Kostenvergelijking S3 1,4ACT van 2018 en S3 PHEV vanaf 2024

Hallo, ben eerst zakelijk en sinds 2021 privé Superb Combi 3 rijder, en met veel genoegen. Sinds die tijd ook (al geruime tijd slapend) lid.

Na 80.000 km met de Superb (en 70k door de vorige, Duitse eigenaar) boeit me nu de PHEV laatste versie met langer bereik. Door zonnepanelen en nu overdag laden interessant als opvolger.

Zijn er mensen hier die iets zinnigs kunnen zeggen over verbruik bij bv 8.000 km aan korte (tot 100 km) en 7.000 aan langere ritten boven de 100 km. Wat is in de praktijk bij benadering de maximale afstand met volle accu en tank op een echt lange rit, bv naar Zuid Frankrijk?

Ik haal met de huidige 1.4 Combi aut Act makkelijk 1.000 km. Gemiddeld verbruik ca 6,7 to 6,9 op 100 km.

Alvast bedankt voor bruikbare info!
Bert

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Ga je het verlies op je huidige auto door hem nu in te ruilen goedmaken door het grotere elektrische bereik van een nieuwere? Of probeer je dat nu juist te berekenen?

Laatst bewerkt:
Ik schreef dat ik een Combi 3 (S3) heb... is een 1.4 ACT en overweeg vanwege flink overschot zonnepanelen hybride te gaan rijden. MS Copilot rekende me voor dat nu verkopen en een jonge S4 met langere bereik kopen niet veel onvoordeliger is dan S3 houden. Maar ben nu gewend aan meer dan 1000 km bereik, wil weten of dat veel minder wordt.

Jeroen van Arkel

Senior Member
Op mijn dashboard zegt hij bij een volle tank en volle accu om en nabij de 750/800 km. Nadeel tov een benzine of diesel motor is dat naarmate die leger geraakt het gewicht afneemt en dus gunstiger is. Een PHEV/MHEV/EV blijf even zwaar de gehele rit qua accu gewicht. Maar moet verder toegeven dat ik gewoon zoveel mogelijk op stroom rijd, en dus dan ff pauze en laden. En in hybride modus rijd ik af en toe of als de accu leeg is. Maar zelfs dan blijft hij opladen en ontladen wanneer het kan. Dus zal echt afhangen van wind. Hoeveel mensen je meeneemt. Gemiddelde snelheid. Lading van de kofferbak en je manier van rijden. Maar de afstand zonder tussen laden is 750/800 km misschien meer als je alleen reist en wind mee hebt.

ESL

Donateur
Ik kan hier denk ik wel iets over zeggen. Ik heb tot begin dit jaar een Superb 3 IV gehad, en sinds een paar maanden een Superb 4 IV. Daar zitten best wat verschillen in.

De accu is veel groter; die 90-100km is praktisch echt heel goed haalbaar, daar hoef je niet overdreven zuinig voor de rijden.
Daar staat tegenover dat de tank iets kleiner is dan in de S3, volgens mij is hij maar 45 liter.
Verbruik op puur benzine; ik reed tijdens de eerste vakantie naar Zweden ongeveer 1:14 bij snelheden van plm 140 km/u en een skikoffer op het dak. Dus normaal gesproken zou dat rond de 1:16 zijn verwacht ik (maar ik rij bijna geen benzine meer :D ) dat zou overigens vergelijkbaar zijn als de S3 want die reed ook ongeveer 1:16 op benzine.

Heeft jouw huidige auto een 70 liter tank? dan red je die 1000 wel inderdaad. die van mijn S4 is een stuk kleiner.

Mijn huidige geeft met volle tank en volle accu doorgaans zo'n 700-800 km aan

Bedankt, zinvolle reakties die interessante onderdelen bevatten. Met name de opmerking van ESL dat je bijna niet meer op benzine rijdt. Dat zouden wij ook praktisch gesproken kunnen. Pensioen, overdag thuis laden, onderweg tijd genoeg om hier en daar op te laden.

Het verschil in gemak van weinig tanken met een 70 liter tank wordt zo dus ruimschoots goed gemaakt want veel minder benzine verbruik.

Laatst bewerkt:

ESL

Donateur
Voor alle "doordeweekse" zaken kun je echt heel veel elektrisch doen. Daarvoor is die wat kleinere tank helemaal geen probleem want je tankt dan toch bijna niet. Je laadt ELKE DAG minstens 100km weer bij, in mijn geval nog veel meer want ik laad eigenlijk gewoon waar dat maar kan. Dat is overigens nooit bij snelladers onderweg, daar doe ik niet aan mee. Echt alleen maar als ik op locatie ben en er een laadpaal dichtbij is. Dat deed ik met mijn vorige PHEV nooit want die laadde toch veel te langzaam. Deze laadt ook direct met 11kw dus is echt snel weer vol met een goed bruikbare actieradius. Je Airmiles kaart zal niet blij met je zijn want je komt bijna niet meer bij het tankstation :D

Je voorschot voor elektriciteit moet desgewenst wel wat omhoog want je gaat een veelvoud aan KWH laden thuis.

Het énige waar je die kleinere tank dus wél gaat merken is op je autoreis richting vakantie ofzo. Dan wordt je actieradius dus wat korter dan je gewend was. Desondanks prima acceptabel denk ik.

hemi24

Donateur
Wat niemand nog gemeld heeft: de wegenbelasting voor een S4 PHEV is ruim 100 euro per kwartaal hoger dan voor een 1.4 benzine S3.

En aangezien nieuwprijs een kleine 10k hoger ligt, zal de verzekeringspremie wellicht ook iets hoger uitkomen.

Afhankelijk van rijstijl en kilometrage zijn de banden waarschijnlijk ook wat eerder aan vervanging toe (meer gewicht én meer vermogen).

Maar dat zal AI wellicht hebben meegenomen in het geweldige advies… :lezen:

Dit is wat ik MS Copilot voerde en als antwoord kreeg...

Hier komt een volledig 5‑jaars TCO‑model voor jouw situatie, inclusief:

• Superb 1.4 TSI (2018)
  • Superb iV PHEV (2 jaar oud, €38.000)
  • Gratis laden tot 4.200 kWh/jaar
  • 75% elektrisch op lange ritten
  • 20% elektrisch tijdens caravanritten (jouw nieuwe aanname)
Ik zet alles overzichtelijk en transparant neer.

1. Basisgegevens voor het model

Jaarlijkse kilometers

• 7.000 km korte ritten → 100% elektrisch
  • 5.000 km lange ritten → 75% elektrisch
  • 3.000 km caravan → 20% elektrisch, 80% benzine
Verbruiken

• Elektrisch: 17 kWh/100 km
  • Benzine PHEV: 6,5 l/100 km
  • Caravan benzine: 10,5 l/100 km
  • Benzineprijs: €2,10/l
  • Stroomprijs: €0 (binnen 4.200 kWh overschot)
MRB

• TSI: €1.550/jaar
  • PHEV: €1.950/jaar
Onderhoud

• TSI: €700/jaar
  • PHEV: €800/jaar
Afschrijving

• TSI (8 jaar oud): ± €1.000/jaar
  • PHEV (2 jaar oud): ± €1.600/jaar
⚡ 2. Energieverbruik PHEV (met 20% elektrisch caravan)

Elektrisch

Korte ritten

Lange ritten (75% elektrisch)

Caravan (20% elektrisch)

Totaal elektrisch

➡️ Binnen jouw 4.200 kWh overschot → gratis

Benzine PHEV

Lange ritten (25% benzine)

Caravan (80% benzine)

Totaal benzine

Kosten benzine

⛽ 3. Huidige Superb 1.4 TSI

• 1.239 liter/jaar
  • Kosten: €2.602/jaar
4. Jaarlijkse kostenvergelijking

Kostenpost
Superb 1.4 TSI
Superb PHEV (2 jaar oud)
Brandstof/stroom€2.602€699
MRB€1.550€1.950
Onderhoud€700€800
Afschrijving€1.000€1.600
Totaal per jaar€5.852€5.049
5‑jaars TCO

We nemen de jaarlijkse kosten × 5 jaar.

Auto
Jaarlijkse kosten
5‑jaars TCO
Superb 1.4 TSI€5.852€29.260
Superb PHEV€5.049€25.245
Eindconclusie 5‑jaars TCO

De Superb PHEV is over 5 jaar ongeveer €4.000 goedkoper dan je huidige Superb 1.4 TSI.

Dat komt door:

• enorme brandstofbesparing
  • gratis laden
  • relatief lage afschrijving omdat je een 2‑jarige koopt
  • caravanritten die deels elektrisch gaan
  • veel elektrisch rijden op lange ritten
Je bespaart dus ± €800 per jaar door over te stappen op de PHEV.

hemi24

Donateur
Die afschrijving slaat natuurlijk nergens op…
Als jij de denkt dat je nu nog 30k voor jouw 2018 S3 kunt vangen, succes!!!

Vul daar maar minimaal 3,5k voor de S3 in en 4,5k voor de S4.

De goedkoopste S4 PHEV die ik tegenkom op gaspedaal.nl kost altijd nog 43k; de volgende al 47k…

IMG_5647.jpeg

Laatst bewerkt:

ESL

Donateur
Voor afschrijving in dit segment is het wel ongeveer goed om te rekenen met 50% per 3 jaar, grotere auto's doorgaans wat meer dan kleinere. Op een nieuwere auto schrijf je in absolute zin dus ook meer af dan op een oudere.

Ik denk dat je met die 1600euro per jaar te laag zit, hoewel het in deze huidige markt af en toe wel gek kan gaan realiseer ik me.

Bovenaan Onderaan