verbruik 1.9tdi

menno

Nieuw lid
oke - ben inmiddels zo'n 3000km (en 3 weken) verder met mijn 1.9tdi combi. Steeds benieuwder naar het verbruik. Het lijkt (langzaam) terug te lopen. De auto was aan het begin wat dorstiger, maar ik zit de laatste 1000km op een verbruik van ongeveer 1 liter op 18km. Volgens de boardcomputer zou het lager (gem 5.2 liter/100 km over 2000 km) moeten zijn overigens. Om een nauwkeurigere berekening te maken moet ik natuurlijk een paar keer tanken, maar dat duurt zo lang...

Hoe is het verbruik bij jullie? (het gaat bij mij om de 1.9tdi, maar verbuik van andere versies is ook welkom)

Ik ben doorgaans een rustiger rijder, die zo nu en dan flink opschakeld.

Menno
 

Karstieman

Forumguru
Ik heb een Leon 1.9TDi 110pk en verbruik ( op de autosnelweg met m'n eentje in de auto ) gemiddeld 5.1 ltr/ 100km. Dan is de snelheid op de teller tussen de 120 en 140.
 

Arjen

Actief lid
Ik rij met mijn 2.0 FSI gemiddeld 1 op 13,3.
Dit wel dankzij de boardcomputer en de regel 50 in de 5 en 60 in de 6. Het is een meting over een kleine 3000km.
Korte stadsritjes, 80km/u weggetjes en snelwegen en regelmatig even plankgas in de tweede versnelling totdat de toerenbegenzer ingrijpt. Heerlijk.

1:13,3 vindt ik voor de 2.0 FSI erg meevallen. Ik had gerekend op een gemiddeld verbruik van 1:10/1:11

Bij 120km/u is het verbruik zo'n 1:13,5 gemiddeld (afhankelijk van de wind)

Hoe zit dat met de andere rijders ?
 
Hallo Menno,
Heb het zuinig rijden tot een kunst verheven en rijdt met mijn Octavia elegance van 2001 1.9 Tdi 110 pk een voortschrijdend gemiddelde van 4.1 ltr/100 km.Bezorg kranten op het platteland woongebieden 80 km wegen stoppen en optrekken. Soms rijdt ik 's-nachts moet ik naar Breda 30 km snelweg bij aankomst geeft de board-computer 3.8 ltr/100 km aan bij 100-110 km/uur over de snelweg. Heb wel weer een maand of twee lopen knijpen na de APK-keuring en roetmeting. Roetmeting drie keer in het rood, daarvoor had ik hem ook al schoongeblazen in het rood dus alle sensoren stonden volgens mij maximaal en het heeft mij dus een maand of twee gekost de motor weer 'dicht'te rijden. En nu maar ik mijn dagelijkse rondtje weer tussen de 4.0 en 4.2 ltr/100 km afhankelijk van weersomstandigheden, licht aan ruitenwissers aan airco aan geinvloed allemaal het verbruik zeker als je zo laag scoort.
 

Hetzer

Forumguru
OKE,OKE Ik trek natuurlijk niet de straat stenen uit de weg /forum/images/graemlins/grin.gif ,maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht!!
Mijn 1.9 SDI verbruikt 4.6 ltr/100 km bij een snelheid van 120/125 km/h ... ik rij elke dag zo'n 250 km en de metingen zijn vrij constant...
Als de diesel prijzen te hoog gaan worden kan ik altijd nog 100 gaan rijden dan verbruikt hij slechts 3.3 litertjes /forum/images/graemlins/laugh.gif /forum/images/graemlins/laugh.gif /forum/images/graemlins/tongue.gif /forum/images/graemlins/tongue.gif /forum/images/graemlins/tongue.gif
 
Volgens mijn boordcomputer heb ik de laatste 10.000 km gereden aan een gemiddelde van 4.9 ltr/100 km. Daarin zitten vrij veel korte afstanden en stad, niet zo echt veel autosnelwegkilometers.
 

smg

Lid
De afgelopen 8.500 km zit ik op ongeveer 1: 19,5. Dat is voornamelijk snelweg, met de nodige files... Áls ik rij, dan rij ik regelmatig behoorlijk door (140). Verder gebruik ik de cc veel en heb mijn airco altijd aan. Door mijn 'nieuwe rijden' verbruik ik overigens aanmerkelijk minder dan mijn vrouw, die echt minder snel rijdt!
 

Arjen

Actief lid
Dat mijn vrouw minder zuinig rijdt ken ik ook. Waarschijnlijk zijn we meer bezig met de instrumenten en de getallen.

Ik krijg haar ook niet aan de cruise control. Zucht.
 

Hetzer

Forumguru
Grappig mijn vrouw rijd ook minder zuinig dan mij!!!!! /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 

menno

Nieuw lid
De laatste 1800 km zit ik (uitgerekend op 18,4 km per liter). De boardcomputer geeft over die periode 19,6 km per liter aan. Dat wijkt nog best af dus! Ik vermoed dat de programmeurs een rekenvereenvoudiging toepassen.
 

Arjen

Actief lid
Is die 19,6 km/l over de gehele 1800 km ?
Dus je hebt de trip teller niet gereset over 1800 km ?
 

Karstieman

Forumguru
19,6 km/l vind ik ook erg weinig voor gewoon alledaags reizen.
Rijd je speciaal om het verbruik zo laag mogelijk te houden ?
 

menno

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Is die 19,6 km/l over de gehele 1800 km ?
Dus je hebt de trip teller niet gereset over 1800 km ?

[/ QUOTE ]
Ik heb de boardcomputer (stand 2) niet gereset sinds ik de auto heb. Maw: hij geeft het gemiddelde aan van alle kilometers die ik tot nu toe gereden heb.

Ik vind het wel leuk om zo zuinig mogelijk te rijden, alhoewel ik ook regelmatig gas geef. Zo'n turbo is toch lekker....
 
Ik heb nu 3x getankt en de auto zeer rustig ingereden. Ik merk dat het verbruik nu zeer laag is. De eerste 200km viel het verbruik behoorlijk tegen maar daarna ging het een stuk beter. Er staat nu bijna 1400km op de teller.
 
Heb zelf, in tegenstelling op de meeste reacties hier, een Octavia I en wel de TDI 90pk. Mijn rijstijl is rustig, alleen af en toe wat sneller optrekken om hem niet te lui te maken. Ik heb er nu 5000 km mee gereden, maar ik moet erg mijn best doen om gemiddeld 1:19 te rijden (wat door de boekjes wordt aangegeven). Het verbruik bij 120 km/h valt een beetje tegen vind ik, ca. 6 ltr/100 km. Ik had eigenlijk verwacht dat dat ongeveer 5,5 liter zou zijn.
Misschien komt het omdat ik maar de 90pk heb i.p.v. de 110pk. Die heeft natuurlijk wat meer over.
Groeten, Combi99
 

Angel_O

Nieuw lid
Ik reed op 740 kilometer op 50 liter, daarna 802 (pas 2x getankt) dus kom ik op 1 liter/15.4 km met mijn O2 1.9TDI.
Teller tussen de 120 en 140 op de snelweg, 200km per dag, met de opmerking dat ik vermoed dat die eerste tank door de dealer niet maximaal gevuld was.
Hoop dat ie wat minder dorstig wordt, het normverbruik van de leasemaatschappij staat op 1 liter / 19.6 km
 
Ik rij behoorlijk door en volgens de boordcomputer kan ik nadat ik getankt heb 950km rijden. Dat was pas na de 3de tank beurt. Bij de eerste twee tanbeurten zoop die auto behoorlijk.
 

denDJ

Nieuw lid
heb een octavia I 110 pk ,uitbouwkit en dergelijke op gemonteerd 18"velgen en mijn verbruik ligt ongeveer op 5.7 liter op 100 km (+-30 km/dag) valt best wel mee voor zo 'n "zware" auto
 
Bovenaan Onderaan