Verbruik E10 versus V Power

Jessedew

Senior Member
Hallo allen.

Nu hebben we in NL sinds kort het fijne E10:(

Ik kwam erachter dat als ik V Power in mijn motorscooter gooi, deze een stuk zuiniger is, zodanig dat het prijsverschil zelfs iets in het voordeel van V Power is.

Iemand toevallig ervaring met het verschil met E10 en V Power in de Octava 3, is dat vergelijkbaar?
Want als V Power dusdanig zuiniger is, dan maakt het prijsverschil niet zoveel uit omdat je verder komt op 1 tank is het lonend om dan V power te tanken.
 

mwhite

Forumguru
ik zou alleen maar v power in je motorscooter gooien.
veel motor fabrikanten en dealers geven aan zo min mogelijk E10 te tanken.
zeker wanneer je niet veel rijdt met de motor...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Een test in het VK heeft uitgewezen dat het verbruik op E10 circa 8% toeneemt. Verder blijft het gewoon troep die E10 ;)
 

Hakar

Donateur
E10 rotzooi voor (zeker de oudere) motorfietsen.
Heb hier een aantal Moto Guzzi staan van voor het injectie tijdperk.
Heb eind vorig jaar allen afgetankt met verse Euro 95, toen al met 5% E, en met leeggelopen carbs weggezet.
Heb ze dit voorjaar allemaal een carburateur revisie moeten geven om ze weer lekker te laten draaien.
Sproeiers van messing waren dichtgekoekt, rubbers zittingen verstard, en messing zwart uitgeslagen.

Verbruik heb ik bij deze hobby motoren nooit gemeten, maar mijn simpele boerenredenatie zegt dat wanneer ergens in plaats van 100% iets geleverd wordt met een toevoeging / vervanging van 10%, er maar 90% bruikbare stof overblijf, en het verbruik evenredig stijgt.
 

Jessedew

Senior Member
Ja zo heb ik het ook bekeken, al heb ik niet het idee dat het substantieel meer verbruikt dat normale 95. Maar wel dat er een flink verschil ontstaat bij V Power en E10. OVerigens rijd mijn motorscooter 4 keer in de week 90 km, dus dat zit wel goed, maar denk dat ik daar voortaan maar V power in blijf gooien.

Maar wat gooien jullie in de Ocatvia? Ik ga het in elk geval een x testen. Rij nu met een tank E10 en ga eens kijken wat er gebeurd op een langere termijn met mijn lange termijn verbruik. (Deze meters even opnieuw ingesteld, want verbruik was gekelderd doordat ik de caravan erachter had gehad)
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb ook het idee dat E10 meer verbruikt van E5.
Bij onze lokale Tango kan ik ook E5 (98) tanken, ik zal het eens in de gaten houden Ik heb sowieso het idee (maar dat kan ook tussen de oren zitten) dat ie (mijn 1.5 TSI) op E5 lekkerder loopt dan op E10..
 

Hakar

Donateur
Gisteren voor de tweede keer een volledige tank E10 voor de Fabia gehaald bij de lokale Amigo aan de rondweg.
Trof daar een bestuurder van een Honda Transalp die op zoek was naar een pomp met premium of Vpower, want ook wilde de watertroep zoals hij het noemde niet in de tank van zijn geliefde tweewieler deponeren, en haar daarmee een infarct bezorgen.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Voor mijn tweewielers, en schijnbaar ook die van anderen sowieso.
Ook de Pug 205 zal zolang de voorraad strekt voorzien worden van brandstof met zo weinig mogelijk of geen E toevoeging.
 

Eemspoort

Forumguru
Ik heb de eerste tank met E10 leeg, en bij mij is het verbruik niet veranderd.
Ik heb de auto nog eens gevuld met E10, omdat er even niets anders te kiezen was.
De volgende tankbeurt zal ik eens premium gaan tanken, kijken wat er gebeurd.
 

Bakkertje

Forumguru
Het is sowieso lastig vergelijken in de dagelijkse praktijk, de omstandigheden veranderen natuurlijk continu..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het is sowieso lastig vergelijken in de dagelijkse praktijk, de omstandigheden veranderen natuurlijk continu..

Het is wel degelijk te vergelijken, maar juist vanwege die veranderende omstandigheden, moet je het doen over een relatief groot aantal tankbeurten gedurende eenzelfde periode in het jaar en een grotendeels identiek rittenpatroon
 

Bakkertje

Forumguru
@Rosinfield dat geeft wel een indicatie inderdaad maar echt heel zuiver is het niet. What Car heeft het vergelijk gedaan en kwam op 8,4% extra verbruik uit, terwijl in Amerika de resultaten weer anders zijn (maar goed die rijden nog steeds met v6-v8 motoren). Je zou verwachten dat er meer partijen zijn die hier uitvoeriger onderzoek naar gedaan hebben.. (consumentenbond ofzo)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik bedoel eigenlijk dat je dat onderzoek zelf (of met een aantal anderen) zou kunnen doen door een flinke periode het één en een zelfde periode het ander te tanken. In elk geval is het belangrijk om te zorgen dat het aantal tankbeurten groot genoeg is om betrouwbare uitspraken te kunnen doen en de omstandigheden zoveel mogelijk gelijk zijn.
Anekdotische data over een enkele of slechts een paar tankbeurten zijn idd van nul en gener waarde.
 
Bovenaan Onderaan