan daarvan kwam. Mijn verbruik met 1.4 MPI 8V 68PK 2003 en 257k gelopen is 1: 15.55 en dit is gemeten over 35.000 km. In de winter ligt het verbruik iets hoger. Dit natuurlijk door de koude en de automatisch geregelde wat rijkere mengverhouding na starten.
Dit allemaal bij gemengd rijden en houden aan de maximale snelheid. Ik rij ook wat vaker in de rechter rijbaan dan in de linker. Qua rijtijd scheelt het nauwelijks maar het scheelt ongeveer 10% in minder verbruik. Dit om de rijstijl te preciseren. Maar ik rij tevens lange afstanden richting Bordeaux of in Duitsland. Snelheid op snelweg rond de 133 volgens Navi en op de Fabia snelheidsmeter is het dan 140 tot 142km/h. Dan is het verbruik weer wat hoger. Sowieso stijgt het verbruik dan naar rond 1:14.
Al met al ben ik zeer tevreden met mijn echte Tsjechische motor. Olieverbruik minimaal. Na verversing hoef ik nooit bij te vullen tot aan de volgende verversing. Het is nog steeds een super auto!!
 

gossy

Actief lid
Oud draadje maar nieuwsgierig of je wijzer bent geworden sinds?


Wijzelf - een andere motor type (AQW) met timing ketting die verouderd was en sinds vervanging liep de boel een stuk zuiniger weer - bij jouw motor is het een snaar maar wellicht als deze al een tijd niet vervangen is ( 5j max ) incl de rollers en spanner kan dit ook de boel wat in de war gooien intern..

Qua rijgebruik bij ons over het algemeen snelste wegen zijn 80 wegen, wat boerenwegen, en stadsverkeer..


Ook kleppenreiniging toepassen deed weer een slok op borrel goed..
Tank een paar keer Shell V Power Nitro brandstof - schijnt redelijk resultaat te geven al na 1 tank in deze en qua prijsverschil net even wat goedkoper dan een los busje cleaner kopen en in de tank gooien..
Meer intensief reiniger zijn sprays voor - genoeg how to's op de youtube daarover





2001 fab I combi 1.4 MPI motor en rond de 1:16 - 1:16.5 verbruik gemiddeld per tank
 

turboturbo

Forumguru
Leuk, een verbruikstopic :geek:

Met mijn Fabia I 1.2 12V (benzine) reed ik ruim 1:16 gemiddeld. Nu ben ik een beheerste rijder en houd ik me aan de max snelheden. Maar soms reed ik ook wel stukken 130 als ik eens ergens kwam waar dat mag. En in de toeren jagen met warme motor deed ik ook trouw. Op de trajecten die ik er veel mee reed hier in de randstad is het merendeels 100km/u sukkelen, dus dat heeft het gemiddelde denk ik wel positief beïnvloed.

Dat resulteerde meestal in minimaal 700km actieradius per tank. Dat mis ik nog wel eens in m'n huidige Octavia waar ik maar niet boven de 1:14 uit kom.

Hier na te lezen:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/454465.html?cdetail=1
 

Hakar

Donateur
Wij maken sinds maart de Nederlandse wegen onveilig met onze Faab combi van 2005.
1.4 16V 75hp op.
Naar berekening van Spritmonitor verbruiken we 1 op 14.85884101040119 km.
Vrouwlief doet veel deur tot deur ritten welke soms een tussenliggende tijd hebben van 5 minuten, en sommige van circa 20 minuten.
Tussenpozen tussen stoppen en weer rijden schommelen van 10 minuten tot een uur.

Zelf rijdt ik er afstanden mee en dan voornamelijk autoweg.
Heb de auto op verschillende manieren gereden, gas er op en kalm aan of op CC met de stroom mee.
Heb de naald van de snelheidsmeter nog niet tot de limiet kunnen krijgen.

Dit geeft mogelijk een beeld hoe de auto wordt gebruikt, en wie weet komen de echte verbruikscijfers over een jaar naar voren.
 

Niels83

Forumguru
Doe mij een boerenlandweg als het rustig is en ik kan het niet laten om van mijn faab een impreza of evo te maken volle bak in zijn 2 en 3. Zeker toen ik de weggetjes kende. Verbruik is dan niet zo gunstig.

Ga eens precies bij houden hoeveel km per liter. Met mijn greenline heb ik ook soms dat ik na 500km al tank, maar dan zit er nog best wat in. Dat is dus geen graad meter.

Bij mijn sport scheelde het een km per liter toen ik de golf banden terug naar faab banden bracht. Behalve dat ik niet meer overal ongemerkt 10km sneller reed trok het ook rustiger op.

Er zijn legio redenen voor brandstof gebruik. Vaak je rijstijl.
 

Hakar

Donateur
Daarom zeg ik, zie tekst in vorige post.

Spritmonitor is een hulpmiddel, maar geen exacte wetenschap.
Spritmonitor heeft ons wel doen inzien dat er geen tot weinig verschil zit in het verbruik van de Pug 205 1.4 achtklepper en verder bijna standaard kaal, en de Faab.
 
Bovenaan Onderaan